Kollodialt silver?
Nån som har testat kollodialt silver? Ska tydligen nästan vara bra mot allt!!
Det är det inte. Om något är bra mot allt så är det en bluff.
Konstigt… Har gått med i en grupp på FB och där talar alla så gott om det. Jag har kollat runt lite allmänt över internet också och får bara positiv respons. Varför är du så anti det?
Fråga här inne istället så får du höra vad de anser.
http://skepticism.ifokus.se/discussions/4fafd3e1d4ebea5f64002426-kolloidalt-silver-2
Men det är bara spekulationer! Ingen har något belägg för vad dom påstår.
Nähä!
Inget är bra för allt, men vissa blir som frälsta. Använd silver där det behövs. Det hjälper inte mot vad som helst. Det är ett antibiotikum, inte vitamin, inte bilputs o.s.v.
Och, om en FB-grupp är lyrisk och inte ser några som helst fel i det den håller på med, dra öronen åt dig.
Jag har själv varit med i en grupp där man litade blint på en diets skapare. Trots att jag för det mesta är skeptisk, lyckades jag inte navigera helt rätt, utan följde råd som gav mig allvarlig aplastisk anemi.
Skeptiska grupperingar kan också vara överdrivna, så tänk själv, lita aldrig blint på de som höjer något till skyarna, eller som avfärdar totalt när det finns så många bevis för hur, i detta fall, silvret fungerar.
Det är dock inget universalmedel.
Måste man besegra patogener av något slag, dvs bakterier, virus, svamp, parasiter så är Kollodialt silver kanon få det inte ska påverka de egna goda bakterierna nämnvärt. Men det ska användas som kur och som sagt inte duttas för allt. Precis som med alla "läkemedel" så kan patogener utveckla resistens mot silvret vid felaktig användning. Det hjälper sårläkning tex för att det är antiseptiskt. Men det hjälper inte mot allergi tex, om det nu inte beror på tex parasiter att man reagerar mot livsmedel. Nej det är inte en bluff, men precis som #6 skriver ska man använda det rätt och med måtta. Tänka själv osv. Vi duttar inte antibiotika för att "det är nog bra" tänk samma!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag testade kolloidalt silver en gång på min hund när hon hade diagnosen "kronisk tonsillit" och hennes mage inte skulle klara en till antibiotikakur. Hon hade ätit gräs länge (flera månader) och hade börjat slicka som maniskt på våra armar under någon vecka. Hon luktade även förjäkligt ur munnen.
Vi gav någon matsked kolloidalt silver varje timme, samt sprayade ner i halsen på henne ett par gånger i timmen första dagen. Dagen efter åt hon inte ett enda grässtrå och slickade inte heller någon gång på våra armar. Vi trappade sedan ner dosen lite men sprayade ofta i halsen på henne. Efter några dagar slutade hon även lukta illa ur munnen. Hon hann dock aldrig friskförklaras hos veterinären eftersom vi tvingades avliva henne innan återbesöket för tonsilliten.
Jag upplevde att KS definitivt hjälpte min hund att bli frisk i halsen eftersom hon helt plötsligt från en dag till en annan ändrade beteende och struntade i både gräs och armar efter att vi börjat behandla med det. Jag tror dock inte att det hjälper mot allt, allt, allt som vissa verkar vilja påstå och tror inte heller det är bra att överanvända men så är det väl med allt.
Nej, behöver man antibiotika ska man gå till läkaren och följa dennes ordinationer. Det är när man leker med sådant på egen hand som man får antibiotikaresistenta bakterier.
#9 Jag upplever att läkare och veterinärer också är ganska duktiga på att hjälpa till att främja antibiotikaresistens. Jag har varit in otaliga gånger till veterinären med hunden jag pratade om i inlägg 8 och de skriver ut antibiotika utan att knappt ens undersöka hunden. Aldrig har de tagit ett prov och undersökt vilken antibiotika som är mest lämplig utan alltid skrivit ut antibiotika med brett spektrum.
Absolut ska man inte hålla på och dutta KS på alla små åkommor man har men jag är i alla fall glad att jag kunde ge KS som alternativ till antibiotika, och att det tog bort det onda i halsen utan att hela hunden rasade ihop på kuppen. Jag är absolut ingen expert på KS men jag uppfattar KS som en bråkdel så skadlig på både miljö och kroppen som antibiotika.
#10 Visst har du rätt att det skrivs ut mer än det borde. Men i Sverige är vi ändå ganska duktiga på att inte ge ut antibiotika i onödan jämfört med många andra delar av världen där de till och med skriver ut det för förkylningar, eftersom det är vad patienterna vill. KS kan säkert vara ett bra alternativ, men det gäller ju som med alla preparat, att man har någorlunda koll på läget så att man inte bara provar det på måfå utan faktiskt vet att man behandlar något som det finns en chans att det biter på.
# 10 Då borde du som hundägare påtala detta och begära att de tar prov för att säkerställa vilka bakterier det är.
#12 Jag vet det nu, men tidigare litade jag på att veterinärer visste vad de pysslade med.

