Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 4050 ggr
eliinon
0

Gluten och huden/rosacea

Hej! Jag är en tjej på 19 år som har rosacea. Använder nu krämen Finacea mot detta som förbättrar men gör det inte helt bra. Har lite rodnad men det jobbigaste är utslag som jag får ibland som gör oont!!

Undrar om någon här har rosacea och som har blivit bättre av att utesluta gluten ur sin kost? Eller om någon med allmänna hudproblem blivit bättre av glutenfrikost? Hur lång tid tog det ca innan ni märkte skillnad isåfall? Tacksam för svar!! :)

DesK
1

Hej! Jag skulle vilja rekommendera dig att försöka med Gaps istället för att bara ta bort gluten ur kosten 🙂

/Désirée

eliinon
0

Hej!! Intressant. vad är Gaps? Googlade lite men förstod inte helt vad som var utmärkande med det 🙂

DesK
2

/Désirée

patriknn1
2

Hej! Gaps är bra. Om du vill ha alternativ till Gaps så kan du oxå kolla in primal/Paleo, autoimmun protocol.

Anterrabae
2

Du skulle sannolikt bli hjälpt av att ha en glutenfri kost. men tyvärr tvivlar jag lite på att du blir helt bra. Betydligt bättre chanser har du på GAPS, som nämns ovan eller i alla fall socker- stärkelse- och mjökfritt, då dessa är de strösta inflammatoriska bovarna  som man kan stoppa i sig i stort.

Lägger du därtill probiotika i form av tex surkål och annat mjölksyrat så läker, och återställer du balansen fortare i tarmen. 

GAPS är detta, plus lite till 😉och detta får i sin tur till följd att du läker ytterligare lite fortare. 

Det stora tillägget blir att koka egen buljong, och inta det ofta och mycket. Samt att jaga tillsatser, och gifter så du renar dig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

eliinon
1

Hej! Har inte svarat på ett tag! Men jag uppskattar verkligen de tips ni ger 🙂GAPS låter ju absolut som någonting bra, renar man kroppen borde huden också bli renad. Var hos hudläkaren förra veckan och fick utsktivet tetralysal i 3 månader så vi får se hur det går med det. Har en vän som åt det mot rosacea i 6 månader och för henne har effekten hittils hållt i sig väldigt bra fast hon slutade med det för ca 4 månader sen. Men fungerar inte det kanske jag tar mig i kragen och testar GAPS

chilisalsa
2

Ja alltså det finns inget som hindrar att du gör bägge…
En hudreaktion är en reaktion på något man är känslig för vilket kan ha en skrälldus orsaker….

Medarbeterare på Kost

eliinon
2

Sant sant! Ska nog ta bort gluten en månad nu iallafall och känna efter. Det som kan vara svårt är ju isåfall att man inte vet om det är antibiotikan eller glutenfria kosten som ger förbättring. Gjorde ett blodtest hos läkaren förut där jag enligt det testet inte var allergisk mot vete, men vad jag förstått är blodtest inte så tillförlitliga och sen finns det ju såklart annan föda än bara vete som innehåller gluten :/ Att dra ner på kolhydrater och speciellt socker tror jag påverkar min rosacea faktiskt. Inte för jag vräker i mig socker men klart det blir en del då och då. Får se om huden inte känns lite lugnare då! 🙂

chilisalsa
2

Antikroppstester är inte alltid tillförlitliga nej…

Testa att nolla socker några dagar… (=all stärkelse m.m.)

Kött och fett under ett par dygn och du vet ;-)

Medarbeterare på Kost

eliinon
0

Yes får testa det några dagar iallafall! ;) Men t.e.x bär och frukt är väl ok i små mängder? Tror det inte kan vara "skadligt" iallafall :)

DesK
1

Hum jag vill komma med en brasklapp här! Det räcker inte att nolla socker /stärkelse i några dagar! Det behövs vanligen flera månader!

/Désirée

eliinon
0

Ja det är sant absolut, det tar säkert tid för kroppen att vänja sig! Jag ska köra så gott jag kan i minst 1 månad iallafall och se vad som händer :)

chilisalsa
2

Rätt Desk :-)

Men man kan möjligen ana om man blir bättre eller inte på kort tid.

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
1

På en vecka vet man om man reagerar, blir man inte bättre på att utesluta livsmedlet en vecka, blir man vanligen sämre när man testar igen, OM man inte tål det. Läkningen däremot tar allt ifrån tre månader om man ät superstrikt, till ett par år om man jätteallergisk alternativt mer moderat i nivån på sin läkekost.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade