Kost iFokus

Kost

Etikett: kostvidsärskildabehov
Läst 6031 ggr
[ESAR]
9

Hjälp med magen!

Finns de någon här som vet bra produkter och sätt att läka sina tarmar? Jag får ont i magen näst intill hela tiden oavsett va jag stoppar i mig. Jag är laktosintollerant vilket jag fick veta ganska sent i livet. Detta hade gjort att tarmarna är helt förstörda. Nu kan jag heller inte äta pasta längre och saker som är svåra att bryta ner. Några tips på hur jag ska gå till väga? Jag orkar verkligen inte ha ont i magen längre….

chilisalsa
1

Testa något specat probitikapreparat, men börja försiktigt. Helst många olika ej konkurrerande stammar, men de med färre kan fungera bra oxå. Beror på hur din mage mår. Observera att en liten dos kan bli väldigt gasbildande i början… var försiktig.

Medarbeterare på Kost

DesK
2

Gaps funkar ofta bra för att läka trasiga tarmar.

/Désirée

patriknn1
7

Ta bort allt gluten (dvs vete, råg, korn och havre) och alla mjölkprodukter, även laktosfritt, utom möjligtvis smör.

Ta bort baljväxter, fullkorn och frön.

Minska på kolhydrater överlag. 

Mindre lök, kaffe, tomater, nötter, socker, kål, alkohol, aubergine, kakao, frukt, broccoli..

Ät mer kokt mat. Ät mer fett som tex kokosfett, olivolja, ekologiskt smör.. Ät mer kokta än råa grönsaker. Låt den största mängden av dina kolhydrater komma framförallt från vitt ris, rotfrukter som tex morot och rättika, grönsaker, bär, och ev kokt potatis el sötpotatis.

Drick hemgjord buljong gjord på märgben eller kycklingskrov + någon grönsak minst två ggr/dag.

Krydda generöst med ingefära, gurkmeja, kanel, kummin, oregano, dill, persilja, osv. Salta med mineral-/havssalt. Använd i lite mindre mängder peppar, chili, vitlök.. Undvik färdiga kryddblandningar, soya, buljongtärningar osv.

Koka the på färsk ingefära, samt drick andra matsmältnings- befrämjande ört-theer som tex mint, ingefära, lakrits, kanel mm.

Ät fisk minst tre ggr/vecka och ät omega-3 tillskott.

Bläcket
1

Jag får ont i magen av vitkål (speciellt om den är rå), broccoli, blomkål och sparris så det kan vara ett tips att undvika eller äta mindre av dessa. Jag gillar sånt, så jag äter det väl kokt och gör gärna mos av blomkål/broccoli, då funkar det bättre faktiskt.

Havregrynsgröt kan också kännas rejält, magen bullrar och svider.

Godis och bakverk gör också att jag får ont i magen men det kanske är för att om jag väl börjar äta sånt, har jag svårt att sluta… Så nu har jag lagt av helt med sånt. Samma sak med pasta (även fullkorn).

Har du testat någon laktosfri fil/yoghurt? (vet inte ens om det finns..) Det kan kanske vara en mild frukost?

Tycker du fick mycket bra tips i inlägg #3, försök att prova dig fram till vad som passar dig och din livsstil bäst.

[ESAR]
0

Jag äter laktosfritt Sen ganska många år tillbaka. Men de är som sagt att göra de hela igen jag är intresserad av :) Igår och idag har jag legat på sjukhus på grund av förstoppning så är rätt paj åter igen!

