Få bort sötsuget?
Hej jag skulle verkligen behöva tips om hur man tar bort sötsuget. Har försökt hålla mig borta från godis men det går inte!
Och på sista tiden har det varit katastrofalt! Är beroende av sötsaker och har varit det hela mitt liv. Saken är att jag inte ens tål godis.. Mår dåligt utav det men ändå vill jag ha godis hela tiden..
Om jag tex är i skolan och vet att jag har godis hemma så kan jag till och med skolka för att jag verkligen MÅSTE ha godis. Det är helt sjukt.
Har funderat på att köpa tabletter som ska minska sötsuget, men vet ej om dom verkligen fungerar..
Men har ni några tips får ni mer än gärna skriva dom!
Tack på förhand :)
Ett bra råd är väl att äta ordentligt med regelbundna måltider, särskilt viktigt att äta ordentlig frukost, och se till att du får i dig tillräckligt med näring på dagarna. Det hjälpte mig att bli av med sötsuget jag ofta hade förut.
Jag äter regelbundna måltider och ordentligt. Men det spelar ändå ingen roll om hur mätt/mycket jag ätit, för jag får Alltid i mig godis oavsett. Jag är nästan alltid sugen på något sött..
Sannolikt behöver du komma bort från sötsakstänket. Ett tips är att äta frukt till eller efter varje måltid. Nästa fråga är: Vad anser du är är bra och vettig mat? Beskriv gärna vad du äter några dagar i sträck, så kanske vi kan ge dig lite fler och bättre råd.
/Désirée
Till frukost äter jag oftast, yoghurt, banan och musli eller mackor med juice. Har försökt ta bort juicen men måste verkligen ha något sött så har ej lyckats..
Till lunch kan det bli: kyckling + någon sallad, tonfisk sallad, fullkorns pasta och köttbullar, potatis och fisk.. Oftast något lättare till lunch.
Till middag blir det oftast någon kött gryta med ris eller potatis, broccoli, kokta grönsaker osv. Till middagen blir det lite mer mat kan man säga..
Nu när jag tänker efter äter jag sällan något mellanmål så som frukt eller liknande.. Det blir sötsakerna som blir mitt mellanmål eller ingenting..
Testa med att äta krom som kosttillskott.
Känner igen det där att man blir beroende.Inte bra att småätta så att försöka ätta ordentligt till "huvudmålen"
När du känner sug efter tillexempel då godis så ett en frukt eller ett knäckebröd istället. Jag brukar gå en lång runda. Då försvinner aptiten för en stund.
Inte bra att småätta så att försöka att ätta ordentligt till "huvudmålen" också.

Jag har hört att tomta ska motverka sötsug ;o har inte testat själv men kanske värt ett försök? :)
LCHF baserad kost. Behöver inte vara strikt. Ät dig ordentligt mätt på 2-4 mål per dag (prova dig fram), värt ett test i alla fall. Mättnadskänslan kommer från det högre fettintaget i denna kost än annars och det får dig att sluta småäta samt att hålla en jämt blodsocker nivå… Som då tar bort sötsuget. Superenkelt och gott!!! Rekommenderas varmt!
Ja, att dra ner på kolhydrater (främst pasta, ris, potatis och bröd) är bra för att minska sötsuget. Då behöver du lägga till mer fett för att få energi och näring. Prova också att äta protein, t.ex två ägg, till frukost istället för kolhydrater. Stek äggen i ett par matskedar smör eller rapsolja, eller ät kokta ägg och ha majonnäs till. Frukt och knäckebröd brukar öka sötsuget - ät hellre ost eller mandlar/nötter till mellanmål. Lycka till!
Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se
jag tycker oxå du ska dra ner på kolhydraterna! åtminstone de snabba som finns i vitt bröd, vit pasta, vitt ris osv…
Och detdär med kromtabletter… jag testade såna när jag var yngre då jag var väldigt beroende av sött… Tabletterna var med jordgubbssmak och alltihop resulterade i att jag åt upp hela burken på en gång eftersom det fungerade mer som "godis" pga smaken =/ så nej, för mig funkade inte kromtabletterna…
Själv blev jag av med värsta beroendet genom att följa en liknande diet som lchf, den hette south beach diet, finns massa info att googla om den! =)
Lycka till! Been there, done that… i know how it feels ;)
Hur har det gått, [hallonglass]? Ett annat tips är att testa krom, det hjälper till vid okontrollerbara sockersug.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Aha.. det hade jag ingen aning om! :D
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Mitt tips som funkar på mig är att ta bort alla kolhydrater under ett par veckor, då försvinner godissuget helt. Det svåra ar att hålla sig till det :)