Vill bli piggare
Hej
Jag vill ändra kost, eller vad jag nu ska kalla det, eftersom jag insett att min kropp inte inte mår bra…
Jag äter aldrig frukost, lunch eller mellanmål utan går hellre hungrig till si sådär 16-17 tiden, dricker inte heller under tiden. Brukar äta en kexchoklad eller en plopp innan middagen och en monster efter 17 tiden till jag ska sova. När jag äter middag äter vi aldrig sallad, jag äter heller inte kött eftersom jag äcklar mig på brosk, senor och ben. Frukt har vi heller inte ofta hemma och när vi väl har det så äter jag inte det. Jag äter alltid sent på kvällen, mackor eller godis om det finns och dricker läsk.
Jag är ständigt trött, sover oftast till 13.00 eller mer, sitter mest ner och när jag väl gått ut en bit så går jag alltid minst 5km och upp mot drygt 1mil med min hund vilket jag vill orka göra oftare. Jag vill även orka komma ut på jogging rundor med hunden.
Min kropp ser inte ut att må dåligt men jag känner att jag är riktigt slö, hela tiden. Jag är 165 och väger 53kg.
Skulle behöva tips på vad jag borde äta då jag inte har bra koll på det. Tack!
Oj, inte konstigt att du är trött när jag läser vad du skriver om dig själv. 
Kroppen behöver regelbunden näring. Försök att äta på morgonen. Frukosten är viktig. Du säger att du äter mackor? Vilka sorts mackor äter du? Grovt bröd är väl det bästa och ägg är också mättande och bra till frukost.
Lunch och mellanmål och kvällsmat är också A och O om du ska fungera optimalt. Det finns mycket gott även inom det vegetariska om du inte vill äta kött. Kolla inne på http://vegetariskt.ifokus.se/ för att se recept och om det är något du gillar att äta.
Dricka vatten är också viktigt. Man kan bli väldigt trött även av vätskebrist. Och allt godis/ snabbt socker du får i dig, gör också att du "dalar" snabbt i energin.
Kanske får du ta dig i kragen och börja laga egen mat så att du får tillbaka din energi om du ska orka motionera med hunden.
Lycka till. 
Tack för ditt svar! :)
Jo jag har väldigt dåliga vanor kan man säga…. Med mackor menar jag "kuddmackor", du vet sådana hårdbröd? Kommer inte på namnet just nu. På dom har jag lite lite smör (hatar smör) och två skivor ost vardera macka.
Tycker heller inte om vatten, mår illa av det, dricker endast vatten efter en låååång promenad i värmen. Fungerar saft? När jag dricker saft dricker jag väldigt mycket, hehe.
Återigen tack för svaret, ska kika på länken och se om det är något som faller mig i smaken! 
#2 Svsg saft eller utspädd juice funkar, men ju mer koncentrerad den är desto mer vätska använder kroppen för att hantera den - så det blir mindre över. Det är förståss bättre med saft än ingenting. Kanske du kan vänja dig gradvis vid att dricka rent vatten eller vatten med lite citron i, om du börjar med safty men tar mindre och mindre saft i? Kan du dricka flaskvatten? Jag kan inte dricka vatten ur glas, men samma vatten ur en flaska går utmärkt.. ;)
Sockret/sötningsmedlet i saft kan också ge dalar i energin. Efter hand som man minskar intaget av socker och sötningsmedlet, märker man mer smaker i allt annat och brukar lära sig uppskatta mycket mat pga det. Detsamma gäller om man brukar ha mycket salt i maten men sen slutar salta extra. Man får en rikare smakupplevelse när man äter vilket i sin tur kan göra att man får mer aptit. Istället för att allt är antingen sött eller smaklöst, så kan det ara fullt av smaker utan att vara speciellt sött eller salt.
En grundkost kan vara: grönsaker, kött, rotfrukter, bär, nötter, frukt, ägg. Sådant är det i princip aldrig fel att äta. Frön, linser, bönor, groddar m.m. är bra proteinkällor, och färska växter (frukt och grönt) lär innehålla aminosyror som kan ''ersätta'' råprotein.
Sen beroende på hur du mår av det kan fil och musli vara ett ok mellanmål/frukost. Gröt likaså.
Undvik snabba kolhydrater - socker, vitt bröd, vit pasta, godis m.m. Är du sockerkänslig kan även frukt och potatis och ris trigga energifall. Är du däremot en person som mår bra av kolhydrater kan fullkorn i viss mån fungera, och frukt är sällan fel.
