Kost iFokus

Kost

Etikettfikarummet
Läst 2985 ggr
Toltaren
0

Matvete - någon som vet?!

Jag har försökt börja mig på lite "clean eating" eller hur man ska säga. Har någon en uppfattning om matvete är bra? Tänkte köpa quinoa, men det var ju ganska dyrt (!) så köpte matvete istället och har ätit ca 3/4 dl (torr) till varje måltid istället för pasta, gillar det mycket skarpt! Men är det bra eller kan jag lika gärna äta pasta eller potatis?

Korpglugg
3

Om jag inte minns fel, så är allt med "mat-" före, preparerat på något sätt så att det ska vara snabblagat. Preparationen inbegriper värme, och därmed är möjligheten att blötlägga för att minimera fytinsyran borta.

Vill man testa en produkt, kan man testa att grodda. Går det, så funkar också blötläggning som tänkt. Tyvärr vet jag inte om man kan förstöra livskraften men samtidigt behålla fytaset som behövs för att minimera fytinsyra vid blötläggning. Men gror det, så vet man i alla fall.

Satsa hellre på helt opreparerade produkter, blötlägg 12-24 timmar och njut av att veta att du minimerar antinutrienter. Att både blötlägga och grodda eller syra, eller både och, ger bästa näringen. Att koka som sista moment ger nog ökad smältbarhet, men dödar ju allt levande (om du syrat, eller vill åt enzymer eller värmekänslig näring).

Anterrabae
3

Just matvete är nog inte det snällaste. Vill du välja en enkel lösning är mathavre eller ev korn bättre än vete. Vete, i all oblötlagd form är inte så snällt. Annars är det bäst att lägga ner ansträngningen och göra som #1 skrivet. Det ger i särklass bäst resultat för kroppen med mest näring.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade