Glutenintolerans - Hjälp!
Vi funderar på om ett av våra barn skulle kunna vara intolerant emot laktos/gluten.
Har har alltid haft ett väldigt dåligt humör utan egentlig förklaring. Bokstavskombinationer har vi uteslutit, men detta hemska humör är inget roligt längre.
Men VAD kan man ge honom? Vad får han äta? Kan verkligen ingenting om detta då jag aldrig har behövt fundera på detta tidigare.
dum fråga kanske för en okunnig, men vad har laktos och gluten med humöret att göra? 🤔
laktos är ju alla mejeriprodukter som får ses över och välja laktosfria alternativ (mjölk, smör, mjukost, grädde, gräddfil, creme fraiche med mera).
Gluten är ju mjöl/gryn ni får se upp med. Bröd, pasta, havregryn och hela rasket. Såser och massa annat, gluten är svårt innan man kommer in i det. Det finns mjölmixer och glutenfritt bröd, maizena att reda såser med och annat. Korv brukar ofta märkas upp om det är glutenfritt, t.ex. lithells och korvar av god kvalite som inte har massa tillsatser i. Det finns även glutenfri pasta, men det kan vara svårt att hitta en sort som smakar bra. I varjefall ica har en glutenfri hörna i sina butiker.
Har ni testat för gluten och laktos hos läkare? Ser inte riktigt sambandet annars… Tror inte det är bra att utesluta något under längre perioder om det inte är absolut nödvändigt.
Vad äter ni för kost hemma? Barn verkar kunna bli hyper och dåligt humör på en kost med mycket kolhydrater. Dvs past, bröd, ketchup etc. Kunde kanske vara värt att testa någonting åt lågkolhydratskost kanske?
Dåligt humör/irritation/beteende förändring är bara några av de symptom som finns.
Inget test då vi blev rekommenderade att köra utan gluten/laktos i ett par månader. Test har inte gjorts. Jag vet inte varför man inte gör det först, kanske en kostnadsfråga?
#3 Problemen är att 1. det behöver inte synas på tester alls. 2. Om ni utesluter det ur kosten ett par månader och sen börjar igen, och sen gör test hos läkare, så kan testerna bli missvisande (chansen att hitta eventuell tolerans minskar drastiskt).
Ok. Ja då låter det ju knepigt att man blir rekommenderad att göra såhär isådanfall.
Men hur vet man då då om man gör testet först, och det inte visar något?
#5 Jadu, jag blev själv rekommenderad samma sak och ifrågasatte läkaren, men fick inget annat än hummanden till svar…
Laktos visar sig ju genom uteslutningsmetoden, medan gluten är mera komplext. Även om man går ner med kamera och tar prover på tarmen behöver det inte synas, även om det vanligen gör det (och det är antagligen anledningen till att man väljer andra alternativ först för att försöka få fram svar, även om metoden är mera osäker, man vill väl helt enkelt skona barnet från obehag). Men när tarmen får vila från gluten kan den återhämta sig så det inte syns vid senare skopi.
Fick ni inte förslag av dietisten ni pratade med? Eller fick ni inte tala med en dietist?
Glutenallergi kan mycket väl ge symptom såsom humörsvängningar, dock tvivlar jag på att detta kan orsakas av laktosintolerans.
Om er läkare var intresserad av att fastställa diagnosen celiaki så skulle denne inte köra med uteslutningsmetoden. Först skulle ett blodprov tas för att upptäcka antikroppar och därefter skulle en tarmbiopsi utföras för att undersöka om tarmen är skadad. Som redan påtalats så kommer tarmbiopsin att bli missvisande om den utförs efter en tid utan gluten.
#7 Tyvärr är det väldigt sällan man får tala med dietist, utan det är ofta vårdcentralsläkare som egentligen inte är vidare insatt som man kommer i kontakt med. Eventuellt remmiteras man vidare till allergicentra, men det brukar vara hiskeliga väntetider på det. Så därför är detta ganska så urtypiskt att man får liknande råd av allmänläkare. Så jag gissar att det gått till såhär.
Ehm, här blir man hänvisad till bvc med sådana här frågor.
Samma saker som jag själv går till vårdcentralen för tar bvc hand om när det gäller barn, såvida det inte är "akut sjukdom" eller kvällstid och akut, då är det akuten som gäller.
Jag fattar inte heller varför bvc ska ha hand om sjukdomsfall etc, men de har många av vårdcentrals-ärenden som de ska sköta.
Jojust ja, jag tror väl mer att han skulle ha problem med gluten än med laktos, men vi blev rekommenderade att köra båda samtidigt.
Men om ni kör båda samtidigt, hur ska ni då veta vad som är vad, eller om det är båda? 🤔 Du får vara lite efterklok åt din bvc-läkare och ta en sak i taget tror jag. Börja med laktosen du, det är enklast. Prova laktosfritt i 2 veckor, och gör en provokation sen med t.ex. ett glas mjölk.
Jag tror inte att det är laktosen alls, utan att det är gluten.
Men någon läkare får man inte träffa överhuvudtaget, det är bvc sköterskorna man får ha kontakt med. Likaså om man behöver ett recept osv.
Just därför är det lika bra att utesluta det lite snabbt och lätt 🙂 så kan du ta tag i det verkliga problemet sen, för jag tycker du ska kräva en ordentlig uterdning angående glutenet. Under tiden hinner ni testa laktosen.

