mat innan och efter träning
vad ska man äta innan respektive efter träning? ge gärna exempel på både kondition och styrketräning med några bra tips om vad man kan äta före och efter!
Jag äter inget innan jag tränar. Tycker det känns bättre att träna fastande. (Styrketräning 2-3 timmar)
Vill man dock äta innan så är något kolhydratsrikt med en god mängd protein att rekommendera drygt 2 timmar innan. T.ex. pasta med kyckling samt mjölk.
Efter ett styrketräningspass är ett proteinrikt mål att föredra. Vet du med dig att det kommer att ta över en timma efter passet innan du kan äta så kan du dricka en mix proteinpulver, äta ett ägg eller något annat som är lätt att ta med.
E du hemma inom någon timma så bör du inte känna någon stress att äta alls. Ät då istället ett ordentligt mål då du kommit hem. ("optimalt" för muskelproteinsyntesen är dock 15-20g vassleprotein direkt efter utfört pass).
Vad gäller konditionsträning så bör fokusen ligga lite mer på kolhydraterna efter passet. Förutsatt att passet krävt en del energi.
Jag äter 1-1½ timme innan jag tränar och sedan något litet när jag kommer hem från träningen.
Äter var 3-4 timme, ungefär :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tränar på morgonen, äter frukost innan, och ett mycket litet mål bestående av ca 150 kcal efter träningen. Det brukar bli ägg, fukt och youghurt eller något liknande.
Jag äter lunch vid halvt 12, sen äter jag ett litet mellanmål vid tre-tiden. Styrketränar sen halv fem, fem och tar BCAA. Äter jag direkt innan träningen klarar jag inte av någonting. På lördagar tränar jag innan frukost och med BCAA. Direkt efter träningen tar jag en proteindrink och sen ca 1-1½ timme efter ett stort mål lagad mat med mycket proteiner.

Beror på mål och medel….
Personligen struntar jag med att äta inför ett styrkepass. Man kan tänka sig lite BCAA i drickat (vatten) under passet.
Efter kan det vara bra med lite mat relativt snabbt… för mig funkar ett ägg eller ännu bättre en burk makrill i tomatsås…. tills man får riktig middag ! 🙂
Medarbeterare på Kost
Tränar oftast på morgon/förmiddag. Fastande, förutom en kopp kaffe med äggmjölk och bcaa/eaa direkt innan träning. Efter träning så är det bra att äta en rejäl, proteinrik måltid.
Beror 100% vad du har för mål med träningen och hur/vad du tränar..
Att ta in en banan t.ex. en halvtimme före träningen brukar rekommenderas för energi, men vill du gå ner i vikt rekommenderar många att träna utan att ha ätit något innan. För att bygga muskler finns det dock en sak alla är överens om.. Inom 40 min efter ett hårt styrkepass bör du få i dig aminosyror (protein).. Kött.. Ägg.. Bönor.. You name it… Jag anser nog att det är viktigast, att äta efter träningen, dock kan man lätt bli lite yr av konditionsträningen om man tränar på tom mage och ibland inte kunna prestera lika bra under styrkeövningarna.. Men det där är olika från person till person.
Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono
#7 Även vid viktnedgång bör man äta 1-2 timmar innan träning, får att bland annat orka med träningen plus att förbränningen hålls igång igenom att regelbundet äta 🙂
Och efter träning är det lite tvistat hur tätt efter man ska äta.
Min sambo styrketränade mycket innan och då åt han ca 45-90 min efter träning, lite olika.
Jag syftade mycket till diskussionerna om att springa på morgonen med tom mage eller efter frukosten.. Alla säger olika hela tiden, så man vet aldrig.. Men fettförbränningen sägs öka under hela dagen då.. tja, det finns väll olika taktiker hej å hå…
Ja, det är väll okej, huvudsaken är nog att man inte väntar flera timmar innan men hjälper kroppen att återhämta sig..
#9 Ja det finns många olika varianter.
Jag skulle dock aldrig träna på fastande mage. Kroppen behöver ju energin till träningen för att gå ner plus bilda muskler 🙂
Ja precis 🙂 Jag t.ex skulle aldrig kunna äta ca 40 min efter träning (hårdare pass) men runt 60 min efter går bra 🙂
#10 Jag prövade det en gång, någon vecka sen.. Jag blev helt snurrig och mådde illa, inte bra alls.. Aldrig igen kan jag säga :p .
Jag tar alltid en proteinshake direkt efter träningen.. Det är väll så jag gör, mat så fort jag får tid… Blir alltid väldigt hungrig efter träning.
#11 Nej det är inget vidare när det blir så 🙂
Ja alla är vi olika och våra kroppar fungerar olika 🙂
Belägg för att man måste äta 1-2 timmar före träning mottages tacksamt. :)
#13 Det finns inga måsten. Mat kräver digestion och absorption för att kunna utnyttjad som energi och annat material i kroppen. Digestion kräver blodtillförsel och blod kommer att prioriteras i digestionssystemet och blodtillförsel till t.ex. muskler kommer att komma i andra hand. Alltså kommer syretillförseln till musklerna att påverkas negativt om man tränar med mat "i magen". 2 timmar brukar rekommenderas för att kroppen skall ha hunnit tömma magsäcken, dock kommer detta ta längre tid om målet är fettrikt. Att äta innan träning gör att exogen energi är tillgänglig, därmed mer lättillgänglig energi. Dessutom har det en ergogen effekt. Fasta är dessutom nedbrytande.
