Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2900 ggr
[Maine]
2011-05-05 23:29
0

Mathantering

Eftersom jag fick en liten knäpp på näsan i ett annat inlägg, så spinner jag vidare med denna tråd.

Själv så låter jag kött få ligga i frysen max 6 mån, sen åker det i sopen. Men då jag frostar av frysen 2 gånger per år, så finns det oftast bara lite korvbröd och grönsaker kvar och de gör jag i ordning på samma dag.

Vad gäller ägg, då har jag en maxgräns på 14 dagar efter datum, då slängs de. Övriga kylvaror kan jag använda efter datum om det ser fräscht ut och inte luktar illa.

Hittar jag en mögelprick på en brödskiva, så slänger jag hela paketet även om det är 80% kvar. Har datumet gått ut, så äter jag om det ser fräsch ut.

Hur hanterar du kyl/frysvaror då bästföredatumet gått ut?

Mitralis
2011-05-05 23:40
0

Borde frosta ur frysen oftare jag också känner jag nu. Brukar bara bli ca en gång per år. Jag tror att det gör att man har lite bättre översikt på vad man har om man rotar igenom lite noggrannare då och då och på så sätt så blir det nog mycket mindre slänga.
Jag har faktiskt blivit lite modigare med konsumtionen på efter bästföre datum sedan min plånbok blivit lite tunnare.
Har samma förfarande som dej när det gäller kylvaror och bröd. Det mesta sticker jag under min sambos näsa som är i schäferklass, säger han att det funkar så äter jag det även om datumet gått ut Glad

[WX5]
2011-05-06 08:30
0

Hahah du är som mig Maine. Är det en liten prick mögel så slänger jag allt. Förvånad

Vi har inte en så stor frys så vi kan inte ha en massa saker liggandes hela tiden utan vi har en bra åtgång på det som finns. Oftast köper vi hem för en vecka och fryser in det vi skall ha senare i veckan.

Maria
2011-05-06 08:43
3

Jösses, ni hade dött om ni hamnat hemma hos migGlad

Ägg kollar jag aldrig datumen på. Är ett ägg dåligt så känner man det.

Bästföredatum handlar ju om färskvaror och är då ointressant om man fryser in. Mer än att man kan få ett hum om hur gammal varan är om etiketten sitter kvar.

Visst slänger jag saker som hamnat långt in i frysen och jag tycker ser trista ut med massa is i påsen eller liknande som jag dessutom inte minns när jag handlat.

Mögelprick på bröd kan jag ta bort. Det viktigaste är ju att resten av brödet inte smakar mögel. Man ska inte göra så men det struntar jag fullkomligt i.Flört

Sunt förnuft. Lukta och smaka. Ingen har blivit sjuk hemma hos mig, varken jag själv eller någon annan så jag kör på som jag alltid har gjort.

/Maria

[Maine]
2011-05-06 08:54
0

#3  Jodå, jag vet hur många gör, men jag gör på mitt sätt. Flört Kan inte förstå att en del blir upprörda när man slänger mat efter en viss tid. Många röker, köper varor som fraktas på omiljövänliga sätt för att spara några tior osv.

Ägg sparar jag i två veckor efter bf-datum, jag riskerar inget för några kronors skull. Det finns mycket annat som man slösar pengar på. Cool

[Maine]
2011-05-06 12:45
0

Slängde just en konserv med majskorn, då den öppnades i natt (2 tsk togs ur den) och blev kvarglömd på diskbänken. När den stått ute i nio timmar, då åker den Cool

Maria
2011-05-06 12:45
3

#5 Den hade jag käkat uppSkrattande

/Maria

[Maine]
2011-05-06 12:53
0

#6  Det hade nog många gjort! Cool Men inte jag inte.

[Malin]
2011-05-06 13:02
0

Håller med TS helt och hållet faktiskt! Jag är precis likadan, fast jag har aldrig kött i frysen så länge men det beror inte på hållbarhet eller liknande utan på att det inte får plats ;)

Karmatarerskanise
2011-05-06 18:08
1

Jag är som bumble. Litar på smak och luktsinnena.
En burk med majs som stått framme i timmar blir ju inte dålig, så aldrig att j ag hade slängt den. Glad

[WX5]
2011-05-06 18:30
0

Det är jag med men inte med sånt som är mögligt.

Anterrabae
2013-09-02 21:23
1

Ja, hur hanterar, och ser ni på mat efter passerat datum?

jag luktar och smakar, kollar och bryr mig inte så mycket om just datumet. Livsmedlet vet ju liksom inte vilket datum det förväntas gå ur tiden.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zureel
2013-09-03 08:40
3

Jag bekymrar mig inte speciellt mycket om datum heller utan använder syn, lukt och eventuellt smak aldrig haft några problem.

Bellbooh
2013-09-04 17:18
3

Här hemma så kör vi på storhandel mest och det gör vi 1-2 ggr i månaden. Behövs extra grejer så köper jag det innan jag åker hem från plugget/jobbet när jag ändå går/åker förbi en hel del mataffärer i samband med det. Min största prioritet i hantering av mat är att inte slänga något. Jag för inga anteckningar eller så men har bra koll på vad som finns i kyl och frys. Det känns så taskigt att slänga mat med tanke på att man lika gärna kunde ha skippat att handla just det där överskottet. Det är nog det bästa sättet att påverka överproduktionen och det ger mig ett gott samvete att inte slösa på jordens resurser som ändå håller på att ta slut.

Vad gäller bästföre på ägg så tror jag att det gäller om de endast förvaras torrt o svalt i rumstemperatur. Men eftersom vi har det i kylen hela tiden så gör det inte något om det har passerat några veckor efter bästföre-datum. Är man osäker på hur äggen "mår" så kan man göra vattentestet. Har även ganska bra luktsinne så när det handlar om kött så luktar jag alltid på den, då spelar bästföre-datum ingen roll eftersom jag inte litar helt på att matbutiker hanterar det perfekt och det har faktiskt hänt mig att jag fått dåligt kött innan den ens gått ut så att säga.

chilisalsa
2013-09-04 21:47
2

När den slutna förpackningen ser ut som en spärrballong vet man att kycklingen bör kastas….

Medarbeterare på Kost

Halvdansken
2013-09-09 14:10
2

Jag kollar aldrig datum. Lukt och smak har fungerat fint i mänsklighetens historia, och gör det säkert fortfarande.

Min man tror däremot att "bäst före…" betyder "giftig efter…".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anterrabae
2013-09-10 00:51
1

#15 haha, "giftig efter", precis så resonerar min bror och svägerska Sjukt egentligen. Jag försökte fråga om de tror att mjölken vet när det är dags att bli dålig? Den gick inte hem…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[JeanetteK]
2013-09-24 16:49
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är rätt kräsen. Har blivit bättre med åren och nu luktar och smakar jag på saker innan det åker. En sak som räddar mitt samvete är att vi nu har grisar och dom bryr sig inte om bäst-före-datum. 😉Självklart ger jag dom inte dålig mat. Men dom gillar mjuka äpplen eller stötta tomater och sånt som jag har svårt för.

Halvdansken
2013-09-24 17:44
1

Vilken söt gris, vad är det för nån sort?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[JeanetteK]
2013-09-24 17:58
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack! Linderödsgris. Vi fick sex kultingar i somras och detta är Christer (döpt efter min bror).😉Han är den enda som är brun. Dom andra ser ut så här.

tlover
2013-09-24 21:34
2

Här har mjölk som gick ut för en månad sen använts 😃 (till att gör ost) dock oöppnad förpackning.

ost har  man skurit bort mögel på och min man har inte dött än, i bröd verkar det däremot sprida sig bättre el så märker man senare så är det mot förmodan mycket bröd kvar så slängs det.

annars så bryr jag mig inte om bäst före, däremot är jag mer kritisk och luktar/smakar noggrannare.

ägg har inget bäst föredatum på sig eftersom vi har våra egna så är man misstänksam knäcker man dom i ett glas före det åker i maten men jag skulle aldrig slänga oknäckta ägg 😮

mat kan stå framme en stund utan att åka in i kylen också men det är mest min värk som ställer till det där.

mat som är påväg att bli dålig som man inte kommer hinna äta upp får hönsen.

däremot är jag vegetarian så det kanske spelar in (har för mig att sånt inte blir dåligt lika snabbt, det mesta är ju torkat också tex bönor eller svamp och det håller ju hur länge som helst)

l'm back