Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 9922 ggr
[luneri]
2011-01-19 22:26
2

Lågt blodtryck

Jag har i perioder väldigt lågt blodtryck, nu har jag fått lågt blodtryck igen, och jag tror det kan bero på att jag hade influensa förra veckan, men jag behöver få den normal, och därför undrar jag om det finns tips för att få högre blodtryck?

Jag vet att man kan dricka lakritste iaf som ska höja blodtrycket.

Idag när jag kollade blodtrycket var det på 96/62.

Mitralis
2011-01-19 23:57
0

Upplever du det låga blodtrycket som jobbigt, eller känner du dej inte så påverkad av det?
Lågt blodtryck är inte skadligt på samma sätt som högt, därför brukar man oftast inte behandla detta på något speciellt sätt.
Om inte annat så är motion bra för de som har högt eller lågt blodrtyck.
Salt och laktits är kända blodtryckshöjare, men jag avråder starkt mot att exprimentera med detta utan läkaröversyn.

DesK
2011-01-20 08:57
0

Vad har du för besvär av ditt låga blodtryck? Jag har levt med lågt blodtryck i hela mitt liv och båda mina tjejer har också lågt blodtryck, vi gör ingenting direkt åt det. Lite varmt te skadar inte om du känner dig frusen, men som #1 säger sånt här ska man inte experimentera med, fråga en läkare om råd.

/Désirée

[luneri]
2011-01-20 13:31
0

#1 Jag kan känna att det svartnar för ögonen när jag reser mig, och jag känner mig ofta väldigt trött. Det är i huvudsak det jag upplever som jobbigt.

Däremot så tror jag att det påverkar min prestation på träningen. Jag hade tänkt att börja träna regelbundet den här terminen, men de sista 20 minuterna på första passet iår kände jag mig alltså svimfärdig. Det är gruppträning så man vill ju gärna orka med hela passet.

Ibland är mitt blodtryck mycket bättre, så det är de jag strävar efter. jag tycker jag får ut mer utav dagen om jag inte har så lågt blodtryck eftersom jag känner mig så hängig annars.

Jag få fråga vårdcentralen om detta som ni rekommenderar.

Maria
2011-01-20 13:36
0

#3 Att det svartnar för ögonen när man reser sig och redan innan har ett lågt blodtryck är ganska normalt. Blodtrycksfall är obehagligt men ganska ofarligt.

Att ditt blodtryck skulle påverka din träning negativt verkar inte så troligt. Det har säkert med andra faktorer att göra.

/Maria

Bergspuman
2011-01-21 15:00
0

Fast jag håller inte med riktigt. Man kan vara vältränad men ändå få blodtrycksfall och ha svårt att klara av ansträngningar.

Jag har högre övertryck, ca 120, men riktigt lågt undertryck som legat på 65 senaste 10 åren. Det plågar mig ibland, jag kan få yrsel när jag gör vissa gymövningar. Särskilt benövningar, när man går upp och ner - det frestar på just trycket ganska rejält. Fast jag är i bra form nu, får jag ändå yrsel då och då av utfalls- och knäböjövningar.

Men låt inte ditt låga tryck hindra dig från att träna! Försök istället ta hänsyn till det, undvik rörelser när du reser dig och böjer dig ner mycket, t ex step-up och sådant. Öva upp konditionen genom mer jämn, statisk träning.

Maria
2011-01-21 15:06
0

#5 Jag trodde faktiskt inte att det påverkade så under träning men jag tränar ju själv inget så jag är väl inte rätt person att uttala mig egentligenSkäms

/Maria

Bergspuman
2011-01-21 15:21
0

#6 Det gör ingenting. Glad Men man kan bli rätt frustrerad ibland över att blodet och trycket inte hänger med liksom, kroppen vill men just då säger det OJJJJJ i skallen…

[luneri]
2011-01-23 22:00
0

#5 Tack för tipsen! Jag har upplevt att det påverkat min träning och ork. nu har jag visserligen inte tränat så intensivt på ett tag, men såhär brukar det inte kännas efter en träning.

