Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 4112 ggr
malinemma
0

nyttig och god mat

jag satsar på platt mage och behöver tips.

jag tränar handboll tre gånger i veckan och spelar vanligen en match på helgen. och så har jag nyligen börjat gymma, jag har gymmat 6 gånger. så att jag rör på mig för lite är inget problem. jag springer 5 km på 30 min, så min kondition är det heller inget fel på.

men jag älskar mat. jag har slutat äta godis iallafall. men jag behöver tips på vad man ska äta, det ska va nyttigt och gott!

Nali
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror det bästa man kan göra speciellt när man tränar är att följa tallriksmodellen, mycket grönsaker, rätt så mycket kött och lite pasta eller potatis. Sen kan man äta frukt emellan eller något lättare mellanmål. Drick även mycket vatten.

Här på bilden så står det ju mer pasta,potatis eller ris än kött dock tycker jag att du kanske ska vända på det. Ät mer kött än potatis/pasta/ris, tar du 3 potatisar och en kycklingfilé byt ut en potatis mot kanske en halv eller kycklingfilé istället. 

(Detta är dock mitt råd, jag har inga direkta källor på att det skulle vara bättre.)

Lägger även upp några bilder snart på vad som är bra för kroppen att få i sig.

Nali
3

.

Nali
2

.

Nali
3

.

Nali
3

.

Nali
4

Denna är väldigt viktig att komma ihåg!

Zabbio
3

Jag har inga direkta råd att ge dig men kan berätta vad jag gör just nu.

För ett tag sedan slutade jag med godis (igen..uhm..) och tänkte att om jag äter det jag anser är nyttigt så går jag nog ner, det har jag gjort förr. Men det har inte hjälpt utan byxorna har mest blivit mindre sedan dess..

Så nu har jag börjat räkna kalorier också. Dvs jag väljer fortfarande varifrån kalorierna kommer men jag har en gräns på 1400-1500kcal/ dag (min basförbränning ligger på 1600 och jag vill ju gå ner någorlunda snabbt. Så mitt energi-underskott blir 100-200kcal + det jag rör mig, kanske 400 per dag i normal vardagsmotion). Det jag går efter i matväg är näringsinnehåll.. jag vill ha mat med vitaminer, mineraler och/eller protein. Jag äter gärna kolhydrater också - om de kommer med övrig näring som  jag behöver.

Jag har bytt ut potatis till köttbiten mot frysta grönsaker (i påse, jag är lat. Typ broccoli, blomkål, morotsmix). Potatisen är ca 80kcal /100g, grönsakerna ligger på 20kcal/100g. Dessutom triggar potatis mitt sockersug och min ryggvärk, så personligen är det inte bra för mig :P

Ägg är mina kompisar, de äter jag gärna. Ganska mycket energi med tanke på vikten, men de mättar bra och innehåller proteiner och nyttigheter. Jag mår bra på ägg.

För ett tag sedan började jag dricka min frukost; en ''smoothie'' gjord på frukt eller juice, nässle+nyponpulver, havregryn och solrosfrön. Den innehåller nästan 500kcal varav det mesta kommer från solroskärnorna.. men återigen; plockar jag bort dem missar jag nyttigheter som jag mår bra av. Och med tanke på att jag står mig länge på den frukosten så fungerar det för mig.

Så mitt tips är att du ser hur mycket energi olika matsorter/råvaror innehåller, vilken slags näring de innehåller och utgår från det. Ät ordentligt men undvik tomma kalorier.

För mig brukar det funka att inte räkna alls på de lättare grönsakerna. Förra gången jag gick på den här typen av kost gjorde jag det men kom fram till att de gav så pass lite i energi att det inte var lönt, med tanke på att jag inte äter kilovis ens om jag äter 4 tallrikar sallad med gurka, tomat och bladgrönt per dag. Då räknar jag bara ex. ägg/kyckling/tonfisk och ev. dressing.

Jag är sådan att jag gärna äter samma sak i perioder, så när jag vant in mig på en dags matsedel behöver jag egentligen inte räkna på den. Men ibland kan en kontrollräkning vara bra.. tex innan jag började med kalorier igen räknade jag på en dag där jag tyckt att jag varit nyttig, inget godis, näingsrika livsmedel osv.. och hamnade på 2200kcal den dagen. Det är för mycket för mig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.