Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 6112 ggr
Blanksteg
5

Mycket honungsvatten - onyttigt?

Hej!

Kanske en dum fråga, men går det bra att dricka en halvliter honungsvatten (1,5 tsk honung) om dagen? Eller finns det några nackdelar med det? Läste på förpackningen, och det står inget om tillsatt socker.

Anterrabae
0

Vet du om honungen är rå? Alltså opastöriserad. Annars är jag rädd stt det blir mest sockervatten. Låt gå för naturliga och mer komplext socker men i alla fall socker :) Varför dricker du honungsvatten?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Blanksteg
0

Nej, det står bara att det är en blandning av icke-EG-honung. 

Det är lågprismärket Favorit's honung.

Jag dricker honungsvatten istället för te, och för att jag har lättare att dricka honungsvatten än vanligt kallt vatten. Om jag bara dricker vanligt kallt vatten så är det ganska mycket svårare för mig att nå det dagliga rekommenderade vätskeintaget. Jag måste liksom tvinga mig själv att dricka ett helt glas vatten, och efter jag druckit hälften så tar det nästan stopp. Känns som att jag måste dricka vatten hela tiden för att nå 1.7 liter.

Får nog ta och börja med citronvatten igen. Det går liite bättre än vanligt vatten.

DesK
0

Då är det inte råhonung. Tänk på att det är vätska i det mesta du äter också. Citron, lime eller annan citrusfrukt eller bär är gott att smaksätta vatten med.

/Désirée

Blanksteg
0

Ok, synd!

Jag äter dock inte så mycket. Bara frukost och middag, oftast. Inga mellanmål. Ibland försöker jag äta lunch, men då blir det bara snabbnudlar… så blir inte så mkt vätska därifrån heller.

Näring
3

Ja det finns många nackdelar med att äta socker. Bland annat påverkas vår medvetenhet och tankeverksamhet negativt, även i väldigt små mängder.
Att det inte innehåller tillsatt socker spelar ingen roll då honungen själv innehåller socker.

Sen ska man ta det rekommenderade dagliga intaget med en stor nypa salt. Lyssna på din kropp istället, behöver den vatten blir man törstig. Är du inte törstig, då betyder det att kroppen inte behöver vatten och då behöver man inte blanda i socker för att kunna tvinga i sig mer. Jag rekommenderar att du dricker efter vad din kropp vill, och inte efter vad någon kommitté har röstat fram.

Blanksteg
0

Jag försöker att undvika socker. Men när jag tänker på socker så tänker jag bara på godis osv, glömmer bort att vissa livsmedel också innehåller socker, som inte är tillsatt. Men ska nu sluta med honungsvatten.

Ja, fast problemet är att jag sällan blir törstig. Och jag har ganska torr hud, så det måste väl betyda att jag dricker för lite? Om jag knappt druckit nånting under en dag så kan jag känna mig uttorkad nästa morgon, och då räcker det att jag dricker ett glas, och sedan så blir jag inte törstig igen på hela dagen. Om jag skulle dricka vatten endast när jag är törstig så skulle jag nog bara dricka ca 1-2 glas om dagen. Iofs, jag rör inte på mig så mkt om dagarna, sitter oftast still och pluggar.. det kanske kan ha nåt att göra med att jag sällan blir törstig..

Lill-Kisse
1

Man brukar dricka mycket annat än vatten under en dag som t ex mjölk, te och kaffe. Mycket frukt och grönsaker innehåller också vätska. Det är dessutom väldigt gott och nyttigt som mellanmål.

Anterrabae
3

Med tankenpå hur litendunäter TS, och hur torr du är skulle jag sannolikt säga att du behöver nåde vätska fett och lite socker. För att orka. Om du dricker det istället dör te och kaffe, kan du tänka dig att byta utbhälften mot citronvatten? Du kan även testa att ha ingefära i tevattnet, antingen med eller utan citron. Sen skulle jag rekommendera dig att lägga till 1-3 msk kokosolja, med eller utan smak, vissa gillar att lägga det i sin varma dryck andra tar det rakt av och sväljer. Det ger dig bättre energi, och smörjer dig inifrån. Även huden. Det tar dock 1-3 månader innan det märks på huden.. Men det är så värt. Man kan även smörja sig med det. Kokosoljan tillsammans med honungsvatten ger bra och långsammare energi, än bara honungen och vattnet. Kokosolja är mat direkt till hjärnan. Har du möjlighet, så leta efter och lägg pengarna på en opastöriserad honung.. Och drick lite svalare "te" med kokosolja i/till. Få går du ut MAX av allt.