Jag skulle ha gått på träningen i torsdags, men jag avstod eftersom jag inte kände mig bra. Det snurrade till i huvudet bara av att jag vände mig om. så jag tog det lungt hemma istället. jag hade dessutom vart igång och städat hela eftermiddagen dessutom.

Men jag har läst nu att låg blodtryck kan bli bättre om man tränar, så jag ska iaf komma igång på promenader för att höja blodtrycket för att komma igång ordentligt.

Mitralis
2011-01-24 00:27
0

#8 Dricker man lite vatten så kan man också få lågt blodtryck.
Nu menar jag inte att du behöver bälga i dej mängder, men det kanske kan vara bra att tänka på Glad

Lill-Kisse
2011-01-25 01:35
0

#8 Har man inte tränat på ett tag eller varit lite krasslig, ska man ta det lungt när man tränar igen. Man ska sikta på att träna efter sin egen förmåga och inte envisas med att klara lika mycket som tidigare. Vad de andra i gruppen klarar just då, är vars och ens ensak, inget du ska bry dig om.

Jag hade en tränare som noga påpekade att ytterst få skulle klara allt i början. Han önskade att vi skulle träna upp oss successivt för att klara hela passet först vid terminens slut. Då hade vi tränat rätt.

[luneri]
2011-01-28 22:23
0

#8 jag ska tänka på det:) jag brukar egentligen alltid ha med mig vid min sida så jag tror egentligen jag dricker ganska mycket, men det kan säkert variera ändå, ibland kan man glömma trots att falskan står inom synhåll.

#10 Det är mycket möjligt att det var så, för även om jag kände mig frisk i övrigt så var blodtrycket väldigt lågt och träningen gick inte alls bra. på träningen kändes det som att jag inte alls hade återhämtat mig. Jag tränar kampsport och då tränar vi i grupp. att gå och sätta sig mitt under träningen känns inte särskilt kul.

Det var väldigt kloka ord han hade:)

Jag måste bara säga detta. Jag vet inte om det beror på det, men det kanske var så. Jag blev sugen på lösgodis. jag äter sällan lösgodis eller godis och jag tänkte att jag skulle köpa lite. det var allt möjligt från choklad till såna där färgglada godisar och surisar. Okej, man kanske inte mådde så bra efter det (och så gott var det inte som jag hade fått för mig) men dagen efter kände jag mig mycket bättre, jag kollade aldrig blodtrycket, men jag hade mer ork och jag kände mig inte lika yr. kanske det har nåt samband, eller så är det placebo eller något annat

DesK
2011-01-29 10:38
0

#11 Det kan ha ett visst samband, men testa då hellre att äta några frukter, exempelvis apelsin och banan

/Désirée

[luneri]
2011-01-29 19:51
0

jag föredrar egentligen frukter istället för godis eller kakor eftersom jag vill ha det lite mer hälsosamt, men ibland äter man ju onyttigt ändå. Men frukter borde ju ha samma effekt också.

DesK
2011-01-29 21:55
2

Om vi bortser från vad som är nyttigt eller onyttigt, så finns det faktiskt också en annan nog så viktig faktor och det är trivsel- och njutningsfaktorn.  Denna är nog viktigare än vad vi många gånger tänker oss. Lördagsgodis med flera benämningar funkar för många av oss och då är det bara av godo, men om vi skulle äta och dricka samma sak dagligen då kan det bli en klar hälsorisk. Sedan torde vi alla vara överens om att druvsocker /socker har en viss uppiggande verkan, men om vi ska använda oss av det är en helt annan femma.

/Désirée

Anterrabae
2013-03-08 17:17
1

Nu vet jag att tråden är gammal, men en sak slog mig när jag läste. Om man har låga blodvärden så kan trycket sjunka och göra att mår sämre än man brukar. Det hände min far när hans blodvärde sjönk. Kan vara värt att kolla om man har en period när det är extra jobbigt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

chilisalsa
2013-03-08 19:22
1

Ja har man låga blodvärden mår man alltid skit… gå 5m och bli andfådd typ :-)

Annars är de s.k. normalvärdena för blodtrycket ganska mycket för höga och de behöver inte alls öka markant med ålder vid bra hälsa/kost i övrigt. Vi hade lägre blodtryck tidigare, vilket beror på en massa saker.

