B-vitamin och blåsor?
hej! I onsdags så vaknade jag upp med kliande händer och svullen läpp, svullnaden gick efter någon dag över till blåsor och nu är det "gula skorpor" ist. Hade också mycket blåsor I munnen, gjorde ont när jag åt osv.
Vi trodde att det var herpes/afte så vi gick till apoteket och pratade med dom, så vi fick massa saker med oss hem, typ anti, aftamed och någon antibakterie munskjölj grejs.
MEN DE FÖRSVINNER IIIINNTEEE, mamma har nu ringt runt och pratat med sjukvårdsupplysningar och duktiga människor. Några har sagt att det kan vara brist på B-vitamin och någon syra(minns inte namnet) samt järn.
Vad tror ni? Har ni råkat ut för samma sak?

Brist på ett par av B-vitaminerna kan ge irriterade slemhinnor…
Kan testa med t.ex bjäst ?
Brukar ju ta några dagar innan blåsor försvinner även om de gör mest ont i början.
Medarbeterare på Kost
jag skulle väl börja fundera i änden; vad åt du i tisdags eftermiddag/kväll?

Tassy, jo du har precis rätt ;-)
Brist får man inte bara sådär… Har man dock underskott på något kan man bli känsligare för störning, vilket kan få konsekvenser…Tassys fundering är helt rätt…. vad åt du innan ?
Medarbeterare på Kost
Jag har haft samma sak ett par gånger innan, och då har vi räknat ut att jag ätit spenat alla gånger innan. Självklart slutade jag äta spenat då, men nu fick jag det ändå :/ dock solade jag i ca en timma på tisdagen, och jag har hört att man kan reagera såhär på det..