#14 Mmm.. Jag vet. :) Det är ju dock så roligt att se folk skriva att man typ " måste " äta före träning. Den nedbrytande effekten av fastan är ju dock minimal eftersom det oftast inte handlar om mer än ca 14-18 timmar, och det fortfarande finns gott om energi. Dessutom så kan 1 tsk kokosfett ett par timmar före träningen ge ett extra energitillskott. Den nedbrytande effekten motverkas även effektivt av 5-10 g bcaa el eaa direkt före träningen. Allt mer tyder väl dessutom på att den sk superkompensationen efter träning ökar om man tränar fastande. Om man inte lever primärt på stora mängder kh så tycker inte jag att det är några som helst problem att träna fastande. För skeptiker så finns hur mycket som helst att läsa på tex Marks daily Apple, Leangains, The perfect Health diet, Eat stop Eat, mm, mm.
#15 Kroppen behöver energin och maten för att kunna bygga bra muskler men även för att förbränna. Därför är det inte bra att skippa att äta och sedan träna. Det är inte bra för kroppen i långa loppet 🙂
#13 1-2 timmar innan är inget måste men någon många rekommenderar och föredrar. 🙂
Jag skulle aldrig träna på fastande mage och "utsätta" min kropp för det. Kroppen behöver energin osv för att kunna bygga muskler men även för att förbränna. Likaså efter träning för att bygga upp och för att muskler osv ska återhämta sig bra
#16 Ok, tack för att du klargjorde det. Och för hänvisningarna. :) Jag, och många andra, tränar iofs fastande utan problem. Men jag antar att det är på en helt annan nivå än för dig. Själv är jag 43 år, har 6 barn + heltidsarbete, att sysselsätta mig med, förutom de träningspass som genomförs när det passar, utifrån omständigheterna. Btw. Jag är 180 cm, väger runt 75 kilo, har ca 9-10 % kroppsfett. Reppar runt 18-20 chins med kv, 30-32 dips med kv, 7-8 rep med 100 kg i bänkpress, osv. Men som sagt, antagligen inte i närheten av din nivå på träningen.
#17 Hur menar du med "en helt annan nivå än dig"?
Spelar ingen roll på vilken nivå man tränar på anser jag plus att det är individuellt och inte på "vilken nivå" man tränar på, hur kroppen fungerar. Kroppar fungerar olika.
Har inte hänvisningar att länka till, eftersom jag ej lärt mig det på nätet.
Jag går raska promenader, har ridit tidigare (hård och bra träning) och tränar mer och mer på gym, dock inte för att bygga synliga muskler.
Och jag känner många som tränar, som äter 1-2 timmar innan, för att det ej skulle fungera på fastande. Och det fungerar skitbra för dem, de tränar hårt på gym eller i andra träningsformer.
Så som sagt, man får göra det som är bäst för sin egna kropp men jag personligen skulle aldrig klara eller vilja träna på fastande mage.
Det är klart att vi är olika och trivs med olika upplägg. Men du skriver ju att kroppen behöver maten och energin, att man behöver det för att bygga muskler, att man behöver äta ofta för att förbränna fett osv. Som att det vore något slags sanningar. Genom att ta mig själv som exempel, gentemot dig, kanske lite ironiskt- ber om ursäkt för det, så ville jag bara visa på motsatsen. Jag gissar att du är åtminstone 20 år yngre än mig, och har bättre förutsättningar att träna på en högre nivå än mig. Jag menar bara att trots taskiga yttre förutsättningar, ont om tid, ständig sömnbrist, till åren kommen, osv, så kan man faktiskt prestera på ganska hög nivå. Jag är som sagt 43 år, jag har ett diskbråck i ryggen, jag sover ut ordentligt kanske 1 gång var tredje vecka, jobbar heltid, har 6 barn, hus som ska skötas, osv. Dessutom äter jag vad många anser vara en kost omöjlig att prestera på, nämligen strikt Lchf. Jag äter mellan 2 och 3 måltider/ dag, alltid, tränar fastande nästan jämnt, och håller mig ändå i riktigt, riktigt, bra form, jämnt, med stark och vältränad kropp, hyfsad kondition, och bra resultat i gymmet. Rekomenderar åter alla dom är intresserade av ämnet att läsa mer på tex Marks daily Apple, Leangains, the perfect Health diet, Eat stop Eat, mm, mm.
#19 Skriv vem du talar med är du snäll, underlättar massor😉
Ja 20 år precis, fyller 23 iår 😉 Så bra gissat 🙂
,Ja sömnbrist osv påverkar självklart mycket, så är det ju och likaså diskbråken kan jag tänka mig "hämmar" en hel del? (ren gissning, för vet hur ont vissa kan ha av det).
Låter mycket, och stressfullt. Så stor eloge till dig som orkar med det, plus träna 👍
Ok ja jag har hört att flera som äter LCHF, inte äter så ofta.
Jag personligen ogillar LCHF starkt men bra för dem som det fungerar på 🙂 Tur att det finns olika kost för olika kroppar 🙂
#1 Det går alldeles utmärkt att träna utan att äta kolhydratrika alternativ som t ex pasta. För att träningen ska gå någorlunda bra behöver man dock anpassat kroppen till att effektivt förbränna fett och ketoner som energi. Hur lång tid den anpassningen tar är individuellt, men i alla fall fyra veckor för de flesta. När anpassningen är gjord behöver man inte oroa sig längre att "gå in i väggen".
Vissa sporter som ligger på över 65% av syreupptagningsförmågan, kan det vara svårare att prestera ordentligt enbart på ketogen lågkolhydratkost, eftersom fettförbränning kräver syre och intensiteten blir så hög att man inte längre kan få i sig tillräckligt av den varan.
Man kan dock äta ketogen lågkolhydratkost de dagar man inte tränar, eller bara tränar lätt, och sedan äta lite extra kolhydrater ett par timmar innan träning de dagar man ska träna mer intensivt.