Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1881 ggr
[Lilla Fröken]
0

Göra musli själv hemma?

Halloj! Börjar tröttna lite på butikernas musli och vill prova att göra eget. Så nu vill ja ha llite recept på något utan nötter, kokos och jordnötter. Olika flingor, fullkorn, puffat ris mm. Ja det mesta :) Det viktiga är att det ska vara väldigt enkelt att göra. Inte pga lathet utan för att jag har svårt att hantera olika köksredskap. Hoppas att någon vill dela med sig. Alla tips är så välkomna!

[westerlind]
1

Hej!

Inne på Träning iFokus har vi en artikel om att göra en egen müsli, kanske kan vara något? Det går ju att variera i det oändliga, och ta bort nötter och lägga till andra grejer du gillar - men är ett suveränt grundrecept.

Anterrabae
1

Gillar/tål du frön? I så fall är det ett bra alternativ till nötterna. Annars är havregryn, rågflingor, hira quinoa en bra bas att stå på :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lilla Fröken]
0

Solrosfrön, allt annat går bort :) Bär/fruktbitar går inte heller.. Det är en torr blandning jag vill ha, så jag får väl blanda olika flingor och kanske lite rice krispies (eller vad det heter)

DesK
0

Rice crispies och andra sötade flingor bör du undvika, bättre att söta själv med lite råsocker. Blanda olika gryn och rosta lätt i ugnen, sen tillsätter du ev frön och torkad frukt och häller upp i en glasburk, som då blir en fin dekoration på köksbänken. Så gör min dotter 🙂

/Désirée

[Lilla Fröken]
0

#4 Gillar inte socker så jag kör på lite sötade flingor i stället :) Jag vill ha en god müsli, är inte ute efter det nyttigaste. Andra frön än solrosfrön går bort, likaså torkad frukt. Vill ha en "torr" müsli :) Jag förvarar alla flingor mm i snygga och lätthanterliga Tupperwareburkar. Tackar för tips!