Ni som slutat med socker
Hur gick ni tillväga? Slutade ni tvärt eller trappade ni av? Hade ni något som ni bytte ut sockret med? tex äta nötter eller bär istället. Vad tillåter ni ersjälva att äta? tex godis en gång i månaden m.m. Hur gör ni för att inte falla för frestelsen om ni tex ser att det ligger ett paket kakor hemma i skåpet? Hur gör ni när ni blir bortbjudna och sötsaker serveras?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag slutade tvärt. Hade försökt trappa ner i åratal, men det blev aldrig någon nertrappning.
Jag äter nötter ibland. Bär och grädde ibland.
Jag fixar inte att tillåta mig godis t ex en gång i månaden, för då blir det så småningom två gånger i månaden, sedan en gång i veckan och tillslut varje dag, typ.
Det ligger inte ett paket kakor hemma hos mig. Antingen åker den iväg tillsammans med gäster som varit här, eller så äter jag upp den. Min sambo är bra på att se till att kakpaketen försvinner på ett eller annat sätt.
Jag försöker hålla mig från att fika om vi är bortbjudna. Om jag inte lyckas med det blir det ofta på tok för mycket fika, med illamående och dåligt samvete som följd. Inte bra.
Slutade tvärt med sötsaker. Men bytte tyvärr ut det ett tag med MASSA dadlar. Efter det blev det nötter. Sedan lyckades jag stänga av suget.
Kan nästan aldrig unna mig. Endast frukt. Nötter någon gång. inte ofta.
Rör jag socker åker jag ner i träsket direkt.
Då vi har barn så ligger det lite gott hemma då och då. Går till och med så långt att jag LUKTAR på det ibland. Bara för att minnas, haha.
Men lyckas hålla mig borta, dock svårt.
Borta säger jag "Nej tack". och alla blir alltid såå ledsna och tjatiga. Men mitt liv, mitt beslut :-)
Hjälper att säga att jag varit sockerberoende.
Tack för era svar!
De gånger jag slutat 😘 så har det gått lättast och hållit längst om jag slutat tvärt, gått igenom avtändningen och haft något att ta till när besvären är som värst. Jag är sockrrberoende och trillar emellanåt tillbaka. Nedtrappning har aldrig funkat. Då är jag snart inne och ökar igen. Ibland omedvetet ibland medvetet..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag slutade tvärt. Minsta grej jag unnar mig triggar direkt, så någon nedtrappning var det aldrig tal om. Däremot kolhydrater trappade jag ner, men sötsaker var det tvärslut med.
Alla i min närhet vet om hur jag kämpat och kämpar med kosten, så oftast bjuds ingenting sådant. Annars är det olika, ibland tar jag och "unnar" mig, särskilt om någon har lagt an på något extra gott men med reducerad sockermängd etc. det beror på hur jag känner mig för dagen. Vissa dagar är det lättare att unna sig än andra utan att må skit efteråt helt enkelt. Sen försöker jag aktivt välja genom att känna efter om jag VERKLIGEN vill ha det som bjuds, eller om det bara är "gott och trevligt" - då äter jag inte.
#4 #5 Tack för svar!
Finns det något livsmedel ni äter som dämpar sockersuget lite eller dämpas det efterhand som tiden går? Jag blir extra sugen när jag har tråkigt så just nu försöker jag även hålla mig sysselsatt med diverse saker.
För mig hälper det att äta mat som mättar bra. Är jag ordentligt mätt minskar sötsuget dramatiskt. Proteinrik och fiberrik kost med lagom mängd fett och en liten del kolhydrater fungerar bäst för mig (och dom flesta). Låt din kost utgå ifrån råvaror - inte "matvaror". Fisk, kyckling, kött, grönsaker med mera som inte är processerad bör utgöra basen i din kost.
Frukt är ofta sött och triggar sug - ät med måtta och betrakta som naturens godis.
Undvik lightprodukter med massa tillsatser! Behöver du reducera kcal-mängden av någon anledning så välj naturligt magra produkter utan skräp (olika tillsatser/e-nummer). Minikeso och lättmjölk är bra exempel. Mager grädde är ett dåligt exempel då de alltid har tillsatser i sig (såvitt jag har funnit ut iallafall).
Ät naturliga fetter, så som olivolja, rapsolja, fet fisk t.ex. lax, äkta smör osv. Bra fetter är viktigt och mättar oerhört bra.
