Hur mycket kalorier
Har jag kommit rätt om jag vill fråga om kalorier? Hur mycket kalorier är det i en vanlig måltid? Till exempel tre potatisar (normalstora) och en fiskbit (vet att det beror på fisk till fisk, men ungefär alltså)? Och en makaroner med köttbullar-måltid? Hur ska man räkna? Jag vill inte äta för mycket liksom. Men hur ska man veta?
Finns appar till mobilen man kan använda sig av, ShapeUp tex om du har android 🙂 Eller googla så kommer det säkert upp massa sidor!
Att räkna kalorier är i de flesta fall inte bara helt onödigt, utan också i princip helt omöjligt. Ät när du är hungrig, sluta när du inte är hungrig längre. Ät riktig mat!
En bra grej är att äta en tredjedel grönsaker. Frysta kokta 3 min. Man kan ta upp lite extra och ha i kylen och värma till nästa dag.
Det är lika mycket vitaminer i frysta som i färska. Jag köper dem i kg påsar på Lidel eller Maxi. Potatis är viktigt att äta vineter tid liksom andra rotfrukter. De höjer mellantonin i hjärnan. Bra mot vinter depp.
Lite hull är vad kilar ofta gillar. Inte det trådsmala. Och man är bara ung en gång. Lev sunt som ung och bli äldre och må bra.
Lycka till Blossas matte Rund och sund.
Just "exakta" kcal är jag urkass på! Det har så mycket med vikt att göra, och jag har aldrig lärt mig det. Lättast är att ha en lista/app tillgänglig för det.. Jag bokförde allt jag åt, för att kolla det dagliga kcalintaget, hade på känn att jag åt lite för mycket. Och det gjorde jag ;)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Varför vill du veta ?
Medarbeterare på Kost
Det kan vara bra att kolla en enstaka gång kanske, men tyvärr har många fastnat i kcal-räknande med ångest om det blir fel o.s.v. när de börjat. Som ett slags ätstörning.
Bästa är att lära sig normala mängder, kategorier av mat (ta si av fett, så av protein och vilka födoämnen som tillhör vilken kategori).
När jag räknade noga, såg jag att när jag åt lamm med oliver, feta, creme fraiche m.m. så blev måltiden mer än dubbelt så stor i kcal räknat som med magert vilt utan oliver och feta, med bara lite creme fraiche. Det skapade mest oro för att jag åt för mycket med min lammiddag. Vilket såklart inte var sant då vikten var stabil och inte för hög.
Det jämnar ut sig. Det man behöver lära sig är vad som hör hemma i de olika kategorierna, fett, kolhydrater, protein, och sedan hur man fördelar ungefär.
Jag vet att det inte var det du frågade om, men eftersom jag själv sitter och har suttit i anorexi- och kontrollträsket, så vill jag varna. Man faller mycket lätt dit i ångest och kontroll när man kan allt om kcal i allt man äter. Har man rätt fördelning på maten, men väger för mycket: minska proportionellt på allt. Eller så upptäcker man att man har fel fördelning, och kan ändra där för att få färre och kanske bättre kcal.
Jag tycker det kan vara bra till en början att räkna ut hur mycket kalorier det man äter innehåller, det ger en väldigt bra insikt i hur mycket man behöver äta och vad som innehåller "onödigt" mycket kalorier. Jag har lärt mig mycket på det sättet, idag räknar jag inte kalorier för jag vet hur mycket mat jag behöver äta 🙂
Men det är min personliga åsikt och erfarenhet😃
En "normal" portion makaroner + köttbullar kan (grovt räknat utan tillbehör) utan problem hamna över 700 kcal.
En normal portion potatis hamnar på ca 200 kcal grovt räknat.
En portion vit fisk ex kokt torsk ger ca 150 kcal.
Detta är grovt räknat, det kan skilja flera hundra kcal!
