Jahupp.. nytt försök..
Det har blivit mycket choklad på sistone.. och annat onyttigt. Och kroppen är inte glad på mig. Däremot minskade ryggvärken sedan jag skaffade dagsljuslampa.. det var ju lite intressant.
Nu har jag ett kort ''break'' igen. Fram tills julafton äter jag enbart flytande (och undviker socker och kakao.. annars hade min flytande kost bestått av varm choklad..). Dock räknar jag köttbitar och rotfrukter i soppa till flytande kost även om jag inte mixar dem ;)
Till frukosten blev det en havre smoothie, lunch fruktsmoothie (sån där köpt variant då jag var på skolan) med varmt krydd-te med ett uns havregrädde och när jag kom hem blev det soppa på kanin, kålrot, morot, rotselleri, lök och lite matfett lus, faktiskt, en matsked (sockerfritt, ekologiskt med havssalt) jordnötssmör för det gav en väldigt rund o go smak. En del kaffe på det..
Men så länge det är flytande lurar jag i mig lite vätska. Är väldigt dålig på att dricka vatten. Jag hoppas även att magen vänjer av sig vid de stora portioner jag vant in mig på så att jag inte över-äter lika lätt. Och naturligtvis är det inte så mycket godis som kommer i flytande form, läsk har jag sällan sug efter så det klarar sig :) Och jag kan känna mig lite mer matmedveten utan att fullständigt gå upp i varv och bli kalori-fixerad.
Jag funderar.. kan det vara en ide att även i fortsättningen ha 1-2 dagar i veckan med bara flytande kost? Mer för att hålla portionstorleken på en rimlig nivå och inte fastna i de där ''jag gör alltid trettielva mackor till frukost'' vanorna men utan att bli helt matfixerad? Jag har väldigt lätt att fixera mig på kosten, håller på till max ett tag och sen slinker det iväg åt andra hållet.. Om jag bara fixerar ett par dagar och äter nomalt (sötsaker 1gr i veckan kanske och annars normal mat utan att räkna och väga..) övriga dagar?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag börjar efter trettonhelgen med en LCHQ på 5:2 där de där två halvfastoena kommer ha betoning på vätska, antingen juice eller buljongsoppa ev en proteinshake eller smoothie! Häng på vetja! ❤️
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
LCHQ? Low carb high quality, eller vad? :)
tror jag tänker satsa på en 2:4:1 variant; 2 dagar halvfasta, 4 dagar hälsosam kost utan onödigheter och en dag där jag tänker käka så mycket skit som jag känner för.. hamburgare är gott..
Ja low carb high quality, betonar inte massa fett, utan betonar mat med hög kavalite. Grundtanken med 5:2 är ju annars att äta som vanligt fem dagar och halvfasta två. Så din modell ryms ju där också, eftersom man själv väljer hur man vill lägga upp de fem dagarna. Ja! hamburgare är jättegott! 😊
//Ida
God jul på dig :)
Det blir nog bra…
Det samma! ❤️ Och ja, det är klart det komer bli bra 😘
//Ida

Ursprungsfrågan var om man kan äta flytande föda två dagar i veckan. Självklart går det bra. Det är till och med vissa fördelar med soppor o dyl eftersom man uppnår mättnadskänsla under längre tid än med enbart fast föda.
Och det bästa med hamburgare är att det är kanongott att göra själv, och kan bli riktigt bra mat! 😃 Lycka till!
Så sant Tassy! 😊
//Ida