Jag är så trött på mig själv..
Just nu känns allt motigt.
Vete har jag ju uteslutit ur kosten för länge sedan, för några månader sedan började jag dock äta bl.a. vetefritt knäckebröd och leverpastej (med potatismjöl) eftersom ja.. tja, jag upptäckte att det fanns leverpastej jag tålde och det är något jag tycker om. Dessutom är det smidigt och enkelt.
För nån vecka sedan började jag dricka laktosfri mjölk istället för havredrycken. Jag har haft problem med huvudvärk, trötthet m.m. länge men kände mig piggare och friskare igen, och av nån anledning blev det mjölk på menyn.. Har druckit ganska mycket mjölk nu.
Och självklart har humöret börjat svänga, jag är lättretlig ena stunden, hyperenergisk näsa och sen trött. Jag misstänker mjölkprotein.. är visserligen inte lika säker på att jag inte tål det, som jag är säker på att jag inte tål vete. Men det känns ganska sannolikt.
Varför lär jag mig inte? Blir så jäkla trött på det.. Jag VET att jag bör äta sparsamt med stärkelse (knäckebröd, potatis osv), jag vet egentligen att mjölk inte är bra.. jag vet att jag bör äta mer grönsaker och frukter…. men jag GÖR det inte!
Jag köpte frukt för ett tag sedan.. å det mesta under ett par dagar, nu ligger det lite kvar och känns lite gammal, så nu vill jag inte äta den.. och vill inte köpa ny eftersom jag har hemma..
Sen blir det så lätt att göra lite mackor eller bara äta vad som bjuds på kvällen istället för att själv laga lite mat, vilket andra i hushållet säkert hade uppskattat också.. Om jag ätit mer äg och mer grönsaker, sallader osv hade jag mått bättre, gått ner i vikt och i allmänhet tycker jag ju att det är gott. Ändå blir det inte av.. har sällan nåt hemma eftersom det ändå inte blir uppätet, och har jag det hemma så känns det ändå mest som att ''näääe…. inte sugen.." och så slutar det med att jag inte äter alls, eftersom det känns dumt att äta nåt mer onyttigt när jag borde äta grönsaker..
Och så tar jag för stora portioner i allmänhet… bleh.
Var hos läkare och tog en hel drös prover, alla mina värden är bra, inga brister på nåt.. provet visade inte vete eller mjölkallergi, men så har jag ju varit vetefri i två år och vid den tidpunkten druckit väldigt lite mjölk/mejeriprodukter. Tar magnesium + multivitamin varje dag, och pga en del andra allergier (pälsdjur, pollen, kvalster, damm..) även en allergitablett om dagen. Den började jag med på inrådan av läkaren och den verkar ha hjälpt mot tröttheten jag kände då.
Men jag blir sååååå trött på mig själv… varför äter jag inte bara så som jag vet att jag bör? Det är faktiskt inte så jäkla mycket krångligare, det är inte mindre variation än jag är van vid och det är inget som jag inte tycker är gott.. ändå halkar jag ständigt tillbaka i gamla spår… Har haft tanke på kosten (inte direkt bantning, men på att äta näringsriktigt) i… tja.. 15-18 år? Blev ju vegetarian och tillfälligtvis vegan i grundskolan så redan då fanns ju nåt tänk på kost, även om det handlade lika mycket om djuren och om att vara lite speciell antar jag… och det var väl i alla fall 4 år sedan jag insåg hur jag borde äta - mer rotfrukter och grönt, mindre stärkelse … för två år sedan upptäckte jag veteintoleransen och den tummar jag visserligen inte på eftersom tummande på den skulle kunna leda till en ond, bråd död (ångest, depression, självmord) om jag har lite oflyt. Men jag borde behandla den övriga kosten som inte hjälper mig nåt på samma vis..
Ursäkta ett långt inlägg.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
KRAAAAM! Jag är i samma läge som du.. Vet så väl vad jag borde, men idslinsom inte lägga om dit. Och det är som sagt inte ens en stor sak att göra, egentligen!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tack :)
Vi är väl helt enkelt ingrodda vanedjur.. korkade människor.. :)
Kram från mig också. Känner så väl igen mig… 🌺
Tack.. :3 Då är man iaf inte ensam om att vara korkad… på den punkten.
här är en till som känner igen sig!
kämpa på! *styrkekram*

Gå ketogent en stund? inte lite energi alltså…mycket snarare…
Medarbeterare på Kost
Ketogent? Energiintaget är nog inte problemet. Iaf inte på det hållet. :) äter fortfarande en hel del men bör minska godis och stärkelse. Fett och långsamma kolhydrater får jag gott om… men bör även äta mer närinsrik mat istället för stärkelse. . Igår blev det kalv och rotfruktsmix i ugn :)

En del hjälps av ketogen kost. Det släpper lös saker i kroppen.
Alltså du bör snåla på sötsaker… Att bli absolutist vad gäller socker kan vara en befrielse. Det går ibland att på bara 2-3dar att se en skillnad.
Ketoner har initialt en lugnande inverkan. Långsiktigt är en annan femma…. Det är dock inte farligt bara man får i sig nog med både energi och näring.
Medarbeterare på Kost
Anledningen det inte visade nått på proven om vete är antagligen för att du inte ätit det. När jag skulle ta prov om glutenintollerans så fick jag absolut inte minska på gluten istället öka till det normala (jag hade minskat för att jag märkte jag blev bättre utan) för annars skulle proverna visa fel.
själv bör jag utesluta gluten eftersom jag både har en reumatisk sjukdom och misstänker endometios men tyvärr så är det för lätt att äta brödet man redan bakat än att göra bovetegröt eller lära sig ett nytt recept 😕
Jag vet också att jag mår bättre av mer grönsaker, äter jag mer än vanligt? Nej defenitivt inte. ibland blir det bara fröbollar och potatis (fröbollarna innehåller ju iåförsig lök men det blir inte alls nog för att jag ska uppnå de nivåer jag behöver)
l'm back