Subway
Hur onyttigt är subway egentligen?
Jag håller på att gå ned i vikt och idag har jag och min sambo tänkt äta på subway. Jag har inte ätit något annat idag så tänkte äta ordentligt så det blir en hel sub.
Hur många kalorier kan en subway club-macka innehålla? Men mörkt bröd och allting på och vitlökssås?
På hemsidan står det att en 15cm innehåller ca 287 kalorier. Ska jag räkna med att stoppa i mig minst 600 kalorier?
Ska man lita på hemsidan?
Och än en gång, är det onyttigt? Är det smart att äta när man försöker gå ned i vikt?
Om någon här försökt gå ned i vikt, har ni ätit subway som en vanlig middag eller är det mer som "skräpmat" för er?

Alltså du får vara mer specifik…. vad vill du veta ?
Vilken hemsida ?
Bröd är sällan en bra viktnedgångsprodukt rent generellt om det inte är ett bröd som är nästan oätbart….
Jag kan iaf svara på en fråga…. jo det är bra att äta även om man går ner i vikt ;-)
Bästa bantningsmetoden är att sluta äta helt…. totalt… tyvärr är den garanterat dödlig i längden….
En liten anmodan…
Är du ung och växande bör du inte banta öht utan övervikt. Har du övervikt (rejäl) måste du se till att få i dig allt du behöver förutom ren energi…..
Medarbeterare på Kost
Tänkte mer om det är en kaloribomb eller om man ska lita på vad som står på hemsidan.
Och frågan om det är bra att äta om man går ned i vikt blev helt felformulerad haha. Menar ju självklart om det är bra att äta subway :p

Vilken hemsida ?
Alltså oavsett är min åsikt att ubåtar inte hjälper dig sannolikt… 😉
Medarbeterare på Kost
Subways hemsida.

Ja du kan troligen tänka att ju billigarevvarianten är desto sämre är den är. http://subway.se/sv/meny/naeringsinnehall/
Å andra sidan är inte dyrvarianten nyttigare per automatik heller…
Om det ät en kaloribomb eller inte lär väl stå… troligen garanterat bättre och nyttigare än motsvarande Semla iaf… 😃
Medarbeterare på Kost
Okej men då gör det nog inget att jag åt en idag. Kanske inte det bästa att äta varje dag dock ^^

Enstaka mål ibland spelar ingen stor roll i alltet… Jag oroar mig mer att du hade den frågan/oron…. mat ska vara glädje… t.o.m. för en som bantar om du frågar mig ;-)
Medarbeterare på Kost
Jo jag tycker om mat och är inte rädd för att äta. Men jag räknar kalorier och ville vara säker på ifall Subway är dåligt eller inte. Vissa kallar det ju skräpmat och det ska man ju inte äta om man vill gå ned :p
Man kan väl säga att det finns bättre och sämre "skräpmat". En enstaka måltid spelar sannolikt ingen roll i sammanhanget. Däremot kanske viktminskningenstannar av några dager. Tyvärr är det ju inte så att kalorier från olika mat påverkar kroppen på samma sätt. Vilken typ av mat påverkar i allra högsta grad. Men i sig måste du kunna lita på kaloriangivelsen på subways hemsida, annars far de ju med osanning. Om inte annat får du ett hum om vad som gäller. Personligen, eftersom jag är diabetiker och kolhydratkänslig så skulle jag klassa subway som samma typ av "skräpmat" som andra snabbmatskedjor. Det beror mest på att jag inte tror att näringen är särskillt närvarande, utan att det mest handlar om energi. Och energi från kolhydrater/stärkelse/socker sabbar mer för mig än energi från fett och protein.. Så tänker jag! ;)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#9 Okej då är jag med! :) Ja det låter rimligt, det finns ju nyttigare alternativ också :p
:)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag skulle säga lugnt: ät mackan. Det handlar om vanor och livsstil, du får inte bli rädd att unna dig ibland. Det är fortfarande mat, och ett enstaka tillfälle. Hade det varit godis, chips, läsk eller annat totalt onyttigt hade jag sagt låt bli.
Jag har själv en ganska lång viktresa bakom mig, och vågar påstå att lite skräp emellanåt hjälper snarare än stjälper. Både fysiskt och psykiskt.
#12 Ja ibland hakar man upp sig för mycket på dessa kalorier. Och så länge man inte äter för mycket hela tiden så är det ju ingen fara:)
#13 Precis. 🙂
Mackorna är ju ganska individuella beroende vad man har på, men tycker ändå att man kan utgå efter deras kalori-uppskattning för att göra en uppskattning av det om du nu räknar kalorier.
När man går ner i vikt är väl bröd egentligen inte det optimala att äta, men däremot tycker jag inte det gör särskilt mycket om man äter dessa produkter ibland. Att gå ner i vikt handlar mer om att vänja om sig vid en ny livsstil där man också tillåter sig själv att äta det mindre nyttiga ibland, fast att man begränsar det. Då slipper man sakna det man gillar att äta.
Jag läst flera ggr om viktplatåer som kan uppstå om man äter samma mängd kalorier varje dag. det kan då vara bra att man nån dag ibland (kanske inte allt för ofta dock) äter lite mer kalorier. Kroppen hinner inte vänja sig vid ett energiintag då, och den höga förbränningen kan fortsätta hållas igång. Jag har ingen källa att referera till, då det var länge sen jag läste det, men detta har jag hört flertalet ggr. En del säger att man kan ha en "onyttig" dag i veckan om man annars äter nyttigt alla andra dagar i veckan. Det ska tydligen inte påverka särskilt mycket på viktnedgången, (sålänge man äter med måtta och inte vräker i sig chips, glass och pizza på en enda dag).
Jag tror definitivt inte den där mackan påverkar viktnedgången och speciellt inte om man ser det långsiktigt :)
inte onyttigare än en macka du gör själv. o det är bara brödet som är det onyttiga i hela mackan! Njut av din subway!! 1 macka kmr inte göra dig fetare på en dag!