Med ålder är snarare det man bör bevaka differans i syst/diast, Stor differans är inte bra och beror mest på att ens blodkärl inte är så smidiga längre, mindre flexibla.

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
2013-03-09 18:45
2

Kraftig obalans mellan kalium och natrium påverkar blodtrycket, eller egentligen påverkar det vätskeinnehållet i alla celler. För lite kalium gör att kroppens celler inte tar upp vätska. Däremot kan man samla på sig onödigt med vätska som inte tar sig in i celler.

Mer kalium från maten i så fall… och ät mindre av sådant som hindrar mineralupptag, t.ex obehandlad spannmål. 

Sen fins det vissa livsmedel som verkar sänka trycket också, t.ex mycket chili.

Medarbeterare på Kost

[luneri]
2013-03-10 10:00
0

Innebär obehandlad spannmål tex havregryn och andra hela gryn? 

I vilken mat finns det kalium i?

Anterrabae
2013-03-10 10:58
2

Ja, allt som inte är typ blötlagt eller groddat eller något för att bryta ner antinutrienterns.

//Ida

chilisalsa
2013-03-10 15:59
2

Får man bara i sig tillräckligt, men inte överdrivet så sköter kroppen det det här själv och gör sig av med överskottet genom att börja producera urin med högre halter av det i överskott. Saker som kan störa balansen är sjukdom, mediciner, stor/lång ansträngning, kraftig värmebölja eller att man får i sig alldeles för mycket, trots ganska bra balans mellan ämnena.

Dom flesta vet nog att om man hamnar i en livbåt på havet är det ingen bra idé att dricka havsvattnet i mängd. Är det varmt och man svettas är det bra att dricka lite, lite… men inte för att släcka törst då det innehåller allt för stor mängd av både salt och kalium m.fl mineraler. Så ju mer man dricker desto mer uttorkad blir man…

Godis kan naturligtvis även påverka balansen om man har för lite av något som godiset innehåller…

Ex. sockerfria surisar http://matkalkyl.se/se-karamellersyrligasockerfria.php

Nu är ju inte det någon bra långsiktig metod såklart 🙂

Bättre med en banan isf…
Fruk:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2192&fuclass=frufresh&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv
Grönsaker:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2192&fuclass=vegfresh&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv
plus naturligtvis både kött, fågel, mejerier fisk och skaldjur etc.

Men man äter ju t.ex inte mer lax för att komma upp i kaliumbehovet för man måste äta mer än ett halvkilo om dan för dagsbehovet på 2-3g. Då är det ffa mer grönsaker, lite nötter, mandel plus att byta vanligt bordssalt i matlagning till ett bra mineralsalt eller orenat havssalt. Helst inte i ströform utan använda kvarn om det saltas vid bordet.

Just havre är bland det värsta spannmålet, men havregryn är inte obehandlade… köpt musli är det dock ofta.

Havregryn är rostade innan dom manglas vilket är ett annat sätt att få bort mycket av fytinsyran.
http://johannaskost.blogspot.se/2008/06/fytinsyra.html
http://traningslara.se/fullkorn-i-alla-lagen/ 

Appropå lågt blodvärde eller om man oroas eller vet att man har det så kan man ju påminna om kostråden för blodgivare.
http://geblod.careofhaus.se/aktuellt/artiklar/kostrad-for-blodgivare/

Medarbeterare på Kost

[tk1971]
2013-04-19 22:24
0

Du har ungefär samma blodtryck som jag. Ibland tycker jag det är jobbigt när det svartnar för ögonen och det börjar snurra i huvet när man reser på sig. Vet inte riktigt vad man kan göra för att höja det, det är ju bättre att det är lågt än för högt.

Anterrabae
2013-06-17 23:07
0

Lakrits och lakritsrot höjer blodtryck.. :)

//Ida