Hitta tillbaka till balansen
Postar samma inlägg på både kost och träning iFokus.
Jag har insett att jag behöver göra vissa förändringar i mitt liv. Har senaste veckorna gått runt med bröstsmärtor och hjärtklappning samt känt mig allmänt ur form. Idag var jag på VC och tog EKG osv. vilket inte visar något. Symtomen beror istället på stress. Jag upplever inte själv att jag mår dåligt, är en väldigt glad och aktiv person. Men det har blivit för mycket: jag har ställt för höga krav på mig själv, tränat för mycket när kroppen krävt vila, jobbat för mycket under sommarhalvåret och tidvis ätit lite för lite om än nyttigt. Kroppen klarar inte mitt höga tempo och jag behöver ta ett steg tillbaka.
Jag är van att träna fem tuffa pass i veckan och går långa promenader nästan dagligen samt äter bra och naturlig mat. Jag lär behöva minska träningsmängden en del tills kroppen återhämtat sig och tills jag lärt mig lyssna på kroppens signaler. Dessutom vill jag få tillbaka en regelbunden menstruation samt få bättre hår, ny och naglar då dessa påverkats negativt av inre stress.
Så nu vill jag ha tips på era bästa "superfoods" som gör mig pigg och glad! Vad är era bästa tips på mat och annat som hjälper mig?

D-vitamin, magnesium och ginseng. Det är vad jag tar på vintern i alla fall.
D-vitamin kan hjälpa mot vintertrötthet och allmänt bra för hälsan. Magnesium är bra för hjärtat och diverse anda saker, och ginseng är väl sådär allmänt uppiggande.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Gröna grönsaker,hemmagjorda juicer och ett b-vitaminkomplex samt kallpressad kokosolja. :) Där lägger jag min röst, i kombination med D-vitamin.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tack för era tips! Köpte omega-3, D- och B-vitamin för ett tag sen men har inte fått rutin på det. Måste skärpa mig!
#3 Och så stoppar vi det där tänket i en liten låda och sparkar in under sängen!😃
"måste skärpa mig" - nej, låt det ta den tid det tar, men ge inte upp för det. 😉 det känns lite som att du fortfarande är på dig själv och är lite för hård? 🤔 Jag vet inte om jag är ute och seglar, men man känner ju andra genom sig själv sägs det 😇
Du har så rätt!
Jag är glad att jag åtminstone kommit så långt att jag vågat be om hjälp, att ta emot den och förändra lär väl dock bli det jobbigaste. Men det är väl bara att kämpa. Det svåraste tycker jag dock är att säga som det är, om vad som ger ångest. Även om man inte ska känna skam så inser jag ju hur sjukt det är att ha ångest när man "bara" tränat fem gånger på en vecka och dessutom fikat två gånger, när det och andra sidan finns de som knappt har mat på bordet….
Jag känner igen mig precis i det du skriver!

Man bör slappa lite också, sitta i soffan och titta på TV, läsa en bok e dyl. Då kommer man ner i varv.
#7 Jag försöker, även om det är svårt… Förhoppningsvis kommer jag få fler verktyg som hjälper mig när jag har pratat med kurator
Hej!
Jag rekommenderar helt enkelt den näringsrikaste maten som finns; linser, bönor, nötter, frön och grönsaker.
Ät grönsaker (helst gröna bladgrönsaker och kålväxter men även andra), linser/bönor (ett paket färdigkokt, eller 1dl torrvara som du kokar) och 2msk mortlade linfrön. Du kan endera koka soppa och sedan blanda i bönor/linser och linfrön, eller äta en sallad med råa grönsaker + bönor/linser och linfrön. Har du en stark blender så kan du mixa ihop allting till en smoothie. Sen kan man äta lite nötter eller nån frukt om man vill. Försök och välj så mycket ekologiskt som möjligt. Ät inte så mycket kött/fisk/ägg/mjölkprodukter.
Utöver detta bör du ta tillskott av jod (Lugols lösning), selen och på vintern även D-vitamin. Äter du som jag säger plus dessa tillskott, då får du i dig allt kroppen behöver i stora mängder.
Det här är förmodligen det enklaste, snabbaste och näringsrikaste man kan äta. Om du dessutom äter så lite som möjligt, och helst inget alls av godis, kakor, glass, skräpmat, socker, friterat, oljor, margarin, i princip allt med en ingredienslista, då kommer du må fantastiskt bra och va så frisk och hälsosam man kan bli.
Utöver kosten så rekommenderar jag meditation. Sätt/lägg dig ner och försök sluta tänk, bara va, bara observera, och träna på att vara i det tanklösa tillståndet så länge som möjligt. I början kanske du klarar det i några sekunder innan du börjar tänka igen, men efter ett tag klarar du det i någon minut, sedan 3 minuter o.s.v. tills du kan vara tanklös/i nuet hur länge du vill. Att inte tänka är att slappna av i själen.
#9 alla baljväxter, frön och nötter måste blötläggas noga så man blir av med antinutrienterna, fytinsyrorna bl.a. Sen är kål goitogent, och hämmar sköldkörtelns funktion, så äter man för mycket kål så kan det bli obalanser där. Sen en ofantligt viktig sak, att påstå att ALLA mår bra på SAMMA mat är fel. Vi är olika allihopa och jag känner flera som skulle bli jättesjuka på den maten du rekommenderar.. Även om jag själv tror att jag skulle må ganska bra på den, med tillägg av riktig hemkokt köttbuljong. Långkokt.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#9 Om jag skulle äta som du säger skulle jag bli sjuk, så precis som Ida säger kan man aldrig säga att alla mår bra av samma mat. Utöver det ifrågasätter jag ditt påstående att linser och bönor är bland det mest näringsrika.
/Désirée
Jag rekommenderar också magnesium. Mycket bra mot hjärtklappning. Och det hjälper dig att återhämta dig efter träning och att sova bättre. Magnesium ska tas på kvällen för man blir trött av det.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus