RA och IBS vänlig kost?
Någon som vet saker som är extra bra och mindre bra att äta när man både har IBS och RA? Dessutom ska det vara utan laktos.
Hannah
http://bokstavsmama.blogspot.com/
Dra ner på socker och stärkelse, eftersom IBS-magen inte kan hantera detta. Var försiktig med fibrer. Lägg fokus och krut på hemkokt kött- fågel- fiskbuljong, som läker den trasiga tarmväggen och på så vis minskar inflammation. Mjölksyrad mat är toppen, tex surkål, fil och yoghurt.. Är dessa tillräckligt fermenterade så är de laktosfria. Annars går det bra utan dem också. Förutom buljong och mjölksyrade grönsaker, så bra kött, fisk fågel eller skaldjur, snälla grönsaker, nötter frön, ordentligt med naturligt fett (smörjer och läker)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Amen. Kan bara skriva under på vad Ida säger här.
Vad jag förstått så är IBS extremt individuell, min IBS mage tål inte alls fett (magen mår bäst vid 15E% fett för mig) men kokt potatis är som bomull för magen för mig.
Min reumatiska värk verkar må bäst vid lågt glutenintag och mycket grönsaker (ca 75% av tallriken) men jag har inga vetenskapliga bevis på att det ska vara bättre, jag gissar man får exprimentera (tyvärr är jag dålig på att hålla den kosten)
l'm back
Jag äter dock inte kött. Det glömde jag visst skriva.
Hannah
http://bokstavsmama.blogspot.com/
#4 det ska vara bra mot reumatiska problem vad jag har hört (jag äter inte heller kött men jag slutade med kött innan jag fick problem så jag vet inte personligen om det blir sämre eller bättre)
l'm back
Ok det ändrar ju premisserna en del :) Att reumatism förvärras av vete och socker är inte så konstigt eftersom de båda är mycket inflammatoriska. Grönsaker och frukt är basist och lindrar värk och inflammationer som kommer av att man är för sur. Omega3 är antiinflammatoriskt. Och eftersom buljong på kött just blev uteslutet så trycker jag lite extra på mjölksyrade produkter. En balanserad tarmflora är A och O för att smälta maten och läka. Var lite försiktig med just soja. Det finns indikationer att den kan vara jobbig vid inflammationer, det samma gäller för säd och majs. (GMO-aspekten är inte oviktig här)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
kefir är ju nått som ska vara bra för det mesta förresten (vad man tror på är ju en annan fråga men min mage tycker om kefir iallafall)
Tyvärr har jag inga korn att ge bort då mina har försummats så dom håller på att rehabiliteras just nu.
l'm back