Pluggmat
Jag är hemsk när jag har mycket pluggande att göra!
Går ständigt i skåpen, en chokladkaka följer lätt med hem från affären "för det förtjänar jag efter att ha skrivit färdigt den uppsatsen" och måste ständigt tugga. Försökt med grönsaker i stavar, tuggummin, dricka vatten och mycket annat men är konstant sugen. Har över 20 kg övervikt och det här hjälper inte till!
Ännu värre nu då jag har ena foten i gips och nyopererad handled + urinvägsinfektion och måste plugga mera hemifrån eftersom jag har svårt att ta mig till skolan.
Så vad är kontentan; jag står nu kl 03:00 på natten och kokar ägg
har en del plugg att göra färdigt…
Hur hanterar ni "pluggätandet"?
Med vänliga hälsningar
Chess
Ta ordentliga vilopauser så minskar suget efter snabb energi drastiskt. Kolla upp någon bok över studietekniker för att hitta ett effektivt studiesätt och spar energi, samt få tips och knep som hjälper koncentrationen. Låter kanske avigt men det hjälper. När hjärnan jobbar hårt går det åt mycket energi! Fick gå kurser i studietiknik inför högskolestuiderna.
Fixa studieschema och ha ordentliga vilopauser där allt plugg läggs åt sidan. Inte ens dom spännande medicindelarna ska röras då 
Jag har precis börjat plugga och jag är också sugen på att äta nåt hela tiden nu. Man koncentrerar sig så hårt.
Men jag märker att suget är betydligt större de dagar jag sovit för lite.
Jag tror att det kan vara en vanesak till en viss del också. Om du är van vid att äta ofta och sen inte gör det kommer du sakna det eftersom hjärnan och kroppen blivit van vid detta. Prova att sluta äta sådant som är mindre bra för dig under några veckor, och se om behovet minskar.
Jag har precis börjat studera själv och jag har satt en skål med frukt bredvid mig. Det hjälper lite grann, annars går jag också och plockar i skåpet.
Om jag inte har frukt så skalar jag lite grönsaker. Och som nämnts tidigare, sömnen är viktig och att man släpper studier och tankar när man vilar.
Sajtvärd på Övernaturligt
#0 När det gäller "stressätande", som det nog kan handla om, när man pluggar, har jag inget annat råd än att äta frukt. Äpplen tycker jag är bra, eftersom de "neutraliserar" magen.
Om jag måste äta något sent, för att hålla mig vaken, äter jag en andra frukost. Själv äter jag müsli med äppelmos och kaffe till frukost, och det fungerar bra också på natten.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
Många bra tips, tack!
Det senaste har jag kört mycket på frukt, eller ägg. Handlar ju i grund och botten om ett osunt beteende jag har men livet är lite för kaotiskt i övrigt så satsar på att göra det nyttigare i väntan på energi till att vänja mig av vid pluggkäk.
Med vänliga hälsningar
Chess
#5 Det tycker jag är klokt. Inget blir bättre av att man ställer upp mål som man inte kan nå. Var sak har sin tid.
Lycka till med studierna!
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
När jag äter mycket frukt blir jag ännu mer sötsugen. Jag kan äta två frukter om dagen för att det inte ska bli för mycket.
Jag planerar även mellanmål som jag tar med mig till skolan, då har jag bestämda mellanmål under dagen, slipper bli hungrig, och tanken att köpa något i cafeet slipper jag.
Jag brukar ha med mig frukt, morötter och som ett lite matigare mellanmål (lång resväg hem från skolan) så tar jag med mig en matmuffins som är proteinladdad och bakad med fullkorn (inget socker i). Och dessutom sparar jag massvis med pengar när jag inte handlar i cafeet :)