Kost iFokus

Kost

Etikett: tankartipsochid-er
LĂ€st 5206 ggr
OneSound
0

IllamÄende i samband med kost

Hejsan! 🙂

Jag vill gÄ ner i vikt och tÀnkte testa ta bort potatis, ris, pasta osv. Men grejen Àr den att jag blir sÄ himla illamÄende! Av sallad, av kyckling, sÄs och broccoli, av pita med pulled pork och grönsaker.

Det Àr sÄ konstigt! Har förut kunnat Àta sallader utan problem.

Är illamĂ„ende lĂ€nge efter jag Ă€tit mĂ„ltiden. Men om jag Ă€ter lite kakor, bulle, godis eller nĂ„t liknande försvinner illamĂ„endet?! Det Ă€r sĂ„ skumt.

I början trodde jag att jag inbillade mig, men nej dÄ. Det kommer tillbaka varje gÄng. Nu fick jag Àta kaka och godis efter en mÄltid av broccoli, kyckling och sÄs pÄ kesella. MÄr faktiskt liite illa igen.

Vet nĂ„gon varför detta hĂ€nder? Och nej, inte gravid. 😛

Jag tycker förövrigt att det Àr gott nÀr jag Àter. Broccoli Àr nog min favoritgrönsak sÄ det Àr inte problemet.

Skulle vara tacksam över tankar och sÄ om detta!

Aut viam inveniam aut faciam

[Tassy]
1

Obalans i tarmfloran/matsmĂ€ltningen. Ge det nĂ„gra veckor och var hĂ„rd med att hĂ„lla sockret/stĂ€rkelsen borta sĂ„ ska du se att det blir bĂ€ttre. đŸ™‚ Ă„t frĂ€mst tillagade grönsaker - det skonar magen mer dĂ„ det Ă€r lĂ€ttare att smĂ€lta och inte lika gasbildande.

I vÀrsta fall kan det vara candida.

OneSound
0

OjdÄ! Har haft sÄ hÀr i nÄgra mÄnader nu, men det Àr socker/stÀrkelse man mÄste exkludera helt om det ska förÀndras?
Ska försöka hĂ„lla mig till tillagade grönsaker framöver. Dom dĂ€r smĂ„ lite avlĂ„nga cocktailtomaterna Ă€r svĂ„ra att hĂ„lla sig ifrĂ„n â˜ș

Oh hoppas att de inte Àr de..

Tack sÄ mycket Tassy, skönt att veta att detta nog inte Àr nÄgot kroniskt! :)

[Tassy]
1

Du kommer att kunna njuta av tomaterna bara magen lugnat sig lite đŸ˜‰ sockret/stĂ€rkelsen fördröjer hela tiden lĂ€kprocessen i tarmarna, sĂ„ du spĂ€r bara pĂ„ problemet genom att dĂ€mpa problemet för stunden đŸ˜• jag hade exakt samma problem.

Hemkokt buljong hjĂ€lper ocksĂ„ magen pĂ„ traven sĂ€gs det, snart kommer nog Anterrabae, DesK, Chilisalsa eller nĂ„gon annan och berĂ€ttar mer om buljongen  đŸ˜ƒ

OneSound
0

Hehe de förstĂ„s 😃 Jahaja, ja det Ă€r ju inge vidare. Hellre mĂ„ illa för stunden isĂ„fall! Åh, dĂ„ vet du hur det Ă€r, tyvĂ€rr mĂ„ste jag sĂ€ga. Det Ă€r inte det roligaste.
SĂ„ dĂ„ hĂ„ller jag mig ifrĂ„n potatis och sĂ„dant och hĂ„ller mig till tillagade grönsaker. Är bröd okej?

Haha, kikade tidigare idag pĂ„ en artikel om just det! 😃
Men kan man dricka de som dryck bara? AlltsĂ„, hjĂ€lper de eller stjĂ€lper de? 😉

[Tassy]
0

Buljongen kan du ta lite i en kopp dĂ„ och dĂ„ ja. đŸ‘

Skippa brödet i början, sen kan du Àta lite av allt nÀr magen Àr i balans igen.

Japp, jag vet precis vilket jĂ€dra helsike det dĂ€r kan vara, hade problem i mĂ„nga Ă„r! Hade Ă„terkommande magkatarrer ocksĂ„ som bara vitt bröd och sockerdynga "bet" pĂ„.. đŸ€“ SĂ„ fel jag hade! đŸ˜ƒ Idag kan jag Ă€ta nĂ€stan vad jag vill, Ă€ven saker jag var vrĂ„lallergisk emot förut.

OneSound
0

Igen, tack sĂ„ mycket! 😃
Blir inte sÄ mycket variation i maten men fÄr hÄlla ut tills det blir bÀttre. Kan bli svÄrt dock dÄ jag sover och Àter en del hos min pojkvÀn som bor hemma, sÄ har inget att sÀga till om maten dÀr.

Men gud vilken lĂ€ttnad det mĂ„ste vara! Att kunna Ă€ta sĂ„nt du var allergisk mot och sĂ„ 😃

Hur lĂ„ng tid tog det innan det lĂ€kte för dig? Sista frĂ„gan, lovar 😇

[Tassy]
0

FrÄga pÄ du!

Du kan variera maten massor, det Ă€r ju bara att skippa bovarna, resten Ă€r fritt fram! Jag vet, man tycker man tar bort allt i början men du blir snart kreativ đŸ˜ƒ

LÀttnad Àr bara förnamnet!

Sen behöver du inte vara superstrikt heller, det var iaf inte jag. lite mjöl i sĂ„ser och sĂ„nt Ă„t jag med gott samvete. Men jag hoppade bautamackorna och pastalassen sĂ„ att sĂ€ga đŸ˜ƒ nolltolerans mot godis och skrĂ€p körde jag dock.

Jag smög igĂ„ng i februari, och minns inte exakt hur lĂ„ng tid det tog, men nĂ„gon mĂ„nad. Sen upptĂ€ckte jag att oj, det Ă€r ju socker och stĂ€rkelse jag blir dĂ„lig av! DĂ„ var rollerna ombytta. Det höll i sig ytterligare ett tag. Nuförtiden Ă€ter jag ALLT. đŸ˜ƒ visst, jag kan vĂ€l bli lite körig i magen av för mycket rĂ„a grönsaker eller för mycket skrĂ€p fortfarande - precis som alla andra utan plĂ„tlĂ„da i magen đŸ€Ș men jag mĂ„r inte dĂ„ligt!

OneSound
1

Hehe tack! 😊

Ja fÄr se mig runt efter sÄnt som gÄr att Àta. Liten omstÀllning bara, men det gÄr nog snabbt att stÀlla in sig pÄ ny kost! Eller ja, typ nu hehe :)

Okej noterat 😉Ska försöka köra som dig, men godiset alltsĂ„. Har dock en gottegris till pojkvĂ€n ibland, men fĂ„r bli som ett test i viljestyrka helt enkelt haha!

PĂ„ sĂ„ vis! LĂ„ter super att det gĂ„r att fĂ„ det sĂ„ bra! Mer peppad nu till att de faktiskt kan försvinna, hade börjat tappa hoppet haha đŸ€

Anterrabae
0

Precis som Tassy sĂ€ger Ă€r hemkokt buljong fantastiskt vad gĂ€ller lĂ€kning och balans i magen. Fettet och gelatinet, mineralerna och spĂ„rĂ€mnena samt de fria aminosyrorna ger kroppen f Det som behövs för att lĂ€ka, i den form som Ă€r lĂ€ttast att fĂ„ till lĂ€kningen. sĂ„ jag slĂ„r ett jĂ€tteslag för buljongen 😍 En annan orsak till att man kan mĂ„ illa Ă€r Ă€ven att det kan bli för lite kolhydrater för fort nĂ€r man skippar socker och stĂ€rkelse. Det blir som omstĂ€llningsbesvĂ€r kan man sĂ€ga. DĂ„ kan det vara en ide att öka upp med snĂ€lla kolisar som butternutpumpa, kokta morötter och kĂ„lrot, tills illamĂ„endet ger sig. Den lĂ„ga kolhydrathalten kan för vissa ge lite tillfĂ€llig obalans i Ă€mnesomsĂ€ttningen och sköldkörteln. Inte farligt men lite jobbigt. SĂ„ lite mer snĂ€lla kolisar frĂ„n söta lĂ€ttsmĂ€lta grönsaker, eller kokad frukt (tex Ă€ppelkompott) utan socker kan hjĂ€lpa utan att trigga.

//Ida

SajtvÀrd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
1

Jag hejjar pĂ„ dig! đŸ˜ƒ du fixar det galant! đŸ‘

Anterrabae
1

StĂ€mmer in i hurrandet och hejandet! 😊

//Ida

Ary
2

Du Àter inte lite Ät lchf? Jag mÄdde sÄdÀr i början pga fetthalten i maten tror jag. DÄ kan man minska fettet och öka pÄ gradvis istÀllet sÄ magen fÄr vÀnja sig lÄÄÄngsamt.

chilisalsa
2

Medarbeterare pÄ Kost

Anterrabae
0

Hur gÄr det, TS? MÄr du fortfarande illa?

//Ida

OneSound
1

Vart magsjuk över jul, men ska se nu hur det gÄr! Men har inte orkat göra sÄ mycket Ät det om jag ska vara Àrlig. Dock ska jag testa det nu nÀr jag Àr frisk :)