Kost iFokus

Kost

Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 1469 ggr
Anterrabae
2013-09-24 15:10
2

Toxoplasma

En intressant artikel om hur toxoplasma påverkar oss, vad den kan ställa till med, hur den smittar och påverkar vårt beteendemönster och hur den till och med kan passera blod-hjärnbarriären. http://fof.se/tidning/2013/2/artikel/katter-sprider-parasit-i-hjarnan

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Thaeri
2013-09-24 15:23
4

Ett tillägg till det där med katter:

Det är inte farligt att rensa kattlådan bara för att man är gravid, för ska man lyckas bli smittad av toxoplasmos den vägen gäller det att ens katt överhuvudtaget är smittad vid just det tillfället och att parasiten är i ett sådant stadie att den förökar sig, och även då måste bajset ligga i ett par dygn för att det ska vara någon fara alls. Plus att man i princip måste ta i bajset med händerna och sedan slicka på fingrarna eller ta i något livsmedel, som inte äts genomstekt, direkt efter.

Normal kattlådehygien är ju att rensa minst en gång om dagen, oftare om man har innekatt, använda spade, och att tvätta händerna direkt efter. Alltså har man eliminerat alla risker redan där.

Så det man ska vara försiktig med är livsmedel från ställen där utekatter springer runt, för de blir dels lätt smittade av sina bytesdjur, och dels får bajset ligga tills det bryts ner.

Anterrabae
2013-09-24 15:30
0

Visst är det så! Rått kött och dålig kökshygien är mycket större risker. Men lite läskigt är det. Har en bekant vara mamma smittades när hon var gravid med honom.. Han är i stort sett blind. Själv har jag dåligt immunförsvar pga cellgiftsmedicinering och autoiunitet.. Jag kände ganska väl igen mig. Ska be min ögonläkare om ett blodprov.. 😜 mest i uteslutande syfte.

//Ida

Thaeri
2013-09-24 15:37
1

Jag borde egentligen också kolla mig, risken är nog ganska stor att jag redan blivit smittad med tanke på all fallfrukt, grönsaker direkt från trädgårdslandet och så vidare som jag åt som barn.

Halvdansken
2013-09-24 23:10
0

Har har haft det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anterrabae
2013-09-24 23:14
0

#4 och blivit av med det? 👍

//Ida

Halvdansken
2013-09-24 23:22
0

Ja, det blir man väl? Eller är det en parasit som alltid finns kvar? Det var ca 1988 jag fick det, och jag har inte haft nån besvär med det. 

Efter att ha läst artikeln så ändrar jag mig till "Jag har det". 😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zabbio
2013-10-03 20:38
1

Har det säkert. Vissa saker känner jag att man inte behöver  veta ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

chilisalsa
2013-10-05 10:46
2

Väldigt vanligt och de flesta som har det märker inte av det…

Medarbeterare på Kost