Anterrabae
9

Du har fått många bra förslag. :) Men vill påpeka lite om tarmens fysiologi. När tarmväggen läcker och magen går sönder förlorar vi möjligheten att på ett bra sätt hantera vissa födoämnen. Dessa är framför allt stärkelse, socker och fibrer (även i grönsaker om det är illa). Sen tillkommer osyrade mjölkprodukter, även laktosfria.. Fil och yoghurt kan funka, men de ska då helst vara hemsyrade så det är mycket probiotika i och ingen laktos. Nåväl, detta var en liten parentes :) Det som behövs för att läka tarmen igen är enzymer, för att smälta maten, fria aminosyror för att laga och även bygga enzymer, probiotika dvs bakterier och prebiotika som är mat till dessa. Samt organiska syror för rätt miljö. Dessa komponenter får man via fermentering och mjölksyrajäsningar av olika slag. Ju fler desto bättre. Men man kan även köpa det. Då är det bästa och prisvärdaste preparatet Jag träffat på Holiferm från Holistic. Finns att köpa via bodystore bl.a. Holiferm är sk EM1, dvs effektiva mikroorganismer som börjar komma stort nu. Den innehåller 80 stammar ungefär. Med detta preparat, i kombo med hemkokt buljong (för bl.a. Gelatinets extremt läkande förmåga, men även all näring) och undvikande av det man inte tål kan man helt läka sina tarmar på 3-12 månader. Då har man även läkt ut sina intoleranser. Riktiga allergier tar ett par-tre år att bli av med. För att snabba på processen är det värt att kolla upp GAPS, som nämndes. Det är en diet för att läka tarmarna och därmed resten av kroppen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[ESAR]
2

Tusen tack :)

chilisalsa
2

Alltså…. att personer med rejäja magproblem tror eller fås att tro att problemet är lactosintolerans är ett problem om det inte alls är  Det kan skapa bekymmer och obelägenhet. Men det skapar knappast rejäla långvariga problem, spec. när man periodvis undviker laktos… det problemet  tas om hand inom ett dygn, nånting. Lactosintolerans är  nästan aldrig farligt utan besvärande…. Problem med tarmläckage är i en annan dimension som kan skapa en rad hälsoproblem

Ida,

är Holifermv egentligen avsett för förbrukning ? Hur är det specat vad det innehåller för t.ex jästsvampar ?

Vi har alla nyttiga och mindre nyttiga bakterier, jäster och bakterier… bra tarmhälsa innebär balans mellan dessa och en bra tarmslemhinna som är frisk.
Överskott på t.ex Caandida kan ge svamp och annat vi inte vill ha…

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
4

I Sverige är inte Holifermen avsedd för konsumerande annat än att man ska rena sitt vatten med det eller spraya frukt och grönsaker med det innan man äter dem ;) I andra länder rekommenderas det som kosttillskott. Mina vänner som rekommenderade det till mig har blivit av med i stort sätt alla sina magproblem, de var i så dåligt skick att sonen höll på att dö av die-offen av probiotika.. :/ David har sen han började läkt bort sin mjölk och äggintolerans trots den hysteriska stressen vi haft omkring oss på sistone. Han är mer påläst på det än jag. Men det finns massa bra recept på mjölksyrajästa grejer med just EM1 eller holiferm. Det påstås till och med att den kan vända en missväxt i surkål så den blir ok igen eftersom EM1 äter upp det dåliga. Det används till djur för att balansera deras system, särskilt mjölkkor och köttdjur.. Jag mår finfint i magen av det i alla fall, och principen bakom holiferm är samma som i OMXtra… Fast dessa kapslar är MYCKET dyrare.. Kan inte länka nu, men det är lättsökt.

//Ida

chilisalsa
1

Jätteintressant !

Mitt lilla problem blir alltså vad det innehåller… exakt. Eller Åtminstone att det inte kan vara farligt/skadligt.

Om det är nåt som odlas för en batch så kan det bli något helt annat för en annan batch… om det inte kollas och att ursprungsstammarna är  odlade på rätt sätt och under samma förhållande.

och för gödningsmedel spelar det inte lika stor roll :-)

Medarbeterare på Kost

LoAEmma
1

Väldigt intressant, puffar upp tråden!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Anterrabae
0

TS, hur mår du nu?

//Ida