Måndag - nu är det dags för förändring!
Idag börjar mitt nya liv - som så många måndagar förut… Men nu har jag en plan som känns fungerande. Jag har IBS och det min mage skriker mest åt är bröd, pasta, ris, godis och chips. Allt jag älskar med andra ord.
Min plan är att inte äta köpt godis utan göra eget. Det funkar mycket bättre. Tror att det är sötningsmedel och E-grejer jag reagerar på. Nu när det är sommar finns mycket goda frukter och bär som jag gillar minst lika mycket som godis, så det funkar. När det gäller bröd kan jag äta visst bröd som hårdbröd och mörkt bröd, så jag får hålla mig till det. Pasta och ris går att byta mot fullkornsvarianter, men det är inte lika gott… Annars är planen att äta mycket lite av detta. Chips får jag nog helt enkelt leva utan.
Skälet till att jag skriver om detta är för att min karaktär inte är den bästa. Nu när jag talat om det för fler än min man hoppas jag kunna hålla detta. Är mycket trött på min mage och det är inte roligt varken att ha ont eller att se ut som att man är gravid allt som oftast.
Om någon har tips och idéer på ersättningsvarianter till detta tar jag tacksamt emot det!
Man kan försiktigt ugnsrosta tunna skivor av bland annat morot och rödbetor och sen krydda som alternativ till chips, jag har inte testat det själv men många gör tunna grönsaksstrimlor som kokas snabbt i saltat vatten som ersättare till pasta.
Ah! Tack! Det ska jag testa. 👍
Hänger med här, kanske har IBS jag med, stämmer inte fullt ut men magkatarr och uppblåst mage spökar allt som oftast…
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Härligt! Vi peppar och stöttar! :) Hemkokt buljong slår jag ett slag för och lobbar lite! Det innehåller en massa nyttigheter i form av mineral geleämnen och märg som läker bråkiga magar.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#3 Vad kul att du hänger med här. 👍
#4 Tack för det! Jag läste nyligen artikeln här om hur man gör egen buljong, så det ska jag testa!
Gör det.. Ett tips: gör kycklingbuljong första gången, och koka inte mer än ett par timmar. Buljongen kan starta läkningsreaktioner, som kan vara jobbiga att tas med, även om resultatet blir bra, så då är det bättre att skynda långsammare och nå målet ändå. :)
//Ida

Herar hear !
Kyckling är enklast!
Medarbeterare på Kost
Och mildast, jämte fisk. 😋
//Ida
Heja heja, det är alltid bra att ta tag i sånt här! 🙂
Något som blir mycket gott är att koka buljong på lamm och kyckling med mycket vitlök och örter 🙂
/Désirée
Okej, kyckling först. Vitlök och örter gillar jag Désirée! Låter toppen.
Tusen tack för allt tips. En lite pinsam fråga… hur äter ni buljongen sen? Som soppa? Några skedar här och där? Eller hur?😊
Gårdagen gick jättebra, så är det ju alltid i början. Var på väg att äta godis några gånger av gammal vana men kom på mig själv i tid.
Jag äter buljongen som soppa, i grytor och ibland även i kopp, med eller utan rå äggula 🙂 Att ta hemgjord buljong i köttfärssåsen är kanongott 🙂 Jag strimlar ofta, morot eller squash med potatisskalare och slänger ned de sista minuterna i pstakoket.
/Désirée
Låter inte alls dumt! Tack för ditt svar.🙂
Jag dricker den i mugg, gärna på eftermiddagen eller kvällen i stället för te. Vissa morgnar också om jag är frusen. Vill man kan man lägga i grönsaker och kött så blir det som en "varma-koppen-soppa" annars har jag den som bas i det mesta i maten. En skvätt i äggröran, låta koka in ordentligt i grytor och såser. Tex när jag ska koka gryta, göra köttfärssås eller sås till kött, startar jag med ganska mycket buljong, som får reducera ner, med köttfärsen eller köttet eller själv om det är sås. När den nästan är borta för grytor eller börjar bli simmig för sås, tillsätter jag crème fraîche, lite grädde eller tomat och göt färdigt. Resultatet är mat som smakar som vanligt, inte soppa hala tiden, med MASSOR med näring och läkande ämnen. :)
//Ida
Är dom läkande ämnena i köttbenen som man kokar alltså?
Upplys en okunnig :)
*Det blir som det ska*
Ja, i ben och brosk och märg och fett finns gelatinämnen, massa näring typ mineral och fettlösliga vitaminer och sånt som kommer ut i buljongen när man kokar benen. Om man kan med att äta "slabbet" dvs brosk, fett och annat halvmjukt får man ut det mesta möjliga av näringen. Men mycket av det jhamnar i buljongen i mycket lättupptaglig form. Dessutom finns aminosyror och proteiner i riklig mängd som också behöva för läkning. Buljongen innehåller massa byggstenar :)
//Ida
Ja det låter ju bra! Måste vara en helt annan sak att lösa upp en bulongtärning i kokande vatten….
Synd att jag är så fjaskig med kött, vet inte om jag skulle våga göra det där.
*Det blir som det ska*
En buljongtärning hör inte hemma på samma världskarta… Den har inget av de nyttiga egenskaperna… Men en lätt buljong är att ta en kyckling (hel eller ev delar med ben och skinn, vingar går fint) koka upp med 3l vatten och skumma av. Sen lägger man i ett par morötter och en halv purjo, en gul lök, några vitlöksklyftor. Ett par lagerblad några pepparkorn och 2msk salt, om man gillar det någon ört tex persilja oregano eller timjan. Sjud/småkoka under lock i två timmar, och du har världens godaste buljong. Man kan bryta av smaken med lite vinäger eller pressad citron på slutet om man vill. Denna är lätt och neutral funkar såväl som bas i kött, fågel och till och med fiskrätter.
//Ida
Någon syra (vin, vinäger, citron, ättika) bör alltid vara med i buljongkoket eftersom det drar ur nyttigheter ur benen 🙂
/Désirée
Tack Ida! 🌺Nog för att jag visste att hemgjord buljong hade massa bra saker i sig, men jag hade ingen aning om allt detta.
Désirée - tack för bra tips, det hade jag inte tänkt på själv.
Okej, jag har misslyckats totalt över sommaren och nu sitter jag här och är lite besviken över mig själv. Igen. Jag har den sämsta karaktären i världshistorien och den enda det går ut över är mig själv. Nu är jag återigen där att så fort jag äter något ser jag höggravid ut och jag får ont i magen av allt. Kan inte minnas när jag senast var på toa "som man ska" (utan att gå in på detaljer).
Idag har jag ätit havregrynsgröt till frukost och än så länge känns det okej. Ska ta tag i detta. Igen. Suck. Skulle vilja ha en personlig kock som ställde fram det jag ska äta och ser till att allt det där andra är utom räckhåll.

