Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 3561 ggr
lillNasse
2012-12-28 02:02
0

Nyttig mat!

Jag behöver snabb enkel och god mat som är nyttig!
Jag vill dra ner på kolhydraterna(minska) för jag känner själv att jag blir uppblåst och puffsig. Jag försöker äta nyttigt men det är inte så lätt när man är en student med begränsad budget

Jag vill inte äta nyttigare för att gå ner i vikt, jag ligger redan på gränsen, jag vill äta nyttigt för att må bättre och ta bort skiten i vardagen!
(försöker även minska ner på snabbmat och gosaker)

Några tips på mat? sidor på nätet där man kan hitta recept?
Eller en bra "diet" man kan använda som riktlinje?

Svårast att lista ut är frukosten, begränsad tid och liten matlust på morgonen, även havregrynsgröt tar för lång tid att göra på skoldagarna…

Tacksam för svar! :)

Halvdansken
2012-12-28 12:28
0

Om du vill dra ner på kolhydrater, så gå in och läs på Kolhydrater i Fokus. Det är iofs mest LCHF, men bra tips på snabb och enkel lågkolhydratkost finns i massor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

lillNasse
2012-12-28 13:07
0

tack så mycket!

Anterrabae
2012-12-28 14:09
1

Sen finns det mycket bra och god mat på http://matlust.ifokus.se :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Spruca
2012-12-31 22:16
0

Soppor är bra :)

Spruca

[Classsic]
2013-03-07 08:40
0

Havregrynsgröt gör jag i mikron vilket tar 2 min, det borde du ändå ha tid med? :)

[Classsic]
2013-03-07 08:43
7

Sen rekommenderar jag INTE LCHF. Satsa istället på att äta fullkornsprodukter såsom råris, fullkornspasta, bulgur o.s.v. och då ta en mindre del av detta för att sedan ösa på med sallad och protein på resten av tallriken.

Anterrabae
2013-03-07 09:12
5

Jag rekommenderar att lyssna på vad kroppen mår bra av och säger sig vilja ha. Detta går lättast utan socker och med minimalt med stärkelse. Man behöver inte äta LCHF, men att dra ner på raffinerat mår alla bra på. Stora mängder vete om än fullkorn, samt stora mängder mjölkprodukter är generellt belastande för kroppen. Riktiga matfetter, inte margariner.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

lillNasse
2013-05-09 13:29
0

toppen tack så mycket!

patriknn1
2013-05-09 23:01
1

Ägg i alla dess former! Enkelt, billigt, och väldigt näringsrikt! Perfekt för en fattig student. Kokt eller stekt. Omelette eller äggröra. Som bas till Lchf-efterrätter, pajer, bröd, pannkakor, mm. 3-4 ägg, 1-2 msk smör, några ostskivor, 1 tomat, och några gröna blad, så har du en komplett måltid för runt 15 kr. (Om man vill, och har behov av det så skivar man ner 1 kall, kokt potatis oxå..).

[Tassy]
2013-05-10 09:36
1

*Psst* en havregrynsgröt i micron är gjord på 2-3 minuter 👍 (och du kan göra annat under tiden). Se till att ha en tillräckligt djup tallrik bara, annars kan det koka över 😟 välj fiberhavregryn.

Fridaaaa
2013-05-12 17:37
2

#9 Ägg är inte billigt 😉 Jo om man köper vissa sorters ägg men de billiga stödjer jag inte, för de hönsen har det skitdåligt, men ekologiska kravmärkta är inte billigt men mycket bättre 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

patriknn1
2013-05-12 21:08
7

#11 Vad jämför du med när du säger att det inte är billigt?

tlover
2013-05-13 06:54
2

Jag tycker inte heller ägg är billigt men då äter jag ju nästan bara hemmagjord vegansk mat efter sesong och då blir det mesta animaliska dyrt.

Däremot äter jag ägg men det är från garanterat lyckliga höns då det är våra egna höns so lägger dom.

till trådämnet.

En del sallader håller ganska länge i kylen, särskilt om man skippar själva salladsbladen och har sånt som håller längre tex rotsaker eller baljväxter.

en bönsallad tex eller den klasiska 3 veckorssalladen (fast hos oss äts vitkålssallad på några dagar så vi har inte så sockerhaltig vinegrett)

l'm back

Ary
2013-05-13 21:13
1

Ska jag ha snabb frukost och noll matlagning så har jag 3 kokta ägg i kylen, ev majjo eller smör till dem, örtsalt.

Fridaaaa
2013-05-14 10:21
2

#12 Jämför inte med något speciellt, utan priset.
Äter man mycket ägg = blir dyrt
Många köper billigare ägg men jag t.ex köper enbart ekologiska & kravmärkta, och de kostar betydligt mer.
Stödjer nämligen inte hur hönsen har det vid äggproduktion.

patriknn1
2013-05-14 11:07
2

#15. Ok! Men nåt måste du väl jämföra med när du säger att det är dyrt. Annars så kan man ju säga så om vad som helst.