Att patogena bakterier blir resistenta för silver är ingen nyhet.
Sex omläggningar med silverförband på ett bensår räckte för att en bakterie skulle bli silverresistent… och resistent mot flera andra antibiotika.
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3476052.ece
Såvida man inte råkar vara en dansk grisbonde ;-)
Medarbeterare på Kost
Jag har självklart inte tänk hälla i mig en burk med KS bara för att!! Jag må ha uttryckt mig klumpigt! Jag förstår väl också att KS inte kan bota dom dödssjuka. Men däremot Vill jag tro på ytlig behandling av det. Jag har en arbetskollega som är SSK som använder sig av KS var gång hon känner hon håller på att bli sjuk och hon är faktiskt som frälst i detta medel. Hon har använt det i flera år och har inte fått en enda biverkning. Jag kan inte annat än att bli nyfiken vad KS kan göra för mig. Jag är dock skeptiskt till att förtära det men tänkt testa dutta lite på min acne som hon dessutom sagt kan hjälpa mig.
#15 KS hjälpte inte mig med acne alls. Men testa, jag har hört vissa som blivit jättemycket bättre i hyn med hjälp av KS. :)
Jag har själv mycket problem med hyn, och i september slutade jag med gluten, socker och mjölkprodukter. I september och oktober såg mig hy förjäklig ut, men sedan lugnade den sig lite men jag hade ändå STORA problem kvar och mådde väldigt dåligt av detta. Jag tyckte att den stora förbättringen kom sedan jag började äta kalk & magnesiumtillskott. Jag bifogar en bild på förbättringen då jag ätit kalktillskottet i 14 dagar, men bilderna är tagna med 30 dagars mellanrum. Lycka till, jag vet hur himla jobbigt acne är. :/
Jag funderar också på magnesiumtillskott :-) vilket märke har du? #16
#17 Jag köpte Holistic Magnesium-Kalcium 80 mg/40 mg. Fast jag fick veta sedan att det borde vara tvärt om - alltså dubbelt så mycket kalcium som magnesium så nästa gång kommer jag köpa något tillskott som ser ut så istället. :)

Förr ingick både bly, kvicksilver och andra giftiga tungmetaller allmänt i mediciner man skrev ut så varför inte testa silver också eller arsenik?
Kvicksilver används väl fortfarande som konserveringsmedel i bl.a vaccin i form av thiomersal.

"Mot bakgrund av ovan nämnda (se Silver och antibiotikaresistens) är Livsmedelsverkets uppfattning för närvarande att det saknas dokumentation för bedömning om peroral tillförsel av kolloidalt silver i kosttillskott ger upphov till antibiotikaresistens. Det är dock klart att bakterier utvecklar silverresistens vid exponering av silverjoner. Beträffande risker för andra typer av negativa hälsoeffekter efter doser i den aktuella storleksordningen, är det känt att det finns personer som efter långtidstillförsel av silver har utvecklat argyria, enligt fallbeskrivningar i den vetenskapliga litteraturen. Argyria karaktäriseras av missfärgning (skiffergrått till gråblått) framför allt av hud och ögonvitor, men även inre organ kan missfärgas. Argyria anses i de flesta fall inte vara förknippat med allvarliga följdverkningar, men missfärgningen är permanent och kan inte hävas. I sällsynta fall har dock även neurotoxiska effekter, som kan tänkas ha samband med argyria, rapporterats.
Mot bakgrund av att silver inte anses vara essentiellt för människor finns det för närvarande inte något som talar för att det finns något behov av ett mineraltillskott med detta innehåll. Däremot finns risk för att negativa hälsoeffekter kan uppstå – i synnerhet i samband med intag av produkter innehållande silverföreningar alternativt kolloidalt silver under längre tid. "
Ni som är så tvungna att klanka ner en produkt son ni inte ens har nån erfarenhet får gärna hå in och läsa på denna sidan http://kurera.se/rawfoodfamiljen/2013/05/14/kolloidalt-silver/

Klanka ner på en produkt… vilken ? Det finns massor av KS-produkter.
Nej det jag reagerar emot är KS som något slags vitaminpiller. Då är man fel ute. Om det sen är Inosil eller Holistic eller andra KS-producenter har inte med saken att göra såklart. Lönsamt är det iaf för de som lyckas sälja, ingen tvekan om det. Det är nästan gratis att producera lixom… förutom externa kontroller.
Medarbeterare på Kost

Vänta nu. Diskussionen handlar inte om ett läkemedel eller kosttillskott, men används tydligen i sådant syfte.
Det verkar vara ett desinfektionsmedel av vatten.
Jag har läst igenom alla inlägg och länkar enl ovan och ser att kollodialt silver möjligen kan användas som rengöringsmedel eller att tvätta händerna med (som handsprit ungefär).
Att inta kollodialt silver kan medföra risker för t ex argyria (blåfärgning) och neurotoxiska effekter (störning i nervsystemet). Sådana risker vill inte jag ta.
Normalt testar man inte en produkt som ett läkemedel eller kosttillskott, när den faktiskt inte är det.
===

Det kan vara värt att påpeka att man inte får Argyria av kommersiellt KS, däremot om man gör eget, joniserat silver så kan detta bli en biverkning om man dricker flera dl varje dag. En intressant studie om KS: http://www.tradera.com/item/342970/193102882/rorstrand-brollopsservis-30-tal-zenta-som-ny-guldkantad
//Ida

#28 Något för porslinsframställning, t ex Rörstrands?
Haha, helt fel länk! De hamnade på samma ställe :P försöket igen! Ska bara rota runt lite. :)
//Ida
Här kommer den: http://lifesilver.com/v1/VIRIDIS_Probiotic_report.pdf
//Ida

#31 Tja. Inte tycker jag att det är någon intressant studie - några få rader skrivna år 2004 av ett indiskt marknadsföringsbolag.
Jag tycker det intressanta ligger i att någon tittat på det, intresserat sig för det och kollat upp. Det är inte heller tillverkarna själva som skriver och berättar hur förträfflig deras produkt är. Sen tror inte jag att det behöver vara dåligt för att rapporten är kortfattad eller indisk.. Men det är klart, väntade man sig ny, jättestor och svensk så stämmer det ju illa.
//Ida