Kost iFokus

Kost

Etikett: mikro-makronäring
Läst 2569 ggr
chilisalsa
1

p-pillerätande ger B12-brist !

Att gravida bör äta tillskott av både B12 och folsyra är ju självklart kan man tycka. Vad som är mindre känt är att kvinnor som äter p-piller också bör äta tillskott av B12 då nivåerna sjunker av p-pillerätande. Det är dessutom så att låga B12-nivåer är associerat med mer PMS-besvär.

http://www.mdpi.com/2072-6643/5/9/3634

Medarbeterare på Kost

RobinEH
3

Frågan är då vad orsaken är. Påverkas produktionen av IF negativt varvid upptaget av kobalamin sjunker, binds kobalamin upp i tarmen varvid det inte blir tillgängligt för absorption eller ökar användandet av kobalamin och i så fall ökar även produktionen av IF?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

chilisalsa
3

Bra fråga Robin!

Jag tror dock inte det har med IF att göra, men det är ju bara ren spekulation. Jag tror mer på att det är själva hormonerna som på något sätt är med i spelet. Alltså att användandet av B12 helt enkelt ökar…

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
3

Ja, en av P-pillrens "funktion" är ju att simulera en graviditet eller så nära att man inte har ägglossning men inte uppvisar gravidsymtom.. Och då ökar behovet av det mesta, och särskilt tex B12 som kan vara lite "svårt" att få i sig.. Så tänker jag. P-piller medför ofta b-brister. Det verkar vara något i som gör att behoven ökar massor..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade