Multivitamin
Min läkare rekommenderade att jag skulle börja äta multivitamin (med D-vitamin), då jag tydligen har en tendens att få vinterdepression (eller vad det heter) och för att jag hade lite lågt järn och D-vitamin. (Ska dricka Blutsaft för järnet)
Jag har läst att många billiga vitaminer förstör mer än vad dom gör nytta, och är allmänt skeptiskt till kosttillskott. Jag vet dock att jag är lite dålig på att äta rätt, och försöker även fixa till det. Men jag gick med på att äta vitaminer, åtminstone den här vintern.
I alla fall, så är min fråga vilket märke man ska ha? Syrran handlar från BodyStore ibland, så det vore smidigt om det gick att beställa därifrån eller om det finns i någon vanlig butik. (Vi har en hälsokostaffär i stan vet jag, men jag har ingen aning om deras utbud)
Jag har svårt för att svälja stora tabletter, men vill ändå hellre ha tabletter som man sväljer än brustablett eller vätska. Helst då rätt små tabletter (Ipren klarar jag av att svälja, så i den storleken eller mindre)
Jag är tjej, sexton år, och låg/medel-aktiv (simmar 2 km en-tre gånger i veckan) om det spelar någon roll.
Jag har även planer på att börja med Efamol/nattljusolja, då jag har acne och fick tipset om det. Vad har ni för erfarenhet av nattljusolja?
Tacksam för svar!
//Jessica
//Jessie
Jag är för övrigt överkänslig mot sötningsmedel, så det är en fördel om det inte är väldigt mycket sötningsmedel i.
//Jessie
Holistics D-vitamin tar jag och det upplever jag hjälper. Det är viktigt att kolla så det vitamin du tar är av rätt typ. Det ska vara vitamin-D3. Ibland är det D2 i kosttillskotten, vilket inte är så bra.

Du bör sannolikt ta åtminstone 2500 IE D3-vitamin dagligen om dom har testat och du ligger lågt. I Sverige har vi obligatoriskt D-tillskott upp till 2 år ålder, och man kan ge upp till 1000 IE redan till nyfödda.
Men i t.ex Finland ger man tillskott upp till 18 år… det borde vi göra i Sverige också.
Kan vara bra att ta en multivitamin av bra kvalité.
Finns flera högkvalité-märken
Ex. Holistics eller Alpha Plus
Alphas Plus Tjej Vital är t.ex för fertila från 12år
http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/tjej-vital-100-tabletter?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se
Men ligger du lågt vid test av D så räcker multivitamin inte för att höja D-nivån, de är till för att upprätthålla redan bra nivåer. Det behövs D3-tillskott, helst kapsel med olja. Men dom brukar vara mycket små.
Det bästa du kan göra är att ta värdet du har och använda det som utgångspunkt för hur mycket du bör ta som tillskott varje dag. Om du inte fick värdet med dig så är det bara att be om det. Det har du rätt till.
Sen går du in på den här sidan och använder tabellen och råden där för att ta reda på hur stor dagsdos du bör ta. sikta på ca 120nmol/L = 48ng/ml
http://www.grassrootshealth.net/
Observera att det är Amerikanska mått (ng/ml) i tabellen
I högermarginalen långt ner finns en "Serum Level Converter" som gör det enkelt att omvandla. IU = IE och är desamma…
Sen testar du om efter 3-4 månader…
Medarbeterare på Kost

Såg att enklast för dig är att klicka på "Download chart"
Då får du ett antal tabeller både med svenska och amerikanska värden.
Den du bör gå efter är den sista tabellen som säger hur mycket man bör ta för att komma upp i lämplig nivå baserat på din nuvarande vikt och din nuvarande D-vitaminnivå 25(OH)D i testet du gjorde.
Medarbeterare på Kost
Tycker att det låter underligt att läkaren rekommenderar multivitamintabletter om det bara är järn och vitamin D du har brist på.
För närvarande så använder jag Eiselts Vitamin D3 (Kolekalciferol). Om du har ägt en soft-air gun någon gång så är tabletterna väldigt lika soft-air gun kulorna. Det är alltså rätt små runda kulor som vardera innehåller 62,5mcg/2500IE D3. Mycket lätta att svälja.
Tidigare använde jag Holistic D3 där vardera kapsel innehåller 50mcg/2000IE D3 och då i form av avlånga kapslar.
Sedan finns det ju vitamin D3 i form av vätska som du bara droppar på tungan, såg att bodystore har dessa.
Jättenattljusolja, då är det oftast GLA man vill åt. Gurkörtolja innehåller dubbla mängden GLA jämfört med jättenattljusolja, och är också billigare. Finns att köpa som olja i droppflaska (Crearomes).
Jag äter 2000 mg gurkörtolja per dag, men det kan räcka med 1000 mg. Efter jag började, blev jag av med all PMS, det mesta av mensvärk, samt PCO. Gynekologen tror att det är just oljan, då det innehåller fettsyror som behövs för hormonerna.
GLA sägs, vad jag läst, vara den omega 6 som inte heller är inflammatorisk, och jag började egentligen med den eftersom jag åt "typ noll och intet" av omega6. Upptäckte sedan att mensen blev exakt regelbunden 28-dagars och att jag inte hade ont mer. Det var inget jag visste om innan.
Tyckte också att det lät underligt med multivitamin om det bara var D som var låg, men det kanske var så att alla vitaminer var lite för låga, men att det bara var D och järn som var under gränsen?
Ska jag ta både D-vitamin och multivitamin..? Läkaren sa multivitamin, han sa inte att jag skulle ta bara D, eller både D och multi.
Men jag ska kolla på Holistics, Eiselt eller Alpha plus, tack för tipsen!
#6 Gurkörtolja har jag aldrig hört talas om. Nu har jag redan köpt nattljusoljan, så jag provar med det först. Funkar det inte så bra, så ska jag kolla på gurkörtolja. Blandar man oljan med maten?
//Jessie

Ja du ska ta D3 för att komma till en bra nivå på det…
Till skillnad mot andra vitaminer fungerar D som ett hormon som styr en faslig massa processer. SAD eller vinterdepression har ofta D-brist som en stor avgörande faktor. Sen om du inte vet om/vad som testats i övrigt och du fått rådet om multivitamin så skadar det inte att köra iaf en sådan burk på 100. Det är ju så att för alla processer går det åt en mängd saker, direkt eller att det krävs t.ex enzymer som kräver vitaminer/mineraler för att tillverkas i sin tur.
Just gurkörtsolja med mycket GLA, som behövs för att kroppen ska kunna tillverka framför allt några prostaglandiner, är för många väldigt lindrande av PMS-besvär.
Om du vill se ett föredrag om just D-vitamin så är Mats Humbles lättfattligt:
http://www.youtube.com/watch?v=syRaJVIBNnw
Medarbeterare på Kost