Hur gammal är bebben Jennie ?
Eller han kanske är lite äldre än så… men det är troligen mjölkproteinintollerans i så fall.
Troligen är det inte laktos…. näe jag tror inte på det !
Medarbeterare på Kost
Ingen bebis, han är lite drygt 3 år.

Att vara laktosintolerant som 3 åring… känns inte logiskt om det inte är en genetisk variant som borde gjort att han inte tålde att ammas heller. Modersmjölk är extra laktosrik lixom… Söt och god :-)
Laktosintollerans ger besvär…. ge inte katten för mycket… ja du vet :-)
Sen är det alltid så att svårighet med en sak påverkar en annan.
Medarbeterare på Kost
Han ammades inte speciellt länge, minns inte hur länge men typ en vecka eller två bara.

Kan säkert vara det som spökar… Finns olika bra ersättning.
Men det var ännu sämre för några år sedan.
http://kost.ifokus.se/discussions/5123f824d4ebea20a105db1a-celiaki-epidemin?participating-1
Medarbeterare på Kost
Jo han har varit knölig redan som bebis. Hade jättesvårt att sova, spelade ingen roll vad vi gjorde osv, och dessa sömnproblem (bland annat) har fortsatt hela tiden.
Han har som bebis varit vaken hela nätterna och somnat på morgonen och sovit typ hela dagen. Spelade ingen roll vad vi gjorde så gick det inte att vända på dygnet.
Vi har ju haft kontakt med bvc, men han hade ingen kolik och "vissa barn är så" fick vi till svar. Inte för att det löste några problem direkt.
Välling, gröt osv fick han ju (eller alla våra tre barn heter det väl) redan som ganska liten, det var väl där när man började med smakportionerna. Välling fick han också ganska tidigt, just för att han verkade inte bli mätt. Vi funderade på om ersättningen han fick inte var mättande nog, i hopp om att han skulle sova på natten.
Tråden du länkade till var intressant, har inte läst något om detta tidigare, att det skulle kunna ha ett samband.
Man blir laktosintolerant om tarmen läcker, vid gluten-/spannmålsöverkänslighet är tarmen trasig och cellerna som ska producera laktas, för att hantera laktos är trasiga och det finns då inte tillräckliga mängder laktasenzym. Så alla med celiaki eller glutenallergi är laktosintoleranta också.
Sen till det andra. Både vete och mjölk, när det inte hanteras kan ge hyperaktivitet och personlighetsförändringar, depression och ångest både hos barn och vuxna. det beror på att dessa, när de läcker ut i kroppen osmälta bildar kemiska substanser som påverkar våra hjärnor och kroppar på olika sätt bla vårt psykiskta mående och humör.
Det lillgrabben behöver är att få vila sin mage från det han inte tål och äta bra mat som läker ihop hans tarm. Dvs kött, bra fetter som smör, kokosfett och sånt. Inte margarin. Var sparsam med säd, stärkelse och socker, så lite som möjligt. Helst inget. Så ska du se att han ganska snart mår bättre.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#20 Alla med celiaki har definitivt inte laktosintolerans. Obehandlad celiaki kan definitivt åsaka så pass skada att laktasproduktionen inte blir tillräcklig, men detta är inte något som måste ske. Dessutom bör du särskilja obehandlad celiaki med celiaki vid konsumtion av anpassad kost. Celiaki betyder inte per se en otillräcklig laktasproduktion.
Precis som ovanstående nämner. En kost helt fri från gluten och kasein, används ofta med framgång för att behandla tex. Autism, adhd, och liknande neuropsykiatriska, och psykiska sjukdomar/ funktionshinder. Gluten ger upphov till läckande tarmar, som i sin tur leder till div. mag- och tarmproblem, allergier, autoimuna sjukdomar, värk, psykisk ohälsa, mm.

Du har rätt RobinEH… men det är en rätt bra grundregel att hålla sig till då det oftast stämmer i olika grad. Ska man "behandla" sitt egna barn bör man utgå från en försiktighetsprincip… tills det är ok. Då kan man ev. introducera fler okända faktorer.
Beroende på grad av celaki så kan många av matsmältningsenzymerna vara alldeles för låga relativt normalt… Det stör funktionen i magsäcken/tarmslemhinnan rätt upp och ner.
Medarbeterare på Kost
Jag hävdar fortfarande att alla med celiaki har en ökad laktoskänslighet, just pga sin överkänslighet och benägenhet att gå sönder. Är man hel och äter mat man tål så kommer man inte märka av laktoskänsligheten. Men den är likväl där, om man får i sig gluten.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag har hört att kasein (mjölkprotein) kan vara ett problem.
Försök minimera eller helt ta bort raffinerade kolhydrater såsom socker och vitt mjöl, samt allt som innehåller kasein.