Testat GAPS ?
Medarbeterare på Kost
Nej, det har jag inte riktigt koll på vad det innebär.
Gaps är värt att kolla upp. Kosthållning avsedd att läka tarmar. Kan dock vara lite strikt att följa. Du kan annars prova att bara minska på kolhydraterna generellt. Ta bort allt som innehåller gluten och mjölk helt och hållet. Försök även ta bort socker, fullkorn, nötter, bönor, kål, lök, kaffe, mm. Sånt som kan reta tarmen, och ge mycket gaser. Lägg till buljongen du fått tips om tidigare, två-tre koppar om dagen och kompensera minskat kolhydratsintag med fett. Smör eller ännu hellre ghee, kokosfett, extra virgin olivolja och rapsolja. Ät huvudsakligen Äggulor, mört kött, fisk och kyckling, tillsammans med ovanstående fett och buljong + kokta morötter, kokt zucchini, små portioner jasminris, kanske lite bär och lite råa salladsgrönsaker oxå. Dock inga stora mängder. Det kan vara en bra start. Äta så i ca 7-8 dagar och se vad som händer.
Som Patrik beskriver, och med ett tillägg av mjölksyrade grönsaker. Finns att köpa på Coop, av märket tistelvind. I kyldisken för att det ska vara levande. Den kosthållningen läker tarmväggen förvånande snabbt. En bonus är att man blir lugn i psyket och får minskad oro och minskad ångest, om man har problem med det. gaps är en strikt kosthållning, men det är inte avsett att äta så alltid, man läker på 1-2 år och sen tål man allt. Då rekommenderas en rotationskost, med betoning på minimalt av vete och socker och processad mjölk och liknande. Och maximalt med hel och ren föda.
//Ida
#23 och 24 Åh tack för bra förklaringar! Nu känner jag mig peppad att söka mer info om detta. Känns mycket mindre hopplöst. 😘
Fråga på, och bolla med oss! Vi hjälper dig gärna 💖
//Ida
Tack snälla Ida! 🌺
Varsågod! 😃
//Ida

JeanetteK du har ju alla förutsättningar för GAPS/WAPF-lik kosthållning… det borde vara det naturliga kan jag tycka men ibland måste man gå en omväg för att hamna rätt för sig själv…
Fin läsning: http://moonshinefarm.se/ ;-)
Medarbeterare på Kost
#29 Du har helt rätt! Den enda som står i vägen är jag själv. Jag vet vad jag borde men ändå gör jag tvärtom. Men jag närmar mig!
Tack för fina ord om bloggen! 😘