Tycker att #7 hade bra saker att säga! Jag vill liksom bara lära mig hur mycket jag ska äta. #2 Om jag hade gjort det hade jag lidit av fetma. Jag går lätt upp i vikt och älskar potatis och mat. I skolan känner jag aldrig mättnadskänsla. Äter ppiller och blir hungrigare då, så det är lite svårt för mig att göra så som du säger.
#5 För att jag inte vill äta för mycket. Jag är överviktig, har ett bmi på 26.4 och jag vill gå ner i vikt. Jag tränar mycket, men det är just maten som är farlig för mig. Kan liksom äta fem stora potatisar och massa sås, för det är som godis för mig. Ääälskar det.
#6 Alltså, man ska ju aldrig säga aldrig, men jag tror verkligen inte att det är någon risk för att jag ska bli anorektisk. Jag tycker om mat för mycket och jag har relativt bra självförtroende. Har gått upp mycket i vikt och jag vill bara tillbaka till min gamla. Men snällt att du varnar ändå, det uppskattas :)
#3 Förstår inte vad killar har med saken att göra? Man ska väl trivas bäst själv? Och varför ska man se ut på ett sätt som killar gillar? Men tack så mycket för dina snälla ord! Jag visste inte att potatis är bra mot vinterdepp? Är det sant? Det var som tusan…. :) Jag försöker äta enligt tallriksmodellen, dvs hälften grönsaker och så.
Tack alla andra för svar! Det uppskattas :)
#8 Missade din kommentar! Tack så mycket! Det hjälpte mycket. Jag ska hålla mig borta mot pasta alltså… Hur är det med pyttipanna? Du säger att det kan skilja flera hundra kcal, hur ska man då veta? Haha…
Pytt i panna, menar du färdig i frysdisken som man bara steker på så är det ungefär samma, 700 kommer du lätt upp i. Dåligt näringsvärde är det också, bättre att göra själv.
Pasta kan du lätt dryga ut med grönsaker, jag brukar tärna zuccini och äta nån gång i bland. 👍 Vips har man sänkt kcal-nivån dramatiskt.
Du kan få bra proportioner på maten om du räknar på "en handflata kött, en knytnäve pasta/ris/potatis, och fyll upp resten med grönsaker tills du blir mätt". Ta bara så mycket sås du behöver för smaken. Det ska inte simma på tallriken.
Drick ett glas vatten före maten, och ät långsamt, det tar tid att känna sig mätt (20-30 min enligt många).
Motionera och rör dig så ofta du kan, det behöver inte vara träningspass! Ta en promenad, stå och gå lite om du sitter mycket (ex- studerar/kontorsjobb).
Prova detta först, ge det ordentligt med tid!
Låt bli chips, läsk, godis, glass mm.
Undvik att äta när du har tråkigt "bara för att det är gott".
Drick vatten när du är törstig.
Skippa kaloriräknandet säger jag med. Jag var precis som du väldigt glad i mat, hade självförtroende som brädar dom flesta och likförbannat åkte jag dit när jag började räkna till slut! Don't go there!
#11 Tror att jag aldrig har ätit hemmagjord pyttipanna någon gång… Bara sådan som man steker och det är ju såå gott. Men vad trist att den är så full av kalorier… Jag blir inte mätt på grönsaker, dessutom har vi inte mycket grönsaker där jag bor. Bor hos min kille och hans föräldrar (lång historia kort; han bor nära skolan så det har skett naturligt och de tycker om mig och jag dem) och de har nästan bara lite majs eller ärtor. Aldrig flera saker. Blomkol/broccoli (stavning?) ibland också. Aldrig mixat.
Så här ser en vanlig mat-dag ut för mig:
Frukost: ingenting…. jag mår illa och vill inte. i bästa fall två clementiner.
lunch: tallriksmodellen i skolan, hälften grönsaker och fyra små potatisar och en köttbit. Husmanskost, allt ifrån risrätter till potatis och fisk.
kvällsmat: allt ifrån fisk och potatis till stuvade makaroner till pannkakor. väldigt lite grönsaker.
Ibland äter jag frukt mellan måltiderna.