Fullkorn kan ibland vara att föredra då det ökar mättnadskänslan och tiden man känner sig mätt - även om man inte alltid vinner några kcal på det direkt så vinner man på en stabil blodsockerkruva (mindre sötsug!).
Sysselsättning är enligt mig A och O för att låta bli att gå och riva i skåpen. Hjärnan är fantastisk på att sysselsätta sig själv, och inbillad hunger är oerhört vanligt. Andra kan drabbas av t.ex. ångest med mera. Så du är helt rätt ute där! Personligen dras jag som en magnet till köket, så jag brukar handdiska, göra matlådor och annat i köksmiljö men jag är benhård på att inte stoppa saker i munnen - då är det kört direkt.
#7 Tack för långt svar! Nu fick jag lite motivering :)
Lycka till! Du kommer må så mycket bättre om du finner en bra balans!
Satsa även på näringtät mat, inte nödvändigtvis energitätt men mycket läkande ämnen. Det som stoppat min sockernoja bäst är hemkokad buljong, äggmjölk och ost. Nötter funkar ibland, men tenderar att trigga. Idag klättrade jag nästan på väggarna, åt middag på hemkoktbuljong med bra kött i, oxsvans faktiskt och kokta rotsaker i. Och den middagen dödade sockersuget och lugnade kropp och knopp 😘
//Ida
#10 Jag upplever att mitt sötsug dämpas om jag använder kokosfett. Jag brukar ha det i mitt te.
#11 Det stämmer väl med vad jag erfarit också :)
//Ida
Håller med flera av ovanstående svar.
Minska på totalmängden kolhydrater, och framförallt på de som innehåller mycket socker eller stärkelse.
Exempel byt samma mängd potatis, pasta och ris mot blandade rotfrukter och grönsaker som morot, kålrot, och rättika, zucchini, paprika, spagetti-pumpa, osv.
Lägg till mera hälsosamma fetter som kokosfett, smör, grädde, kokosmjölk, raps- och olivolja, avocado, oliver, fet ost, mm.
Undvik allt som har långa ingrediensförteckningar, allt som innehåller något du inte vet vad det är, allt som det står light-/lätt på (om det inte är helt naturligt, men fettreducerat..), allt som innehåller tillsatser, smakförstäkare, osv..
Det låter tufft men naturligtvis så får man välja sina slag utifrån sina egna förutsättningar och sin egen ambitionsnivå.
Man ska dock vara medveten om att i princip allt som säljs i butik, som är tillrett på något sätt överhuvudtaget innehåller socker i viss mån. Fruktyoghurt, ketchup, dressing, nyponsoppa, frukostflingor, bacon, senap, majonäs, korv, kassler,,, osv. Är man medveten kan man göra aktiva val, och prioritera själv.
Jag äter nästan inget socker själv trots att jag lever i en stor barnfamilj med ständig tillgång till söta/stärkelserika produkter. Mitt sötsug, och kanske viktigast, "tuggsug", har nästan försvunnit efter att ha ätit olika former av lågkolhydratskost de sensate 3-4 åren. Numera så tycker jag att en bit paprika eller morot är riktigt sött och gott.
Ibland äter jag lite bär och grädde, det är supergott och jag betraktar det som godis, dvs, jag äter det bara lite då och då. En bit riktigt mörk choklad (86-90%) äter jag också ungefär en gång i veckan. Ca 25-30 g räcker, sen är jag nöjd. Annars så gör jag mig en kopp fet äggmjölk smaksatt med kakao, för just kakao i sig, räcker nästan alltid när jag har något litet sug.
När jag väl ger efter för frestelsen att äta stärkelse eller socker så gör jag ett medvetet och aktivt val: "Idag så unnar jag mig det här. Det är lite extra och jag tycker det är jättegott, men i morgon så är det en ny dag och då återgår jag till mina normala vanor. Punkt".
Det absolut viktigaste, definitivt, är att bestämma sig. Att bestämma sig för sin egen skull. Och sen skaffa sig så mycket information som möjligt.
