Grönmögelost gammal?
Jag undrar hur man ser eller vet att en grönmögelost blivit gammal/dålig?
Bäst före datum kan man såklart gå efter men annars?
Jag har en Kvibille Gräddädel grönmögelost bäst före 7 januari och undrar om jag törs använda den.
Den är ju grönt mögel på men hur vet jag om det är det möglet som ska vara där eller om det blivit mögel på för att den är för gammal?
Den kan du äta om den smakar gott. Själv tittar jag aldrig på datum på sådana ostar, en bra ost ska nämligen krypa för egen maskin.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag blir alltid osäker när jag smakar. Då känner jag efter extra noga och inbillar mig saker som "var det inte lite väl skarp smak där".. bara för att jag vet att datumet gått ut så litar jag inte riktigt på mina smaklökar :)
Lyssna på vad som sägs om datumet: "bäst före" inte dålig efter eller används före osv. Den blir inte dålig bara för att datumet passerat. Det är då garantin gick ut så att säga.. Mögelost är levande, och det ska ganska mycket till för att fel bakterier ska spontanväxa. Däremot kan den över tid få mer smak och mögel av rätt sort. Har själv använt ost som legat en månad i kylen..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
När jag pratade ost med tjejen i delikatessen som jag antar har någon slags livsmedelsutbildning sade hon att inget "ostmögel" blir farligt/giftigt i den bemärkelsen så jag går på utseende och lukt. Har det börjat växa fluffigt vitt mögel eller den verkar slemmig och oaptitlig ratar jag. Lite extra grönt mögel som fanns till att börja med så blir det någon slags grön/blåmögelsost gryta av det. Med extra lagring blir ju osten lite starkare än den var.
Som nämnts så blir ost inte dålig på det sättet, så det är bara att äta. 🙂
Livsmedel man ska se upp med har "sista förbrukningsdag".