Hård i magen
hej, jag har ett problem lite pinsamt
(jag är 14 år)
Hela det här året har jag vart hård i magen , vad kan det bero på?. Är gannska ofta öm i magen också.
Jag är inte överviktig alls.Helt normal, rör mig på idrotten i skolan och hemma. Går inte på någon sport, jag är medveten av vad jag äter, men endå så är jag altid konstig i magen, aldrig normal so man ska vara (då menar jag i avföring) Några tips?
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Magen, den är ju väldigt känslig för stress och du har ju en ganska krävande arbetsplats. Få se 14 år då går du i sjuan eller åttan? Karven har ju just stegras en del, försök att få så fasta rutiner som möjligt, sen kan du prova om det är något om gör din mage hård, nu under sommaren, jag vet att min mage reagerar på mjölk. Prata lite med skolsyster om råd, hon bör även kunna ge dig lite råd om kosten med. Hoppas att sommaren kan ge dig en normal mage tillbaka.

hur mår du? ofta beror magproblem på psykiska problem, när jag mår dåligt psykiskt brukar det ofta bli kaos i magen…det kan va ett tecken på att du inte mår bra…lyssna på det och prata med någon…skolsyster är en bra start…det finns också endel téer som är bra; fänkolste och kamomillte, fänkolste smakar lakrits

Produkter som gör en hård i magen är bla mjölkprodukter och vitt bröd. Mitt tips är att äta mindre av dessa och äta mycket frukt i stället tex päron, russin, plommon, körsbär eller frukt över huvudtaget då de innehåller mycket fibrer som är bra för magen.
//Catrin

Hur mår magen nu, när sommarlovet är närmare?

samma:( det bir inge bättre men jag har inte mått så bra det här året. dricker för mycket mjölk tyvärr. Jag har inte så många vänner som jag kan vara med. och mamma och pappa har skiljt sig och så trivs jag inte med att jag har flyttat till lägenhet.

Det är klart magen återspeglar hur man mår, förändringar i livet det tar på välmåendet. Ofta brukar det bli bättre när väl skilsmässan är ett faktum och livet blivit vardag igen. Kompisar, det tror jag är ett problem för många i din ålder, inget man pratar om, ett tyst problem. Jag var inne och tittade på din sida och såg att du har en väldigt fin kanin, ett djur det betyder mycket och är en hjälp att kunna må bra.
Att flytta från hus till lägenhet, det är ju en stor förändring i livet det också, särkilt som det inte är frivilligt och med glädje du flyttat. Sysslar du med någon form av motion? Att röra på sig regelbundet, det är bra för magen, sen är ju också det ett sätt att få kompisar. Rätt kompisar med samma intresse, det borde finnas något du tycker är roligt.
Mina föräldrar är också skilda, men jag trivs i lägenhet.
Det är väl inte så svår att sluta med mjölken?
Jag rider, i stallet har jag träffat många, detär jättekul, både att rida och prata med kompisarna :)
Helena

Jag ska börja på showdans igen i höst, jag slutade på det för ett år sedan för att jag skulle testa på pardans, men det var inge kul så jag ska börj igen, min lärare tycker att jag är jätteduktig och en ny vän till mej som går på samma dans tycker och så att jag är bra, :P
Jag brukar rör mej i lägenheten, hoppa runt på soffan och skutta runt:P hihi fast mamma hatar att jag hoppar i soffan, hon tycker att jag är barnslig. Jag ska få en hoppkanin snart, så jag ska gå på kaninhoppning och träffa massa nya vänner med samma intresse.

Underbart, att livet börjar ta fart igen. Komihåg en sak, det är inte mängden vänner som räknas det är kvalitén på dom. Några få riktiga kompisar är mycket bättre än en massa ytliga vänner.
Kaninhoppning, vad kul, jag höll på med agility med min hund och det var väldigt kul måste vara minst lika kul med kanin. Är det du och den nya på bilden eller är det den du redan har som fått en massa priser?
Du, som mamma, gillar men inte hopp i soffa, man ser prislappen på den en ny soffa kostar som en medel bra häst i inköp, det finns nog billigare motionsformer 

haha, jag vet…jag ska sluta hoppa i soffan.. han har tagit ett hederspris på 94,5 poäng av hundra, men han vann inte