Om man har bestämt sig, och vet vad det är man väljer, och varför man väljer det, så blir det så mycket enklare. Det handlar om att prioritera långsiktig hälsa, och långsiktigt välmående, framför korta, tillfälliga ögonblick av artificiell njutning. Det handlar om att omvärdera uttrycket "man måste få unna sig något"…
Lycka till / Patrik
Får jag bara fråga…hur vet man om man är sockerberoende ? Förlåt Ts om jag kapar din tråd lite..
Man konsumerar väldigt mycket socker, stärkelse, sötsaker mm. Man har problem med sug, man kan bara inte låta bli. Blodsockret svajjar och man är ofta hungrig i tid och otid till följd av svajjigt blodsocker. I värre fall påverkas humör och hälsa kraftigt. Detta är vad jag anser vara tecken på sockerberoende, andra kanske tycker annat.
#14. Att du ställer frågan hur man vet om man är sockerberoende, tyder ju på att du misstänker det. Och om det är så, så är det ju skäl nog att fundera på hur du kan bryta det beroendet. Jag sticker ut hakan lite här och påstår att väldigt många i det moderna samhället är sockerberoende… Och med socker menar jag allt som snabbt omvandlas till blodglukos. Dvs det uppenbara som godis, läsk, saft, glass, kakor, och liknande, men även pasta, bröd, frukostflingor, ris, potatis, osv. Att ha ett behov av att ständigt 5-6-7 ggr om dagen, stoppa i sig frukt, mackor, pasta, flingor o mjölk, mm, att lite nu och då ha "blodsocker- känningar", att ofta vara sugen på nåt sött efter maten, mm, tyder på att man är, eller är i riskzonen för att bli, sockerberoende.
#16 Jag håller med dig.
#16 visst är det så. Iallafall många dagar känner jag så. Har försökt låta bli så gott jag kan, men det är inte lätt alltid. Tack för förklaringarna :)
Sen hör just det där starka begäret till, som inte går att motstå. Och avtändning när man gör det.. Det kan vara allt ifrån sug till hjärtklappning och yrsel. Till ångest och depression..
//Ida
Jag vill sluta med socker, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Klarade en vecka och sedan åt jag något med socker och var fast igen :(
Hannah
http://bokstavsmama.blogspot.com/
Utan socker det tror jag inte på.. hjärnan behöver minst 60g socker.. 100g blåbär finns 5g glukos och 5g fruktos.. Men visst du kan köra en ketogen diet där du ligger på under 100g socker per dag men hur skonsamt kan det vara? Lukta aceton :-) Satsa på http://kostkontrollen.se där kan du hjälp,, Bara maila dom om du föredra glutenfritt eller laktosfria alternativ..
#21 Det stämmer att hjärnan behöver en viss mängd glukos (inte socker, som i vardaglig mening är en lika blandning av glukos och fruktos. Det man normalt kallar blodsocker är just glukos). Det betyder dock inte att man behöver äta denna glukos. Kroppen kan gott och väl tillverka den mängd glukos den behöver via en process som heter glukoneogenes. Dessutom är det minst 30 gram hjärnan behöver, inte 60. Hjärna och hjärta har dessutom ketoner som favoritbränsle. De fungerar helt enkelt bättre på huvudsakligen ketoner (betahydroxybyturat, om jag nu stavade det rätt) än på glukos. Acetonlukten försvinner när kroppen anpassat sig till fettdrift (ketos) ordentligt.

All glukos vi hjärnan behöver kan vi tillverka själva utan att äta en endaste kolhydrat. Det är dock i praktiken omöjligt om man vill maxa andra mikronutrienter vilket man bör. Vi män behöver t.o.m. pyttelite fruktos eftersom det behövs för sädesvätskan.
Appropå VAD som är bra för hjärnan. Till och med Dr Oz börjar svänga i mycket han trott på tidigare…
http://www.doctoroz.com/episode/do-carbs-cause-alzheimers
Bästa sättet att sluta, är att sluta tvärt, ett par-tre veckor. Bästa sättet att undvika cravings är mycket bra fetter (inga veg.oljor som inte är kallpressade (Virgin)) och att se till att man aldrig är riktigt hungrig med tillräckligt av bra proteiner. Mänga sockerberoende kan inte skilja på cravings efter mat och näring med sockersug. Får dom socker funkar det lugnande trots eventuell näringsbrist. Efter 2-3 dar på ketogen diet fyller överproduktion av ketoner samma behov… vilket senare normaliseras när kroppen anpassat sig.
Medarbeterare på Kost