//Ida

Blanksteg
1

#8: Tack för svaret! Jag ska testa kokosolja, absolut! 

Det är inte så att jag ogillar te, utan det är faktiskt min favoritdryck, men började dricka honungsvatten istället, för att te, vad jag har läst, är vätskedrivande. (har dock också läst att om man dricker det i större mängder så blir det till slut inte vätskedrivande…?).

Anterrabae
2

Visst är te och kaffe eller snarare tein och koffein vätskedrivande, men oftast inte så farligt. Det har lite med hur känslig man är att göra. Det ärinte så att man kissar ut hela vätskemängden som man dricker som te. Men dricker man inget annat, och bara en till två koppar så kan det bli lite lite vätska. Och som alltid, man behöver oftast inte sluta helt, balans är bra :) undantag skulle väl vara vid beroende. Då kan total avhållsamhet vara at föredra då balans ofta inte funkar. Man triggas.

//Ida

chilisalsa
1

socker är socker är socker…

Honung är också socker… men inte alltid Honung 😉
Förekommer en massa förfalskad honung som bara är någon form av sockerlösning smaksatt med honungsarom I fjol beslagtog man flera gånger t.ex smaksatt glukos-fruktossirap. Idag var det dags igen…
"

112 SVT Text Lördag 15 feb 2014 INRIKES PUBLICERAD 14 FEBRUARI Jättebeslag av falsk mat Mer än 1.200 ton av felmärkt eller undermålig mat har beslagtagits i en stor internationell operation.

Här i Sverige hittades omkring fem ton av en produkt som angavs vara blandad honung och som fick saluförbud. -Den innehöll majssirap och honungs- arom, säger Pontus Elvingsson vid Livsmedelsverket.

33 länder deltog i razzian där bl.a. 186 ton flingor, 131.000 liter olja och vinäger, 20 ton kryddor och smak- tillsatser samt 430.000 liter förfalskade drycker beslagtogs.
"

Medarbeterare på Kost

Blanksteg
1

#10: Ok, då kanske jag inte kommer kunna dricka te med lättare samvete :)

#11: Oj, skrämmande!! :S

Anterrabae
1

Läskigt, chilisalsa! 😱 12) ja gör du det.att överdriva, oavsett håll är aldrig bra ❤️

//Ida

Lill-Kisse
1

Det är en gammal myt att te och kaffe skulle vara urindrivande. Dricker man motsvarande mängd av något annat, så blir man lika kissnödig.

tlover
2

#14 njae koffein är urindrivande, däremot så är det forskat på ganska stora mängder (som med allt) så man behöver inte dricka mer vatten för att man dricker te. Om man är ovan med att dricka koffeinhaltiga drycker så tar kroppen upp bara ca 80% av vätskan. Ju mer man är van att dricka koffeinhaltiga drycker ju större procent av vätskan tar man upp så för dom flesta är det inte relevant. Man kan altså inte bli uttorkad av att dricka te (eller kaffe eller liknande)

#10 det heter koffein i te också, förr trodde man det var ett annat ämne och kallade det tein men nu kallas koffein för koffein varesig det kommer från kakao, te, kaffe, yerba mate el energidrycker.

#9 du kan lugnt dricka te för att vätska upp, att man måste dricka ett glas vatten när man druckit en kopp te är en myt/feltolkning av forskning (forskning görs ju i princip alltid på rena ämnen och det är faktiskt inte så mycket koffein i te så att man skulle kunna räkna det som bara koffein). Du kan inte bli uttorkad av att dricka te.

l'm back

Blanksteg
1

(bortse från "inte" i mitt inlägg i #12).

Tack för svaren! :) Nu kan jag börja dricka te igen då! :)

Anterrabae
0

15) tack för info 😊

//Ida

tlover
1

Om det är intressant så skrev jag en artikel om koffein i te för några veckor sen.

Den handlar däremot mest om hur mycket koffein det är i te, i vilket te och liknande

l'm back

Blanksteg
0

Tack för länken tlover! Jättebra artikel! :)

Ang. kokosolja. Hittade det i mataffären, men en burk (500 g) kostar 52 kr. Går det möjligtvis lika bra med kokosmjölk? Eller är det nåt helt annat?

Anterrabae
1

Kokosmjölk är helt annat. Visst finns det fett i den med, men det är den rena oljan du ska ha. Och ka tyvärr kostar de så mycket. Försök att se det som näring/medicin/hjärnmat! Det är så bra fetter i det att man till och med behandlar alzheimer med det 😊 dvs bra mat för hjärnan!

//Ida

Blanksteg
2

Ok! Lever snålt denna månad, så får bli nästa månad istället :)