Kost iFokus

Kost

Etikett: rådochrön
Läst 2193 ggr
[Qeeze]
0

Välja rätt mellanmål? HJÄLP.

Hejsan! Skulle någon här kunna hjälpa mig med ett svårt val? 

Jag är ju ute (som nästan alla nuförtiden) att vara nyttig. Min dietist har nu gjort i ordning en plan och nu ska jag välja ett mellanmål som jag ska börja äta. Självklart vill jag ju ha det som är nyttigast, (INGET MER FETT PÅ MIN KROPP TACK!) Alltså, vilket förslag är bäst för viktuppgång/platt mage?

MELLANMÅLEN LYDER:

1. En skiva mjukt bröd med smör och ost och ett glas Mjölk/Juice/Nyponsoppa

2. En risifrutti med Mjölk/nyponsoppa/juice

3. Två hårda smörgåsar m smör & ost samt Nyponsoppa/mjölk/juice

4. En skål med yoghurt, banan , Musli/havrefras/branflakes (Dricka: Vatten/ te)

Snälla behöver eran hjälp!

chilisalsa
2

Tja all viktuppgång kräver ju ett energiöverskott.
Men med energin vill man ju oftast ha nyttigheter också…

Köpt nyponsoppa är oftast onödigt söt, finns kanske mindre sockrade och med mer nypon. Välj bort lättmjölken. Juice är bra, helst om man gör den själv… ännu bättre att äta hela frukten (t.ex apelsin).

Risifrutti är rel. näringsfattigt och mest bara energi.
Bröd beror på vilket… men två hårda ger mer utrymme för det nyttiga pålägget kanske. Undvik helst bröd med mycket vetemjöl (= de flesta mjuka köpebröd)

Naturell yoghurt är bra, gärna med hög fetthalt som grekisk yoghurt.
Havrefras bättre än All Bran som är mer vete och mer sockrade.
Musli kan vara både sämst och bäst. Hemgjord med en del nötter bäst.

Medarbeterare på Kost

patriknn1
5

Egentligen så är det ganska enkelt. Oavsett om det är ett mellanmål eller en vanlig måltid. Välj alltid näringsrik och näringstät mat. Hellre en surdegssmörgås med bregott och ost än en skogaholmslimpa med lätta och messmör. Hellre en tallrik fet yoghurt med lite bär och havrefras än sockrad lättyoghurt med cornflakes. Hellre ett glad fet mjölk och tio-tolv sötmandlar + en apelsin än lättmjölk och banan. Hellre ett kokt ägg med bregott och kaviar på ett havreknäcke än kanelknäcke med lättmargarin…. Lagom med kolhydrater, protein, och fett, i varje måltid, get stabilt blodsocker, och behaglig mättnad, och mycket mer näring, än snabba kolhydrater. Var inte rädd för fett. Välj "riktigt" fett. Grädde, kokosmjöl, oliv- och rapsolja, smör, riktiga såser på smör, rapsolja, crème fraîche, grädde, osv, ägg, lax, fet köttfärs, fet ost, fet yoghurt, makrill, mm. Träna lite styrketräning och kondition, kanske tre ggr/vecka, och normal vardagsmption, i kombination med en vettig kosthållning, så bör du kunna lägga på dig kanske ett halvt kilo/månad, utan någon större fettinlagring.

Anterrabae
2

TS du skriver att du inte vill ha mer fett på din kropp, alltså är det bra att äta bra fetter, som nämndes ovan. Lika löser lika. Kolhydrater, särskilt snabba sådana ger svängande blodsocker och insulinpåslag som i sin tur ger fettinlagring. Så, genom att äta fettsnåla söta saker gynnar du fettinlagring, och genom att äta näringstätt, med bra fett så gynnar du muskelbyggande och fettminskning ikroppen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade