Kost iFokus

Kost

Etikettrådochrön
Läst 3862 ggr
chilisalsa
4

celiaki-epidemin

1984 ändrades kostråden till spädbarn i Sverige, från att introducera gluten gradvis från 4 månader till att vänta till efter 6 månader. På tio års tid ökade celiaki hos dessa barn med fyra gånger, vilket internationellt blivit känt som den svenska celiaki-epidemin.

1996 ändrades de tillbaka igen.

Är gluten och spädbarn en bra kombination ?

I liten mängd när man fortfarande ammar verkar vara klarlagt för att minska risken för att få celaki senare i livet.

Att sluta amma och börja med välling därefter verkar dock betydligt riskablare.

Sannolikt är det bra att introducera små mängder gluten under ammning och sedan amma länge därefter samtidigt som man undviker välling och spannmålsgröt i mängd ?

Celiakepidemin, fyrdubbling 1984-1996

http://www.sydsvenskan.se/sverige/kostraden-gjorde-fler-barn-sjuka/

Artikeln i Pediatrics :
http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2013/02/13/peds.2012-1015.full.pdf+html

Abstract :
http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2013/02/13/peds.2012-1015

Medarbeterare på Kost

[luneri]
2

När jag var spädbarn började min mamma för tidigt med välling och jag var tydligen på gränsen att få glutenintollerans som följd. 

Så om du frågar mig tycker jag inte man ska börja för tidigt med gluten, men som du skriver så finns det olika teorier om små intag av gluten kan förbättra förmågan att ta upp det senare i livet. Intressant diskussionsämne är det. Det är ju så många nu som är intollerant eller allergisk mot gluten eller har celiaki.

Anterrabae
3

Och i min generation (född slutet av 70-talet) är det exra många både mjölk-och glutenintoleranta till följd avsatt man la i extra gluten, laktosfri och mjölkprotein i välling, gröt och annat för att det tidigt skulle visa sig vilka som skulle bli sjuka, så dessa kom unde "vård" tidigt :P

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

chilisalsa
1

Ja tanken och det man trodde när man ändrade rekommendationerna 1985 från, efter 4mån till, efter 6mån var ju att det skulle minska celaki:n då barnets tarmsystem skulle vara mer utvecklat vid 6mån.

I samma veva ökade dock en del tillverkare på glutenhalterna i välling, gröt etc. i något vällovligt syfte möjligen.

Bägge grupperna (ganska stor andel av alla födda den perioden) ammade ju i snitt ungefär lika länge (runt 7mån).

Resultatet blev ju en fyrdubbling i stället för som tänkt en minskning, varpå man ändrade tillbaka och celakin:n sjönk tillbaka raskt…

Alla tror nog idag att det bästa är att amma så länge som möjligt, iaf uppåt ett år. Sannolikt är det bästa att då vänta längre än 4mån med att introducera gluten i liten mängd men ingen vet säkert. Resultatet av rekommendationsändringen 4mån -> 6mån blev ju katasrofalt… men då ammade man i snitt 4 veckor efter introdultionen av gluten, och sannolikt gick över till glutenvälling i mängd efter det.   

OM man kan amma länge efter en senare introduktion, vilket ju inte alltid går att styra hur mycket man än vill, är det möjligen/troligen fördelaktigare att vänta ? 

För en del funkar inte ammningen alls eller bara en kort tid, hur ska dom agera ? Eller ska man försöka undvika gluten helt och hållet upp till kanske 2år ?

Samma frågeställningar gäller ju också annat som mjölkprotein, soja m.m. som från början är främmande föda för en liten.

För en liten ammande parvel som är allergisk mot komjölkprotein kan det räcka med att den ammande mamman får i sig mjölk för att bebisen ska reagera !
http://gluten-celiaki.blogspot.se/2012/11/mjolkfritt-modersmjolksersattning.html 

http://www.vgregion.se/upload/Prim%C3%A4rv%C3%A5rden%20G%C3%B6teborg/MBHV/BHV/Metodbok/Mat%20och%20H%C3%A4lsa/V%C3%A4llingar%20och%20gr%C3%B6tar%20nov%202010.pdf

Tyvärr står inget om majs som ofta är en stark allergen hos småttingar….

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
2

Tidiga infektioner hos spädbarnet ökar risken för celiaki senare…

http://www.unt.se/uppsala/infektioner-okar-risken-for-glutenintolerans-2209353.aspx

Sen har medelsvensken en större predisposition via nån gen att få glutenintolerans jämfört med många andra folkslag. Det kan inte vara vettigt att basera välling på just vete vilket är ovanligare utomlands. Risbaserad är t.ex vanligare. Soja i USA men det ska vi inte ta efter !

Medarbeterare på Kost

Denna kommentar har tagits bort.
Anterrabae
0

Urk, prednisolon är min nemesis! 😡

//Ida

chilisalsa
0

Misspost Ida… ;-)

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
0

Hur då Chilisalsa? *fattar inte* just Prednisolon är min värsta fiende.. 😱 Finns inget läkemedel som i mig ställt till med så mycket elände.. 😖

//Ida

chilisalsa
0

Håller med dig, men Ida men det hade inget med ämnet celaki att göra ;-)
Inte direkt iaf. Men kortisonpreparat är otäckt och ger biverkningar… ja du vet ju.

Medarbeterare på Kost

ManU77
3

Jag skulle aldrig ens fundera över att ge mina barn välling. Fy fan, vad nasty! Det är bättre att ge barnen nåt som i alla fall liknar föda lämplig för människor, vilket välling inte är på långa vägar. Vi gav våra småttingar äggmjölk eller vanlig mat när de slutade ammas.

DesK
2

Mina barn vägrade välling helt, jag ammade dem länge och när det var dags för mat så gjorde jag små smakportioner av riktig mat till dem.

/Désirée

patriknn1
3

Mina barn (6 st) har inte heller ätit välling. Om det är möjligt, uppmuntra helamning fram till ca 6 månader, för att sedan delamma ytterligare någon månad medans tex gluten införs i kosten. Ge dom en variation av tex havregrynsgröt, mosad frukt, smörgåsar, fil o flingor, risgrynsgröt, ägg, smothies, osv till frukost/ kvällsmat så torde risken för att utveckla Celiaki, och även andra allergier och intoleranser, vara mindre. Att ständigt, 2-3-4 ggr/dag, 365 dagar per år utsätta någon för stora mängder gluten, mjölk, ägg osv borde ju rimligtvis provocera fram intoleranser, och kanske andra problem, som aldrig skulle ha uppstått med en mer näringsrik och varierad kost.