Kost för en vecka?
Har ni några tips på bra frukost, lunch, middag och mellanmål för en vecka eller endast en dag? Behöver lite hjälp på traven då jag inte är så insatt, men behöver gå ner i vikt och börja få bättre och framförallt nyttigare kost.
Gärna tips på något 'bra' godis, eller nått man kan unna sig ibland.
Allmännyttiga tips eller med viss inriktning? Tex gi, låg-kolhydrat, fettsnålt, tallriksmodellen? Vi har ju alla så olika uppfattning om vad som är nyttigt. Om du berättar hur du ser på nyttighet så blir det lättare. De flesta får bra resultat och viktnedgång genom att dra in på kompisar som socker och stärkelse och ökar på med protein, grönsaker och naturliga fetter (tar bort margarin)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag är helt öppen för förslag då jag inte har nån större koll känner jag. Har i vilket fall slutat leva på vitt brod och oboy om dagarna och försökt äta mera grönsaker och slutat med godis och kakor.
Du har redan gjort en bra början, välkommen hit 🙂 För att gå ned i vikt och sedan behålla den nya vikten måste du äta bra och rejäl mat och helst träna lite också. Här kommer några förslag:
Frukost: 1 Tjock yoghurt med färsk frukt och /eller bär, grov osötad smörgås med rejält pålägg, exvis leverpastej, ost eller skinka och några bitar av paprika, gurka eller vad du nu gillar för grönsaker. Brödet bör helst vara surdegsbröd, drick kaffe, te eller varm hemgjord mjölkchoklad med ytterst lite socker i till.
Frukost 2: Äggröra på 2-3 ägg med lite mjölk eller grädde i, stekt bacon, eller någon god salamikorv eller skinka, valfria råa grönsaker till och dryck som ovan.
Frukost 3: Gröt med frön i, valfria bär eller osötat äppelmos på och mjölk till, ostbitar, några valfria grönsaker och dryck som ovan.
Lunch- och middagsförslag:
1: Köttgryta med mycket olika grönsaker i, tar en stund att göra, så passar kanske bäst när man är ledig. Till köttgrytan kan man äta lättkokt blomkål, broccoli eller någon bra fryst och värmd grönsaksblandning. Färsk frukt efteråt.
2: När man gör egen köttgryta kan man också göra egen köttsoppa genom att ta undan lite av köttet och lägga i en annan gryta med nya fräscha rot- och grönsaker och buljong, ät knäckemacka med ost på till.
3: Köttfärssås kan göras på många olika vis och man kan ha en hel del olika saker till den, jag blandar ofta hälften vanlig spaghetti med strimlad morot eller strimlad squash och så massor av god färskriven parmesan på.
4. Alla tre köttförslagen kan också göras med kyckling eller kalkon istället.
5: Stekt fisk med kall sås gjord på (helst) hemgjord majonnäs och creme fraiche, finhackade färska örter, salt och peppar. Den såsen kan göras varm men skippa då majonnäsen. Till passar lättkokta grönsaker.
6: Fisksoppor med lite skaldjur i är också gott och går fort att göra.
Mellanmål: Någon färsk frukt med tjock yoghurt, kvarg eller keso, men om man äter 3 rejäla mål mat om dagen, så behöver man oftast inte något direkt mellanmål.
/Désirée
Vilka bra förslag DesK! 👍Nu blev jag hungrig. Jag hänger på här och ska använda mig av dessa tips!

Det finns veckomenyer med inköpslistor och recept, som kan vara inspirerande. http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/
Jag känner inte till dessa kostrådgivares kompetens, men där finns kostråd för nybörjare, viktminskning, sockerberoende m m.
Där får du ett anpassat kostschema med endast naturliga och nyttiga råvaror..Välj själv mellan viktnedgång, viktökning eller bränn fett och bygg muskler samtidigt. Här var ett exempel på en riktigt tränad tjejs matschema:sorry fungerade inte att lägga upp.
Tack för jättebra tips allihop! Jag vet faktiskt inte om jag får bort denna putmage, jag saknar väl motivation antar jag.
Jag har ändrat min kost, men tror jag ska dra ner på mängden mat? och jag tränar mer. Men tränar inte nog mycket, vill börja på gym på riktigt än att bara springa på bandet. men vet inte vad maskinerna är till för och vad som är bra för övningar att göra så ska försöka få någon som visar mig det. Annars går jag dagligen minst en promenad på minst 1 timme.

Bra start! Duktigt att du lyckats ändra kosten redan. Men dra inte ned på mängden mat just nu. Eftersom du tränar och funderar på att gå gym också, behöver du energin i maten. Kroppens fett omvandlas till muskler.
Putmagen får du säkert bukt med på gym. Någon där bör kunna visa vad som är lämpliga övningar.