Multivitamin
Jag funderar på om jag skulle behöva multivitamin. Håller på att bli bättre från anorexia. Pga av viktnedgång tappar jag MÄNGDER av hår. Nu äter jag rätt okej, 3 huvudmål och 3 mellanmål (äpple på ett mellis, apelsin på ett och 20 mandlar på ett). Försöker äta fullkorn, äter grönsaker men nästan bara broccoli och brysselkål för det är det vi har hemma. Äter både kött och fisk.
Lite rädd om jag verkligen får i mig av alla näringsämnen, tänker ju också på att jag läst att det finns mindre och mindre näring i maten pga allt besprutas och markerna är mindre näringsrika osv.
Behöver jag multivitamin eller gör det mer skada än nytta? Är detta tillskott bra? http://www.topformula.se/article/multivitamin__mineraler__topformula
Är lite rädd också om man kanske får i sig för mycket av något såatt det blir skadligt, om exempelvis A-vitamin.
Dricker även ett stort glas mjölk till varje huvudmål.
Har du ingen kontakt med en dietist?
Jag skulle inte tro att det blir några problem om du tar en multivitamintablett av denna sort. Den specifika produkten innehåller beta-karoten och inte retinol, så överdosering av Vitamin A behöver du inte oroa dig för.
Det är jätteviktigt att du vågar variera din mat nu, och glöm inte fettet - även om det är läskigt.
Du vet nog antagligen redan om det, men dina mellanmål är ännu för små. Kämpa vidare med matschemat så kommer kroppen att bli bättre, men det tar tid.
Prova balsammetoden, det sparar det hår som sitter kvar 🙂
Du har uppbenbarligen näringsbrist eftersom håret trillar av. Även om proverna ser bra ut kan man alltså ha brister, så ät gärna maxdos av vitaminer ett tag.
2. Nej, hade det förut när jag gick på bup och fick matschema. Försöker äta ungefär efter det jag fick då men har ändrat lite.
3. Jo jag vet att det är lite lite men vet de mängderna som håller min nuvarande vikt och det är väldigt svårt att äta utöver det "planerade". Men försöker. Sedan känner jag mig som en väldigt dålig person och som att jag inte är värd att bli frisk, att jag borde dö. Känns ibland som att jag inte behöver gå upp i vikt men förstår ändå att jag kanske behöver. Men min kropp ser mycket större ut än alla andras. När jag förra året hade ett bmi på cirka 16.3 så såg jag normalviktig ut. :( Så det känns som att min kropp är annorlunda byggd än andras så att jag ser större ut än andra personer på samma vikt. Kanske att jag har mindre muskler eller att jag har mindre benstomme så att all vikt syns mer.
Variation är lite läskigt. Känns också som att allt måste vara värt att äta, känns exempelvis som att creme fraishe inte har så mycket näring eller grädde så såser känns "onödigt".
Oj lite ot..
Tror ni det kosttillskottet jag länkade till är bra? Det är ju rätt billigt och verkar ha 100% av RDI på det mesta. Andra brukar man behöva ta två av och ändå är de dubbelt så dyra.
Jag får redan i mig mer än tillräckligt av B12, vad jag vet kan överskott leda till åderförkalkning på sikt.
Vet inte om det är näringsbristen eller undervikten som får håret att rasa (3 perioden jag har såhär så håret börjar bli väldigt tunt😕). För förut har det blivit bättre när jag kommit lite närmare normalvikt oavsett vad jag ätit. Har pendlat lite i vikt i skov under anorexian i cirka 4 år nu men aldrig över ett bmi på 16.5 ungefär. Eller jo har legat på normalvikt innan jag blev sjuk.
E-vitamin får jag i mig via omega 3 som jag också tar. Är det någon fara med att få i sig för mycket av? Eller är risken stor att jag får i mig för mycket?
#4 De flesta kosttillskott som säljs i Sverige är noga kontrollerade så den specifika produkten är säkerligen inga problem, dock saknar den en del näringsämnen ex. magnesium. Vad gäller B12 så är det inget du behöver oroa dig för att överkonsumera, såvida du inte injicera det. Absorptionen av B12 kräver intrinsic faktor vilket kroppen producerar, när behovet av B12 nås limiteras produktionen och därmed absorptionen av B12. #5 Ingen fara i dessa mängder.
6. Äter en hel del mandlar och solroskärnor. Omega 3 + det andra tillskottet har tillsammans 21 mg E-vitamin. Det samt E-vitamin jag får i mig via kosten, borde inte det bli för mycket? :/
Oj. Men jag vet inte hur mycket jag får i mig från den övriga kosten. Äter ju ägg, mjölk och mycket mandlar och solroskärnor.
Men verkar det vara ett okej kosttillskott? Tänker mest på att den verkar ha de flesta näringsämnena och ett okej pris. Men eftersom priset är som det är och det är på internet så blir man lite skeptisk. Om man är normalviktig och äter varierat, är det dåligt att ta detta tillskott då? Man läser ju på en del ställen att det är så farligt att överdosera vitaminer och så.
I sig är det ett ok tillskott, dock bör du räkna med att du behöver fyra tabletter om dagen. Detta pga anorexin. Den har både utarmat dina resurser och du behöver fylla på. Och dels har den med största sannolikhet pajjat dina tarmar så du kommer sannolikt ha svårt med upptaget. Har du möjlighet, titta efter ett flytande i stället. Det är lättare att ta upp. Vad gäller RDI så är det inte tillräckliga nivåer för sjuka människor. Det är den lägsta nivån fullt friska behöver för att inte utveckla bristsjukdomar… Jag är också ätstörd med både anorexi och bulimi i ryggsäcken.. Så jag stöttar din kamp och hejar på dig! ❤️ Kram!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
10. Jag har aldrig under sjukdomsperioden spytt eller tagit laxermedel, så jag tror att mina tarmar borde vara relativt okej?
Så jag behöver inte oroa mig för att få för mycket? Om jag går upp till normalvikt och äter varierat, kan det då ge några nackdelar att ta en sån om dagen samt omega 3? Kommer då få i mig 21 mg E-vitamin vilket är typ 175% av RDI. Får dessutom i mig mycket E-vitamin via kosten. Men oavsett hur bra kosten är och sedan när jag fått normalvikt, kan det tillskottet ge några nackdelar?
Sen kan jag passa på att fråga en ytterst pinsam fråga. Sedan jag fick anorexia så har min mage varit lite dum. Under perioder då jag ätit dåligt har jag såklart varit förstoppad men sen nu när jag äter rätt ordentligt så går jag kanske en gång om dagen mi snitt men när jag väl måste gå så blir det AKUT, måste gå på en gång. Det gör att jag blir rädd och orolig när jag inte är hemma för jag blir rädd att behöva gå på toa vilket också leder till att jag isolerar mig hemma.
Kan det ha med ätstörningen att göra? Hur sjutton hänger det ihop i så fall? När jag gick på bup åt jag efter matschema, samma mängder på samma tider i över ett år och ändå blev det sådär superakut varje gång jag skulle på toa.
Även vid svält så avtar tarmrörelserna, och nyttiga enzymer slutar tillverkas, så maten kan inte brytas ner ordentligt vilket leder till näringsbrist.
Vid fettbrist, och näringsbrist får man läckande tarmvägg. Och precis som Tassy beskriver så får man även för lite enzymer att spjälka maten med. Det som händer då är att otillräckligt smält mat läcker ut i blodet och ställer till med massa elände. Både diarée och förstoppning är symtom på läckande tarmvägg och rubbad tarmflora. Det bästa sättet att läka den är att koka och dricka och laga mat på egen buljong, inte slarva med fett av god kavalite (man får bla hjärnskador av fettbrist). Låt det ta tid, och nej, du behöver inte oroa dig för att få för mycket av vitaminer och mineraler 😊
//Ida
Tack för era svar. :)
Var så god! Fråga på! Inga frågor är dumma 😊
//Ida
Tror ni tillskottet gör någon nytta eller är det bara som man tror?
Blir lite skrämd av artiklar som tar upp att exempelvis cancerrisken är större när man tar kosttillskott och så vidare.
Jag har varken diarré eller förstoppning, men det blir sådär akut ändå. :/
risken för bristsjukdomar är bra mycket större än cancerrisken skulle jag tro. 🙂
Nu är jag jobbig hehe men jag tänker också att jag kanske får i mig allt via maten redan? Fast det är så svårt att veta. Sedan är det skrämmande att undersökningar visar att cancerrisken ökar.
Håller med Tassy, bristerna är större risk. För att minska cancerrisk i samband med tillskott så får man gå upp i pris och sikta på naturliga vitaminer och mineraler i stället för syntetiska. Det som snarare riskerar att hända är att upptaget är sämre, och då får man öka dosen. :) men ingen fara. Bra att du slipper diarée och förstoppning, dock tyder det akuta förfarandet att det är obalans i tarmfloran i alla fall.
//Ida
Vet inte om jag skulle ha råd med bättre vitaminer, är sjukskriven och pluggade innan. Men är det stor risk med exemplevis det jag länkade?
Ska kika på buljong men bor hemma så vi får se om grejerna finns. Pappa tycker redan att jag är för "nyttighetsfixerad". Mamma tjatar också på mig att jag kommer inte vara frisk om jag inte äter bullar och godis osv men har försökt säga till henne att alla vill inte äta det ändå men hon säger bara att då är jag inte frisk.
