Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 12107 ggr
Lorita
1

tre år i frysen ???

Skulle ni vilja är kött efer tre år i frysen?

LÄNK

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Thiah]
0

Jag skulle nog inte bry mig så mycket om köttet legat 3 år i frysen eller inte. Fast det beror även på hur köttet ser ut, är det frostskadat och sådant så skulle jag inte äta.

Lorita
0

problemet är att fett härskna i frysen också, så du skulle känna det på smaken.

Mitralis
0

Jag har ätit två/tre år gammalt älgkött Glad Fast det är ju bland det magraste kött man kan äta så det tar nog ett tag innan det händer något med det.

Lorita
0

Vilt är en annan sak då det är mager och det är inte får man ack så gott fribetat och närproducerat, vilket jag åt idag, "lagrat" 8 månder i frysen Flört

pyromanen
0

Om jag var hungrig och det var det som fanns skulle jag inte tveka, för det är säkerligen inte hälsofarligt. Men nu är det inte inte så att det inte finns annat att välja på och då skulle jag definitivt inte vilja äta 3 år gammalt fryst kött. Det finns ju färskt kött i samma affär.  God mat lagas av färska råvaror av bra kvalité.

När vi själva fryser in kött bruker jg tänka max 4 månader för fet gris och feta delar av lamm och feta delar av nöt (t.ex. entrecote), lite längre för magra köttdelar och ett par år för en älgstek.

Lorita
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

lamm ger jag ett år då man slaktar en gång om året.

Vosjes
0

Hur är det med kyckling? Jag tinade upp ett gäng kyckling hjärtan åt pälsbollarna men när de var tinade var de helt unket och stanken jagade till och med bort illern.

De hade legat i frysen i 4 månader.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Lorita
0

#7 Vad har du för temperatur i frysen?

Vosjes
0

Jag har för mig att tempraturen ligger på -20.

Lorita
0

-18 är vad ma ska ha kallere gör inget.

Kyckling är magert så det ska stå sig ett tag, det kan ju varit fel på hjärtarna från början.

Vosjes
0

De var ju färska när vi frös in dom och då var dom fräscha men det kan ju ha vart någon som haft dörren till frysen öppen för länge eller ett strömavbrott. Jag har för mig att det var ett strömavbrott på ett par timmar för bara ett par månader sedan. Det kanske kan vara orsaken?

Lorita
0

#11 det kan säkert vara orsaken.

storost
0

Inälvor skulle jag inte frysa ner längre än 1 månad. Vår kat har inte ätit levern (som hon älskar), efter den var fryst i 2 månader. Och vår frys har -20 grader.

Vad det gäller frostskador: det är ingenting annat än torkat. Det är inte sämre än oskada, men bara torr. Det ser möjligtvis lite konstig ut och är segare, men när man gör en gryta, då finns det ingen skillnad. Jag gjorde sånt tidigare flera gånger.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Maria
1

#13 Inälvor borde väl gå att frysa längre eftersom det är så magert. Kanske inte komage precis men lever, hjärta njure osv…Obestämd

Katter är kräsna djurFlört

/Maria

pyromanen
1

Hjärta funkar bra ett år i alla fall.

storost
0

#14 Du har absolut rätt i, att katter är djur som har en utmärkt smak. Därför undviker jag att frysa in lever längre än 1 månad.Skrattande

min egen hemsida.

Lorita
0

om jag enbart skulle äta det min katt äter så skulle min diet bestå av små bruna knapriga bitar även kallad torrmat för katt.

Lite tråkit men kanske nyttigare i längden Obestämd

storost
0

# 17 hahahaha….. Skrattande

min egen hemsida.

[Maine]
0

Nej, jag skulle aldrig äta så gammalt kött. Högst sex månader får det ligga kvar i min frys, helst inte längre än tre. Sen är det för mig oätligt.

Maria
0

På jobbet har vi frysar som håller -80 graderTungan ute

Kanske ska ta med mig köttet dit.

/Maria

Lorita
0

ett år i frysen får man räkna med om men har egna djur och slaktar på hösten Flört

DesK
0

Magert kött håller cirka ett år i frysen. Fett kött cirka 6 månader. Kött med ben, oavsett fetthalt håller tyvärr alltid lite sämre. Detta är generella riktlinjer och vid god hygien, obruten kylkedja med mera så håller de flesta köttsorter längre.

Tänk på att det så kallade "bäst-före-datum" INTE betyder att livsmedlet ifråga är oätligt efter detta datum!

#19 Då antar jag att du endast äter hemslaktat kött och att du är mycket pedantisk med vilket och hur länge du förvararar detta kött i frysen och antagligen har du obegränsad ekonomi. 
Bäst-före-datum beytder INTE att livsmedelt ifråga är oätligt efter detta datum! Tidigare hade vi en "sista-förbrukningsdag-datum" denna togs bort just därför att så många människor tycktes tro att livsmedlet ifråga mer eller mindre blev livsfarligt att äta efter utsatt datum.
Det hela handlar mest om den så kallade obrutna kylkedjan. Det vill säga att om den obrutna kylkedjan har funkat från slakt och fram till din spis, då har du ett optimalt kött med hög kvalitet. Här finns dock en rad felfaktorer - slakteriet kan slarva och låta köttet ligga för varmt för länge och så kan alla olika underleverantörer fram till butik. Sen bär du exempelvis själv hem ditt nyinköpta kött en het sommardag i en vanlig plastkasse. Maine har du någonsin funderat över vad som händer med köttet då? Och hur detta påverkar hållbarheten? Vidare vad tror du händer med köttet efter 3 månader? Så att det blir oätligt? Med ditt kategoriska uttalande i #19 visar du att du tycker att det är helt okej att slösa med jordens resurser, du får ursäkta men ditt påstående i # 19 visar på okunskap.

Precis som Lorita säger så klarar de flesta köttsorter och styckningsdetaljer ett år i frysen!

/Désirée

[Maine]
0

#22  Jag har inte möjlighet att äta hemslaktat kött, jag handlar i affären. Må så vara att jag slösa på jordens resurser, men det struntar jag i.

Det är inte värre tycker jag än att folk beställer mat/djurfoder från andra länder istället för att handla på hemmaplan.

Nej, jag har inte obegränsad ekonomi, och jag gör som jag vill med det jag handlar. Okunskap eller inte. Flört

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Häromveckan åt jag en älggryta med älgkött från 2009. Det gick bra Glad

Farwuq
1

jag äter allt.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Karmatarerskanise
0

Jag är inte så känslig. Kvaliteten blir sämre, men jag har aldrig smakat  påkött som varit dåligt pga för lång tid i frysen.

ettlitetalias
0

Jag har aldrig ens reflekterat över hur länge saker och ting har legat i frysen.

Hjärtan ska man helst inte ha i frysen mer än 1 månad då taurinet bryts ner i dem.

Sploutt
0

Gammal tråd, men #27, har du källa på det?