Kost iFokus

Kost

Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 1703 ggr
Anterrabae
3

Tandkräm och sånt

Måste bara berätta. Har ganska nyss börjat testa. För ganska länge sen skippade vi allt med fluor och sls här hemma, de vanliga tandkrämerna åkte ut och jag började borsta tänderna med Aloe Veragele. Förundrades över hur bra smutsen i munnen löste upp sig och hur rent det blev. Även om det inte smakar mint 😉 Sen läste jag om, och maken testade, att borsta med kokosolja. Och döm av minförvåning när resultatet är samma rena tandläkarblanka känsla som efter proffsen varit och polerat! Men detta är utan slipmedel! Dessutom minskade ilningarna! Jag har alltid, haft ömma tänder, dåligt med saliv, och lätt att få hål. Blödande tandkött osv, till och med detta upplever jag är bättre. Så bra! 💜😁

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[rumelle]
0

När det gäller tandborstning är det den mekaniska borstningen som gör rent. Den hjälp slipmedel osv gör är minimal. Möjligen kan man få bort lite ytliga missfärgningar med slipmedlet men angående plack är det borsten som gör jobbet. Så det går att få lika rent med tandkräm som med skokräm bara man har bra borstteknik. Och det är klart att det känns blankt om man har olja på tänderna! ;P

Anterrabae
1

Men skillnaden på beläggningar och begynnande tandsten är stor, i alla fall i min mun. Har använt vanlig tandkräm i mellanåt och det blir inte lika rent. Och då är borsttekninken den samma. Men det är ju bara för den nyfikne att testa. Hur menar du att det är självklart att det blir lenare bara för att man borstar med olja? Det är ju inte så att oljan är kvar efter jag borstat klart…

//Ida

Caracara
0

Funkar det även om man vill ha vitare tänder????

Anterrabae
1

Ja, delvis. Då är även bikarbonat rekommenderat, men det har jag inte testat själv. Däremot upplever jag att tänderna blir vitare när vissa missfärgade beläggningar försvinner, det känns som allt smuts försvinner på ett sätt som jag inte upplever med tandkräm, jag vet inte hur jag ska beskriva.. Men det är min upplevelse ;)

//Ida

chilisalsa
2

Testa vattenfloss….
http://www.clasohlson.com/se/Mundusch-Waterpik-WP-100-Ultra/34-1285
Bara vanligt vatten och jätterent… mycket effektivt !

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
1

#5) Motverkar den ilningar och hjälper munnen att läka?

//Ida

chilisalsa
1

Inte ilningar direkt… men säkert indirekt. Att munnen blir bättre hjälper hela kroppen….

Medarbeterare på Kost

Caracara
0

Var köpte du gelen?

[Mustangcab]
1

Kan rekommendera vanligt koksalt. Men ta det försiktigt. Det blir rent och tar bort kaffe- och tefläckar på tänderna.

Anterrabae
1

#8 Aloe veragelen? Den har jag köpt via ForeverLiving.

//Ida