Sån sjuka kan man leva med 😘 om det inte går till överdrift så klart. Visst kan du äta de du länkade till utan risk. Testa, märker du ingen skillnad så köper du ett annat märke nästa gång det är dags att fylla på. De är inte giftiga, och man brukar ta upp något. :) det blir säkert super! Buljong är näring, visa dina föräldrar fakta om glutamat och härdade fetter om de skulle opponera sig ❤️
//Ida
22. Vilken sjuka? Förstod inte riktigt vilket du menade.
Har försökt introducera mycket som är bra men de säger bara att det är ätstörningen för de tror att mitt hälsotänk bara är anorexian. Blir tokig på det och vad man än säger så lyssnar de inte. De tror att jag skulle vara frisk om jag bara åt snabbmat och godis men försöker säga att alla som är frisk vill inte äta det men de säger bara jämt att så kommer dui nte tänka när du är frisk och om du tänker så så är du inte frisk.

Inga bullarsjuka är ingen sjuka… så den inbillade sjukan är bara bra :-)
Medarbeterare på Kost
Det låter ju som att dom har fått det där lite om bakfoten. Visst när man är frisk kan man ju ta sig något gott till fika om man vill det, men vill man inte så vill man inte!
Jag tycker det är viktigare att du intresserar dig för näringsriktig mat, att äta och må bra. Kaffebrödet känns som ett senare problem.. 🙂
Inga-bullar-sjukan :) precis som chilisalsa säger. Den "sjukan" kan man leva med ;)
//Ida
Jo fast jag vill ju att mina föräldrar ska se mig som frisk om jag känner mig som så.. Det känns ju rätt värdelöst att kämpa som en tok för att bli bättre och sedan att de ändå tjatar på en att "du är så långt i från frisk man kan komma" och "du är inte frisk om du inte äter sötsaker". Sjukt samhälle egentligen att man ska ses som sjuk för att man inte vill äta "skräp".
Frågade om vitamin på hälsa iFokus men där sa en att 21 mg E-vitamin var för mycket och att kopparen i tillskottet kunde vara farligt. Det finns så mycket artiklar överallt både om att vår jord blir allt mindre näringsrik och att det vi odlar därför innehåller mindre näring men också massa om hur farligt det är att ta för mycket vitaminer. Man vet inte vad man ska lita på eller tro. :(
felpost
Jag tror våra föräldrar får lite panik när poletten trillar ner att vi faktiskt tar oss ur vår ätstörningssjukdom. Det är många dom vittnar om att föräldrar i sin välmenande oro får lite fnatt. Min mamma sa åt mig att jag skulle bli fet om jag åt sådär onyttigt.. När jag precis nått normalvikt. Samtidigt som man skulle stoppa i sig dumheter för att bevisa något. Visst är det bra om du känner inom dig att du kan klara att fika bulle eller tårta osv, att inte anorexin är i vägen, eller att dubtrigfas till svält eller annan kompensation. Men det betyder inte att du måste äta det. Det bästa du kan hävda är att kroppen tagit skada, och att du vill laga den: och ät vanlig mat. ❤️ Vad gäller överdosering så är det ingen större risk. Du måste äta mycket mer och länge för att ens riskera det lite. Multipreparat är generellt låga, för de innehåller flera. Kan försöka kolla upp optimala doser inorrn, om jag kommer ihåg. Påminn mig annars.
//Ida
# Buppie
Får du fortfarande hjälp från psykolog eller kurator? Du verkar fortfarande ha en fixering vad gäller kosten samt en obefogad rädsla för att över-/underkonsumera.
Du behöver inte oroa dig för ditt intag av Vitamin E. Vad gäller koppar så innehåller supplementet 1mg/tablett. UDI är satt till 5mg av EFSA och ADI ligger på 0,9mg. Förutsatt att du inte använder kopparspiral så är risken att du överdoserar koppar mycket liten.
Vad gäller tillverkaren av det specifika kosttillskottet så vill jag minnas att de varit uppe hos livsmedelsverket då deras 7-Keto var kontaminerad.
29. Jo kan kanske vara så. Får försöka att få dem att acceptera att jag inte vill äta sånt som inte är bra.
Det vore jättesnällt om du ville göra det. :)
30. Får hjälp av en psykolog en gång i veckan, ibland en gång varannan vecka. Men får bara 18 gånger a 45 minuter. Oavsett om jag blir frisk eller fortfarande är sjuk.
O det lät inge vidare. Nu är det ju inte 7-keto jag har så man får hoppas att multivitaminen är okej.

Om man köper Svenska märken är risken väldigt liten. Vissa Svenska märken köper in utländska produkter där originalet finns med på burken. Då är det delat ansvar… Sen finns det utländska märken som har Svensk representation ex. http://greatearth.se/ men även där lär det vara helt säkert. Det man ska passa sig för är fettförbränningsprodukter eller produkter som sägs vara anabola. Håller man sig undan från sånt är man väldigt säker. Kosttillskott räknas som livsmedel… Men det är många, många gånger fler som far illa eller dör av vanliga livsmedel än av kosttillskott. Och medicin är 10-resor värre… ja flera tusen gånger om man ska tala klarspråk. Och det händer att det blir fel ibland…. Som när NovoNordisk hade alldeles för låg dos i sina insulinpennor i somras. Det hade ika gärna kunnat vara tvärt om och då hade det varit fler dödsfall…
Medarbeterare på Kost
Förlåt, jag glömde 😜 Optimal dos av vitamin E ligger på 200-800 IE eller 20-80 mg. Här kan du läsa lite mer om E-vitamin: http://www.halsosidorna.se/Evitamin.htm
//Ida
33: Tack. :)
Men det står *under kortare perioder på ODI.
Och det stämmer inte, eftersom då är det inte optimalt. Håller du dig dessutom i nedre ref så är det extra lugnt.
//Ida

Jomen Buppie din tablett innehåller ju enbart RDI av E…
Vad gäller vitaminerna så är de enda man egentligen behöver bekymra sig om vad gäller överdos A och D… men då måste man ta i som en tok.
Det enda man bör tänka på om man ska ta högdoserade tillskott är kanske att A bör vara bara som en del retinol och resten som andra karotenoider.
Multivitamintillskott är i princip aldrig högdoserade…
Mineraler är en annan femma… än vitaminer…
Medarbeterare på Kost
35. Okej, tack. :)
36. Det stämmer men ihop med omega 3 som också innehåller E-vitamin så är det inom ODI. I tillskottet jag äter kommer A-vitaminen från betakaroten står det, är det samma som karotenoider?
Är mineralerna skadliga att få i sig för mycket av?

Oftast tillsätter man E i omega3 enbart som syfte att agera antioxidant och inte som tillskott av E på samma sätt som naturlig mat med omega3 naturligen måste ha antioxidantskydd då omega3 är fleromättad och väldigt lättoxiderad och därmed förstörd och t.o.m. skadlig. En portion lax har kanske 3mg E.
Ja betakaroten är en av ett antal karotenoider som finns gott om i t.ex morötter. Det som är relevant för kroppen och som den använder är aktivt A-vitamin (retinol). Vid behov av mer retinol kan kroppen omvandla karotenoider till retinol. Betakaroten är den mest potenta och i genomsnitt räknar man med att kroppen behöver 12µg betakaroten för att bilda 1µg retinol…. men det görs bara vid behov av retinol.
Sen beror det på hur det är deklarerat på burken. Står det t.ex Betakaroten motsvarande Xµg A-vitamin kan och bör det alltså vara omräknat. Det finns inget RDI för betakaroten utan det är retinol vi har RDI för eller det som kallas retinolekvivalent.
Ja mineraler är och kan vara farligt att få för mycket av, men generellt i multitillskott är det aldrig högdoserat. Men det varierar ju kraftigt i hur vi hanterar överskott på en specifik mineral… de ska dessutom samagera i rätt proportioner. Högdoserade mineraler finns som tillskott ofta som ett par, men det bör man inte ta om man inte vet att man har en specifik brist… t.ex på magnesium. Mineraler får vi dessutom i oss på andra sätt än med vanlig mat.
Medarbeterare på Kost
Det står "betakaroten 1.6 mg - motsvarande 800mcg vitamin A", på burken.
Av mineralerna som är med står det att det är 100% av RDI på var och en av dem. Är det skadligt även om jag skulle få i mig alla mineraler naturligt utöver det? Har ingen koll på exakt vad jag får i mig av allt. :P
Tack så mycket för dina utförliga förklaringar.

Nej det är inte skadligt såvida du inte får i dig överskott av ett mineral på annat sätt. Det är väldigt stora marginaler vad gäller toxicitet i RDI-värden. Och många mineraler har vi i allmänhet underskott på…
beroende på en massa saker, som t.ex jordarnas utarmning med mera.
Farligt kan det bli om man får i sig för mycket på andra sätt eller att en gröda är överkontaminerad eller att man t.ex har en egen brunn med ett kraftigt överskott av t.ex koppar.
Är väldigt svårt att mäta mineralöverskott generellt. För mineraler är t.ex inte en blodanalys så bra då det blir ett nuvärde. Sen är det skillnad på mineraler… vissa gör vi av oss med vid överkonsumption emedan andra lagras. Na, ka etc. gör vi oss av med emedan t.ex koppar lagras…
Medarbeterare på Kost
Tack chilisalsa för bra förklaringar! ❤️
//Ida