Framförallt, se till att äta.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Att minska saften skulle vara något, faktiskt! Jag mår illa av att dricka vatten av någon konstig anledning. Det tar liksom bara stopp och så får jag inte i mer än max 2 klunkar… Vatten i flaska har jag aldrig testat faktiskt. Menar du då som du ordnar själv hemma eller köper?? Jag får i mig mer vatten i flaska då jag trycker i min vatten för att få det överstökat (när jag t.ex varit på långpromenad en varm dag) medan glas inte fungerar, men mår som sagt illa av vatten…
Jag ser verkligen fram emot att börja om på nytt. Kommer nog ta ett tag eftersom jag uppenbarligen kommer ha riktigt svårt att få i mig mat här framöver. Men när jag bearbetat det så ska jag verkligen sätta igång och äta bra..
Tack så hemskt mycket för era svar. :)
#4 Vilket som. Jag häller oftast själv upp i flaska, så vanligt kranvatten. Men kan du dricka loka eller ramlösa tex så för all del, gör det! Det är lite dyrare bara ;) Men för mig är det stor skillnad på att dricka ur en flaska och att dricka från ett glas, även om det är samma vatten. Jag kan trycka i mig ett glas om jag är riktigt törstig, men i flaska är det inga problem alls. Numera har jag ofta en flaska när jag ser på TV tex och tar en klunk då och då. Rätt vad det är så är den tom.
Jag har också alltid haft läsk (cola eller energidryck) när jag är hos n komis och röker vattenpipa. Vatten har inte funkat. Men kolsyrat vatten på glasflaska är ju nästan som läsk så det ger samma tillfredsställelse ;)
Undvik att dricka och äta sådant som har mycket söt eller salt smak, åtminstone tills du lärt dig äta och dricka den sorts mat vi är skapta för. Det behöver inte vara ett totalförbud, men undvik det. Det handlar om att träna upp dina smaklökar och känslan för mat.
Jag skulle tro att illamåendet är rent psykiskt. Nu menar jag inte att du inte känner det, men att det är en liten klump i hjärnan som fått för sig att du blir illamående av vatten och därför skickar ut illamående signaler till kroppen när du druckit vatten,,, kanske kan flaskvatten lura den. Eller mindre saft. Eller också har ni riktigt äckligt vatten hemma :P Hur är det med tex Imsdals vatten, gör det någon skillnad? I vissa kommuner smakar kranvatten faktiskt mest kemikalier.
Vad har du lättast att äta, som inte är godis/chips m.m.?
Okej! Jag har aldrig testat vatten som man köper i affärer utan bubbel i så jag vet faktiskt inte om jag skulle gilla det eller inte 
Ja så kan det också vara, att det är äckligt… Tycker dock bara vatten är så smaklöst liksom! :P Citron har jag testat och det var rent av skit äckligt, haha!
Det jag har lättast att äta, som inte är godis (äter inte chips
) är sallad. Majs, sallad och gurka i en skål!
#6 Är det för att det är smalöst så är det definitivt bara det att du vant smaklökarna vid för koncentrerade och beroendeframkallande smaker :3
Ät då det så ofta du kan. Lägg gärna i någon mer grönsak eller frukt :)
Du har fått bra svar av Zabbio att tänka på. Jag vet fler som har svårt att dricka vatten, men på något sätt måste du få idig vätska, som inte är allt för sötat som sagt.
Majs, sallad och gurka låter bättre än ingenting - eller andra onyttigheter förstås
Hoppas verkligen att du hittar att äta något som du tycker om i matväg, och som är nyttigt också.
Berätta gärna vidare hur det går för dig och fråga på om du undrar över fler saker. Förhoppningsvis finns alltid någon härinne som har ett och annat gott råd åt dig.
Lycka till schäfernronja 
Jag var lika dan jag åt 1-2 gånger om dagen jag kännde mig aldrig hungrig :/
Nu har jag tvingat mig själv att äta något var 3 timma, jag satte telefonen på larm var 3 timma och även om jag inte vart hungri så åt jag ett äpple i alla fall. Det behövde jag göra i en vecka men nu har jag rutin på det och jag känne hunger igen och det var flera år sedan. Jag är mycket piggare sover aldrig middag längre och jag har gått ner 3 kg haha.
Så är ofta men tänk på vad det är du stoppar i dig så det inte är en massa godis för det blir du bara mer trött av eller ja jag blev det i alla fall =)
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Yoghurt vill jag tipsa om :)! Jag har svårt för mackor på morgonen… yoghurt eller gröt är ett måste, annars kan jag inte äta frukost. Mackor funkar om jag får yoghurt :P. Haha.. yoghurt slinker ner så lätt :)!