Kost vid Crohns!
Hej!
Min pappa har Crohns sjukdom och jag vill gärna kunna hjälpa honom att må så bra som möjligt genom kostråd o dyl.
Hos läkarna får han inte mycket vägledning inom kost osv, mest mediciner.
Det känns ju extra viktigt att han äter bra kost också för att han inte tar upp näringsämnena i maten som man bör. Plus då för att dämpa de ständiga inflammationerna i tarmen.
Berätta vad ni vet!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Läs på om GAPS, SCD, och Paleo- autoimune protocol. I korthet så handlar det om att utesluta sånt som kan inflammera och irritera, så som gluten, mjölk, mm, och att tillföra sånt som kan läka, tex hemgjord benbuljong och probiotika. Det finns ett antal trådar här som handlar om just det. Läs runt lite och återkom med fler frågor. // Patrik
lchf funkar ofta bra vid crohns tydligen. Där tar man ju bort gluten.
Gaps är ju en striktare LCHF-form. Man jagar inte alla kolhydrater, men de svåraste och mest retande. Det är inte främst mängden kolisar man drar in på, utan sorten.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Lchf kan vara bra och hjälper många till en bättre hälsa, i synnerhet om man fördjupar sig lite mer i ämnet och inte bara pangar på med nötbröd, ost, grädde, osv. Kött, fisk, smör, kokosfett, ägg, majonäs, små mängder grädde, och grönsaker, är bra mat för de flesta. Att totalt utesluta gluten är en bra start. Vissa räcker det inte för. Då kan Lchf vara bra, särskilt om man är överviktig, och/eller lider av diabetes. För vissa räcker inte det heller. Då måste kanske alla mjölkprodukter, möjligen med undantag av smör, alla nötter/frön, kål, lök, kaffe, mm, uteslutas under en period. Det är här Gaps, och liknande metoder, kommer in. Där inleder man med en intro- diet som är väldigt skonsam för magen och tarmarna. Dessutom lägger man till buljong på tex kycklingskrov eller märgben, och någon form av probiotika. Detta i syfte att hjälpa tarmens läkningsprocess. Vart ovanstående dieter tar vägen efter de första månaderna är helt upp till var och en. Det kan bli Lchf, eller något annat, men vanligtvis så tror jag att de flesta väljer en form av liberal Lchf/Paleo-inspirerad kost, där huvudfödan består av kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker, smör, kokosfett, kokosmjölk, olivolja, grädde, rotfrukter, bär, lite ris, lite frukt, enstaka portioner av potatis, bröd, ost, choklad, majonäs, osv. Huvudsakligen så, och med väl valda tillfällen kanske man oxå äter en tallrik pasta, eller en pizza, men jag tror väldigt få återvände till att göra den typen av mat till vardag. Intag av Socker, gluten, baljväxter, och div tillsatser, tror jag de flesta som genomgått en sådan här diet, håller nere till ett minimum.
Efter Gaps rekommenderas en rotationskost, på 3-4 dagar, just för att inte iriitera och göra sönder magen igen.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tack för tipsen så här långt!
Önskar nu bara att man kunde få honom att byta kostvanor…
Han är ju väl medveten, och vet vad som retar mer osv, men att lägga om helt är ju en stor förändring.
Säg att jag skulle smyga in tipsen med gluten, samt att dricka riktig buljong, tror ni dessa två skulle göra skillnad?
*Det blir som det ska*
Små förändringar är bättre än inga alls. Om du börjar med buljong och drar ned på gluten, så kanske du kan gå vidare längre fram.
/Désirée
Du skulle ju kunna luska i vad för glutenfria ersättningar som finns som är goda - då kanske det skulle kunna fixa sig. Föreslå ugnsrostade rotfrukter istället för pasta etc etc. 😉
Om inte magen resgerar på rotfrukter…..
Antagligen så är tre saker viktigast, och bör prioriteras; 1. Inget gluten. 2. Minska på socker. 3. Tillför buljongen som beskrivs här på sidan. Vill han käka vanlig husmanskost så föreslår jag potatis, ris, rotfrukter, havregrynsgröt och havreknäcke från glutenfritt hylla i matbutiken, risgrynsgröt, quinoa, osv. Att käka glutenfritt är inte så svårt om man bara kan låta bli pasta, pizza, formfranska, och liknande. Socker behöver han antagligen inte avstå helt men minska intaget. Det är inte heller så svårt. Man vänjer sig oftast på några få veckor. Läs gärna på "Tinas magmat" för mer tips och råd. // Patrik
Tack Patrik, jättebra tips!
*Det blir som det ska*