Purémat?
Hej!
Finns det någon här som kanske hade kunnat ge mig lite tips och idéer vad man kan äta i purémat-väg?
Jag har precis genomgått en ganska stor käkoperation och får inte äta någon mat med tuggmotstånd. Det går alltså bra att mixa vanlig mat m.m.
Skulle då behöva tips på lite matig och mättande mat. Har inte råd att tappa mer vikt då jag redan väger så pass lite. Så näringsrik mat!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Hemlagat potatismos med smör, crème fraiche och örtkryddor, morotsmos och rotsaksmos kan göras på samma sätt. Testa att mixa köttfärs med lök och kryddor och koka eller stek. Blomkål och broccoli är också gott att göra mos av. Jag lagade all barnvakt själv ungefär så här när mina döttrar var små 🙂
/Désirée
#1 Potatismos kan jag tyvärr inte äta 😉 Men om man har köttsoppa, tror du man kan mixa bitarna där i eller ta bort dom helt kanske?
Tack för tipsen!
Mvh. Ida Lundahl
Du kan mixa nästan allt och ju mer du har kvar av ingredienserna i soppan eller grytan, desto bättre är det. Som sagt du kan göra jättegott mos av exempelvis blomkål istället för potatis 🙂
/Désirée
Kokkött som är långkokat går bra att puréa (korv också). Likaså fisk av olika slag. Stuvad broccoli eller blomkål går också utmärkt att puréa. Släta soppor finns det ju mängder av recept på: grön ärtsoppa, morotssoppa, spenatsoppa.
Soppa på bland annat vitkål och köttfärs är gott och enkelt, soppa på röda linser borde vara bra då det är gott om protein även utan kött.
Är lite tveksam till om jag kan äta köttfärsen.. Försökte mixa upp taco kött innan men det blir ju ändå små små små korn och när jag får dom i munnen så får jag igång "tuggnings-reflexerna".
Men tack allihopa för bra tips! Allt är välkommet, behöver inte bara vara "nyttigt", kalori-bomber går också bra. Har nämligen redan gått ner ett kilo och vägde ingenting från början heller 😕
Har svårt för kål-pudding m.m också så det är verkligen jättesvårt.. :/
Mvh. Ida Lundahl
Smoothies kan du göra i en uppsjö varianter! Sila eventuella frön bara. :) Tunn gröt som får koka lite extra, eller typ mannagrynsgröt på standardmjölk och sylt utan bitar eller sirap, kanel och socker eller smöröga. Borstij där rotfrukterna kokas sönder och mixas, ät med honung och smetana.
Mixade soppor finns det ju en uppsjö av recept på och man kan ju tillsätta grädde/margarin/smör/olja för att få upp kaloriinnehållet (när jag inte fick tugga levde jag på mixad soppa grönkål, morot, gröna ärter, spenat etc)
en sak som inte är gott ät mixade hemmagjorda veggo tacos det testade jag också
l'm back
Kycklingsoppa med potatis i, gärna med grädde är lätt att mixa och näringsrikt. Speciellt om man kokar buljongen själv, direkt i soppan :)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Nu har jag varit och inhandlat soppor och massa massa annat så får väl testa mig fram vad som passar bäst :) Fick i mig lite köttsoppa idag, vilket var väääldigt gott efter att inte ha ätit något direkt på 1v!
#9 Det lät gott! det får jag testa, tack! :)
Mvh. Ida Lundahl
TS Varför kan du inte äta potatismos?
Om du blandar i köttfärs i kall passerad tomat och sedan värmer och mixar med stavmixer blir bitarna så små att de inte bör trigga tuggreflexen. Smör och grädde eller cf så borde du få i dig energi nog.
#11 Har svårt för konsistensen och klöks/kräks av det tyvärr.
Tack för tipsen!
Mvh. Ida Lundahl
En varm smoothie som är mättande och näringsrik är äggmjölk: Mixa två råa ägg med 2-3 msk smält smör och 2-3 dl kokande vatten. Smaksätt ev. med ekologiskt vaniljpulver eller kardemumma.
Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se
#13 Tack för tipset!
Nu får jag dock äta vanlig mat, som inte är jättehård/seg :) om en vecka är allt som vanligt! Tjoho!
Mvh. Ida Lundahl