(hehe ja, så dåliga matvanor jag har:P)
Jag har märkt nu när jag börjat tvinga i mig frukost efter flera år utan att jag blir mättare under hela dagen och inte behöver äta lika stora portioner till lunch och middag. Så jag tycker du ska försöka få i dig något på morgonen
Annars ser dina matvanor bra ut tycker jag, lassa på med grönt i skolan så du får i dig nyttigheterna de ger. Undvik godis och mellanmål som innehåller massa tillsatt socker. Mjölk och frukt är bra men i lagom mängd eftersom även det innehåller socker.
Eftersom du fortfarande är så ung (antar jag eftersom du går i skolan) så behöver du absolut inte stirra dig blind på kalorier, följ tipsen i #12 till att börja med.
Lycka till!
#14 jag avskyr frukost. Det finns inget gott enligt mig :( Jag fyller 19 om lite mer än en månad, så så ung är jag väl inte? Hehe…
#15 Det gör jag med.. Men nu tvingar jag i mig några skedar fet yoghurt (turkisk eller grekisk) med en halv skivad banan och det står man sig länge på. Men ja det är svårt och ibland känns det som att jag ska kräkas 😕
Okej men du är ändå en ungdom 😃Små förändringar kan göra mycket skillnad så gör inget drastiskt bara.

Jag har också svårt att äta tidigt på morgonen. För mig är det då smidigast med t.ex en smothie eller något drickbart. Helst bör det vara relativt fett om man ska stå sig…
Medarbeterare på Kost
Eftersom kolhydrater gärna gör blodsockret svängigt och ökar hungern känns det som att det skulle vara en bra grej för mättnad att byta propotionen på potatis och kött.. Lite mindre potatis och en bit kött/fisk till. Det kommer förhoppningsvis få dig att stå dig bättre… Särskillt som potatis verkar vara något av en trigger för dig. Så är det för mig också. Jag ÄLSKAR potatis, och det triggar mig lätt till överätning 😕
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#9 Jag förstår hur du menar. Se inlägg nr 18 för en förklaring. För att mättnad/hunger ska fungera behöver man tänka på VAD man äter, inte HUR MYCKET man äter. Äter man "fel" saker blir man sugen på mer och överäter. Äter man "rätt" saker blir man mätt när kroppen och hjärnan fått det de behöver. Allt handlar om hormoner, INTE om kalorier.
#9, lenniis: jag menar inte bara anorektisk, utan fixerad vid räknande, få mer ångest. Tyvärr fick jag veta hos föreningen för anorexi och bulimi, att i perioder när vissa bantningssätt är populära, kommer nya grupper av folk. Ett tag var det folk som var helt fixerade vid points och val, d.v.s. VV-bantare.
Alltså: det finns så många sätt att bli ätstörd på, det måste inte ens handla om att vikten ändras eller handlingar, utan räcker gott att bli fixerad.
Efter att jag tagit mig ur "riktiga" ätstörningar, så har jag haft ett helvete med fixerade räknartankar i flera år efter (om jag inte fått återfall fortare). Det går till slut inte att se en matbit utan att veta innehållet, och det blir svårt med undantag, ibland åt båda håll, så att alla mål alltid "måste" vara "normala" annars får man ångest. Och så är det ju oftast inte. Proportionerna är viktigast, det gör inget om lammrätten har fler kcal, och soppan färre än normalt. Det jämnar ut sig och är bra för kroppen att lära sig hantera.
Jag menar inte att alla hamnar här, men man bör veta att det är en risk, även för folk utan ätstörningshistoria. Bäst om man lär sig se vad som är lagom fördelning och lagom mängd.

Jag har aldrig ätit frukost, så om du inte vill det så tvinga inte i dig något.
Lägg till en klick smör på dina grönsaker så blir du mätt. Och dra ner på kolhydraterna.
Ta extra D3-vitamin nu på vintern, och gärna magnesium.
Hatar cancer och älskar vårlökar.