Fridaaaa
2013-05-14 11:10
5

#16 Läs vad jag skrivit. (du verkar inte ha läst det noga?)
Svårt att förklara närmare…

patriknn1
2013-05-14 11:23
3

#17. Ärligt. Du verkar vara smått irriterad på mig efter vår lilla diskussion ang mat o träning. Jag tror att det handlar om det. Eftersom du inte tycks kunna motivera nåt du säger, utan bara verkar vara ute efter att munhuggas så avrundar jag, vänligen, den här diskussionen med dig.

Fridaaaa
2013-05-14 11:27
4

#18 Jag är inte ett dugg irriterad, och har inte skrivit på ett sätt som antyder det heller, vad har du fått det ifrån? 😮
Förstår ärligt talar inte hur du får ut det ur min text 🤔
Nej, jag är verkligen inte ute efter att "munhugga" eller något sånt, jag är inte en sådan person. Trist när du drar dina egna tråkiga slutsatser som inte ens stämmer 😮 Och att bara för att man inte råka kunna förklara en viss grej, så munhugger man? 😮

Och jag får inte efter andra trådar där jag diskuterat med andra, alltså som skett innan, känns enormt onödigt att göra, eftersom det är här & nu som gäller 😉

Lämnar denna tråd, eftersom man inte verkar vara så välkommen här eller får säga sin åsikt😕

[Tassy]
2013-05-14 11:46
2

#18 Tagga ner nu. Frida har mycket väl motiverat sig, men du nöjer dig inte och är hetsig.

patriknn1
2013-05-14 12:00
3

#19. Ok. Jag vet inte om du är irriterad eller inte. Helt rätt! :) Det är bara min egen slutsats, pga av du går in i tråden genom att svara på mitt inlägg, och där säga att du inte alls tycker som jag. Jaha. Och när jag ber dig motivera vad du jämför med så svarar du typ, inget speciellt, jag bara tycker så. Det blir dyrt om man äter mycket ägg.. Om jag säger så här; trådskaparen känner sig svullen av kolhydratrik mat, vill ha alternativ, vill inte gå ner i vikt, vill att det ska vara billigt och näringsrikt,,, Ge då några exempel på mat som bättre än ägg, uppfyller de önskemålen. För självklart är du lika välkommen som alla! :) Alltså, enligt trådskaparens önskemål, kolhydratsnålt, näringsrikt, och billigt. Vänligen / Patrik

DesK
2013-05-14 12:09
4

Nu tycker jag att vi tar det lugnt och fint här! Här på Kost är alla välkomna att diskutera, oavsett vilket kosthåll man har och förordar! 

Då återgår vi till trådskaparens frågor!

/Désirée

chilisalsa
2013-05-14 12:43
2

Har också svårt med traditionella frukostar tidigt på morgonen… måste vara uppe nån timme för att bli hungrig. Lång sovmorgon däremot kan göra mig hungrig… men inte på frukost utan på riktig mat. Det är ju tack och lov inte lag på att man måste äta frukost i ottan :-)

Om jag ska upp relativt tidigt och inte har lust att mecka något på morgonen men ändå måste äta för att jag ska prestera fysiskt på förmiddagen är det som fungerar bäst att äta rester från middagen innan och planera för det mängdmässigt när jag gör middag.

Annars funkar det för mig att hoppa frukost… det som har betydelse näringsmässigt är vad man får i sig över tid, inte enstaka mål.

För en del kan dock frukost fylla ett icke näringsmässigt syfte och det är om man har problem med att vara hungrig och om man inte kan vänta tills nästa mål och hemfaller till mellanmål av skräpnatur…

Har man tillgång till hemgjord buljong på t.ex kyckling så är det billig näring på morgonen med en mugg varm buljong, kanske tillsammans med något att tugga på.

Medarbeterare på Kost

[Majbot]
2013-05-24 08:45
0

Ät inte halvfabrikat / helfabrikat, och akta dig för pasta, mjöl, ris, potatis osv. Om du känner att du absolut inte kan ge upp de snabba kolhydraterna så välj fullkorn.

Fridaaaa
2013-05-24 09:20
4

Om du ska ät pasta: Välj fullkorn med 8-10 min koktid eller längre, att välja lägre än det men ändå fullkorn gör ingen större skillnad mot de utan fullkorn. Ju längre koktid dessto bättre

fia-mia
2013-05-26 12:15
2

Studentkrubb.se har recept sorterade efter pris. Du kanske kan hämta inspiration där och göra recepten lite nyttigare?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[JeanetteK]
2013-06-12 17:57
2

#26 Vilken sida! Den skulle ha funnits när man var en fattig student! 🙂

SofiaJT
2013-06-27 10:35
1

Vill tipsa om sidan Prosperum.se som du hittar här: www.prosperum.se

Där finns en del matnyttigt om vad man bör tänka på för att leva mer hälsosamt 🙂