Paracetamol
Såg ni artikeln häromdagen om paracetamols inverkan på växande hjärnor? Nu går forskare ut med att det inte är lämpligt att ge barn och gravida paracetamol, då detta befaras påverka inlärningsförmågan, och ge koncentrationsproblem. Vad tänker ni om detta?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Läste att om P hade granskats nu hade det aldrig blivit godkänt…..
Mm den har jag också hört, och att för ett par månader sen var det något prat om att paracetamolet kunde agera "fusköstrogen" och störa hormonobalanser hos barn… Läskigt!
//Ida
Jag har alltid undvikit Paracetamol, för jag mår inte bra av det själv.
/Désirée
Mor min tål det inte heller, hon svullnar i halsen!
//Ida
Finns det nån bra ersättare? Albyl? Acetylsalicylsyra åt jag förr. Verkar vara lite taskigt mot magen men jag hade då aldrig problem.
Jag har aldrig hört om sådana djupgående biverkningar på acetylsalisylsyra, eller syskonen ibuprofen och liknande. Det finns ju ett gäng märken med samma substanser. Diklifenak och de i den gruppen är också släkt med acitylsalisylsulyra.. Det är tyvärr magen och tarmarna som tar värst stryk, acetylsalisylsyran har även en blodförtunnande effekt. Man blir blödningsbenähen. Typ näsblod, svårt att få sår att slita osv.
//Ida
Gurkmeja är antiinflammatoriskt och värkstillande. 😍 även kanel och andra örter och kryddor. Men just gurkmejan vet jag att en kompis använder vid migrän. Som curcimin i kapsel.
//Ida
Gurkmejja? Jag har såååå svårt att tro på det där……övertyga mig. Jag vet. Jag har också läst om det.
Jag tål inte alvedon men läkarna har aldrig velat tro mig. Det låter ju "så konstigt" att någon inte tål lite vanlig alvedon. Jag mår jätteilla och tappar ballanssinnet helt. Jag får ingen smärstillande effekt av det heller så det käns väldigt dumt att stoppa i sig det. Trots det så tvingade dom i mig det efter min operation för något år sedan🤓 Jag vet inte vad i alvedon jag inte tål men som sagt så verkar det ju inte så "snällt" som läkarna vill påstå.
Tror för övrigt inte att några smärtstillande tabletter är "riskfria" som många verkar tro. Folk verkar ta för lätt på att saker är receptfritt. Ofta får man t ex höra att "jag tog en alvedon i förbeyggande syfte. Jag har inte ont men det var ju bara en alvedon. Det är inga starka eller farliga grejer." Eller folk som går över rekomenderad dos för att få bättre effekt fast de aldrig ens testat normaldos. Inte för att man ska ta för mycket annars heller. Absolut inte! Men som sagt så verkar folk ta för lätt på sådana produkter rent allmänt.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
# 6 Acetylsalicylsyra ASA skulle heller inte bli godkänt idag. Det är många som är allergiska och det ger en ökad blödningsbenägenhet och det kan orsaka magsår, det vet jag. Men det är faktiskt ett faktum. Paracetamol saluförs genom att den är snäll mot magen. Men du ska aldrig ta mer än är 8 alvedon på 500 mg per dag och inte en längre tid utan läkares inrådan.
De övriga du nämner har samma bieffekter.
#10 jo kag vet att ASA och dess släktingar inte är snälla, särskilt inte mig magen. Men de är VAD JAG VET inte så hormon- och hjärnfunktiomsstöeande som paracetamol verkar kunna vara. Men såklart ska det alltid användas med försiktighet. Otäckt stt det som rekommenderas till barn och gravida som ofarligt visst kan vara riktigt läskigt. #8 gurkmeja och ingefära innehåller stora doser antiinflammatoriska ämnen, och de värktillstånd som kommet av inflammation kan där med lindras. Sen ökat de blodcirkulation och kan därmed lindra sspänningavärk. Förutom min kompis dom använder det såg jag ett program för ett tag sen när personer med ledvärk fick dricka te med ingefära och gurkmeja varje dag i ett par veckor. Dessa rapporterade alla om mindre värk. :)
//Ida
Jag fick reda på igår att det är paraccetamol i panodil, visste inte att det var så dåligt med det :S Egentligen hjälper inte panodil jättebra på mig men jag använder det eftersom jag läst i en tidningsartikel att bland annat ipren inte är bra att ta om man ligger i riskzonen för stroke ( då det finns i släkten vågar jag inte riskera något).
Det där med att det skulle öka koncentrationssvårigheter hos barn, gäller det även vuxna? på senare tid har jag upplevt att jag har svårt att koncentrera mig. Min syster har dessutom påpekat att jag ska börja med massa andra saker samtidigt som jag håller på med något helt annat. jag börjar helt plötsligt tänka på allt möjligt och ska fixa massa andra saker och det är inte riktigt likt mig. Kanske är det bäst att sluta med smärtsillande som innehåller paracetamol om nu det är boven?
Nu vågar jag inte ta panodil om det är såpass allvaligt :/
# 12 Ipren ger en ökad blödningsbenägenhet så om du är i riskzonen för en blödning ska undvika det. Är du i riskzonen för en propp så kan du ta dem. Stroke kan vara både en blödning och en propp.
Finns det någon smärtstillande läkemedel man kan ta för att inte öka riskerna för stroke och samtidigt undvika paracetamol?
Paracetamol var inte kopplat till koncentrationsbesvär hos vuxna, men kan däremot ge de besvären genom livet om hjärnan utsatts för det när den växer. Alltså hos barn och foster,
//Ida
#14 Stroke är samlingsnamnet för både propp och blödning i hjärnan och precis som #13 Skriver så måste man veta innan vad det är som ska behandlas.
/Maria
#9 För ungefär tio år sen fick jag kraftiga nässelutslag över hela kroppen vid ett tillfälle. Läkaren på vårdcentralen undrade om jag hade tagit någon medicin eftersom sånt ofta beror på allergi mot någon medicin. Jag hade tagit ett par Alvedon. Den läkaren trodde att jag inte tål Alvedon och jag har sen haft det som varning i journaler att jag kanske inte tål det. Men några år senare tog jag Alvedon och då har det inte hänt något.
Jag har också besvär av nässelutslag. Jag vet inte vad orsaken är, om det är en överkänslighet mot något eller om det är stressrelaterat eller nåt annat. Men kanske kan det vara Panodil som utlöser det? Jag har använt det främst den senare tiden istället för ipren som jag vanligtvis brukade använda. I artikeln stod det att det finns risk för stroke om man tar bla ipren (kommer inte ihåg detaljerna). Så av den anledningen gick jag över till panodil. Kanske ska prova med något annat smärtstillande för att se om det är boven i dramat (nu blev det lite off topic i detta inlägg).
#18 I mitt fall kan det inte ha berott på Alvedon. Men det lät på läkaren som att det kunde ha varit en helt rimlig förklaring. Alltså kan man vara överkänslig mot det. Jag kommer ihåg att han sa att det finns de som är överkänsliga mot det blå färgämnet i bokstäverna på Panodil, eller mot någon annan liten tillsats.