Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1986 ggr
Angel3
1

koloskopi

Har fått problem med min mage.

Ska in och göra koloskopi på fredag.

Nu ska jag enbart dricka klara soppor (utan bitar i) klar dryck i 3 dagar.

Är det någon som har förslag på vad jag kan äta för soppor?

DesK
2

Hemkokt buljong är det bästa du kan äta. Tyvärr är de flesta färdiga buljongerna inte lika näringsidkare och goda som den man kokar hemma själv.

/Désirée

Angel3
0

Tack för ditt svar.

[Tassy]
1

kolla in på mag och tarmsjukdomar i fokus, ett litet tips.

Det är buljong, saft och liknande som gäller. Inte redda soppor heller, utöver bitarna.

Angel3
0

Hittar ej den sidan

patriknn1
0

Mag- & Tarmsjukdomar heter sidan. Buljong som du kokar själv är nog det bästa, ja. Kanske lite gott the oxå. Har lite svårt att förstå varför du ska behöva fasta i tre dygn..? Har du fått någon förklaring till det? När jag gjorde min koloskopibså fastade jag i 26 timmar innan undersökningen, med intag av laxerande, med början fyra timmar efter sista fasta måltiden.

Zureel
0

Måste de vara helt klara? om man får använda stavmixer till att finfördela allting så ökar ju alternativen enormt.

[Tassy]
1

#6 nej, man får inte mixa fram släta soppor, tyvärr.

Zureel
1

Buljongen kan ofta vara den godaste biten i en soppa jag hade nog kokat en vanlig klar soppa med rotsaker och eventuellt kött sen silat av buljongen och fryst in alla bitar att äta som gryta längre fram.

Angel3
0

#5 det står så i papprena. 7 dagar före får jag ej äta linfrön, havregryn, grovtbröd, musli, frukt och grönsaker med skal eller kärnor, svamp, lök, paprika, majs.

3 dagar innan så ska jag enbart dricka klara drycker. Ej mjölk.

Ja, det kommer att bli tufft, att inte få tugga på något kommer att bli jobbigt.

Zureel
0

#9 Om det är just det med tugga som gör dig orolig borde du väl kunna tugga lite tuggummi några gånger om dagen en vän som åt cambridgedieten använde det just för att slippa sakna tuggandet så mycket.