Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 5165 ggr
Scorpio97
0

Hur dåligt är det att bara äta middag?

Jag har aldrig varit morgonpigg, och har därför alltid haft svårt för att få i mig frukost. Oftast går det bra att äta en lätt frukost dom två-tre första dagarna, sedan mår jag mer och mer illa för varje dag som går. Min mamma anser att man måste äta minst fyra mål om dagen (frukost, lunch, middag, kvällsfika) eftersom det är det hon mår bäst på. 

Jag har även väldigt svårt för att äta lunch i skolan. Dels trivs jag inte med allt folk som det blir i matsalar, dels så är det ytterst sällan jag gillar maten. Jag har alltid haft lärare som "tvingat" mig att äta lunch, och har därför gått dit och petat i mig lite sallad eller så, bara för att kunna säga att jag har ätit lunch.

Nu går jag på gymnasium, där lärarna har mindre koll. Så jag har mer eller mindre slutat äta lunch. Äter jag frukost så är det oftast bara en drickyoghurt eller liknande. Min mage klarar inte av frukt eller nötter på morgonen (vilket annars är det jag äter om jag vill ha något litet). Jag känner inte av några biverkningar av detta. Jag känner mig inte tröttare, jag mår inte illa och jag har inga problem med att hänga med i skolan. 

Har ätit lunch några gånger, och då har jag ofta känt mig svimfärdig eller illamående strax efter.  

På helger äter jag oftast frukost/lunch, samt middag och en lättare kvällsfika. När jag kliver upp tolv och har vaknat av mig själv, så har jag inga problem med att äta ordentligt strax efter. 

Så om jag skulle få i mig alla kalorier jag behöver vid middagen, måste det då ändå vara dåligt att äta bara ett-två mål om dagen?

//Jessie

CatchFatch
1

Jag TROR att du skulle må bättre av att iaf äta något mer innan middagen.
Testa att iaf äta en brödbit vid lunch? De brukar ju ha knäckebröd och små smörpaket i matsalar. :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Scorpio97
0

En bit mjukt bröd har jag ätit någon gång, det funkar, även om det inte är gott. Tyvärr så är det inte så ofta vår skolan har det. Knäckebröd är en av dom grejer jag verkligen ogillar, så det funkar inte så bra :/

//Jessie

CatchFatch
1

#2 Hmm.. Då tycker jag att du iaf ska plocka på dig av salladen men helst av allt plocka på dig av lunchen.

Jag säger inte detta för att vara elak men jag tycker du iaf ska testa att smaka på all mat som görs för det är ofta som man själv tror att man inte gillar maten fast att den är jätte god. :)
Jag tycker dessutom att du ska "utmana dig själv" med att äta lunch varje dag i en vecka ( till att börja med ) och se om du känner dig piggare.

Du kan ju tro att du är pigg och glad för att du är så van med att inte äta men sen när du äter så kanske du märker att du mår bättre. :)

Scorpio97
0

Fast tidigare så har jag ju tvingat i mig lunchen, då borde jag väl ha mått bättre då? (: 

Jag brukar prova att smaka nya maträtter. Jag är petig med maten, och ogillar det mesta som är ihopblandat (vilket mat i skolan ofta är, själv tycker jag det smakar äckligt när jag inte får äta en sak i taget), men jag brukar ändå prova lite innan jag säger att jag gillar/inte gillar det. 

Gör lite sallad verkligen någon skillnad? Magen reagerar ibland om jag äter för mycket. Dessutom är salladen oftast ihopblandad också (vilket är dumt), så det blir oftast lite gurka, lite morötter och ev ett salladsblad om jag ska äta grönsaker. 

Och jag förstår att du inte säger det för att vara elak, ingen fara! (:

//Jessie

CatchFatch
0

Jag förstår dig helt! jag tycker heller inte om alla blandningar spec vi salladen! Jag vill ha tex bara majs,gurka och salladsblad jag vill INTE ha en äcklig vit majonäs runt!

Anterrabae
2

Skulle du kunna tänka dig att ta med något till skolan som en frukost/lunch tex en smoothie mes frukt som du gillar och yoghurt. En fruktsallad, du gjort själv? Eller varför inte ett pat kokta ägg. Det står man sig länge på. Jag tror inte på att tvinga i sig mat, det finns oftast skäl till att kroppen inte vill ha. Ett sådant ex är att kroppen renar sig fram till ca 10. Men samtidigt brukar hjärnan behöva bränslepåfyllning före middagstid.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade