Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 8318 ggr
eliinon
2014-02-20 23:42
0

Sötpotatis dålig mage?

Jag misstänker att min mage inte gillar sötpotatis, då jag efteråt blivit dålig i magen (lös, lite uppsvälld). Misstänker iallafall starkt att det är sötpotatisen. Enda sättet att veta är väl att inte äta det och se om det försvinner, men tänkte fråga om någon här vet om sötpotatia brukar orsaka problem? Det ska ju vara nyttigt annat, och gott 😮

[Tassy]
2014-02-20 23:45
0

jodå, för mig är det för fett och fibrigt.

[Rumpstek]
2014-02-21 07:41
0

#1 För fett? Hur menar du då?

eliinon
2014-02-21 09:54
0

#1 okej då var man inte ensam! Läste nånstans att man kunde reagera på sötpotatisens stärkelse…minns dock inte exakt vad det var :) man får väl äta det ibland och i små portioner, typ blanda ut med vanlig potatis

Anterrabae
2014-02-21 12:58
0

Ofta när man har läckande tarmväggsr (domderade flesta har) så reagerat tarmarna både på fibrer och stärkelse. Man kan reagera på både sötpotatis, vanlig potatis, all säd, baljväxter och så vidare. Antingen anpassar man sitt liv och undviker det man reagerar på, eller så vidtar man mått och steg och läker sin tarm och kommer med tiden tåla allt sånt (inom rimliga mängder) 😊 det kan vara besvärligt till en början, men man har mycket att vinna på det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

eliinon
2014-02-22 11:50
1

#4 Jo har hört om läkande tarm tidigare :) Dock har jag aldrig problem med annan typ av stärkelse ("vanlig" potatis, ris, pasta, frukt osv). Enbart när jag åt sötpotatis så blev jag lös. Men nu när jag inte ätit just sötpotatis på några dagar är det normalt igen. Behandlas hos naturläkare just nu, så kanske kommer tåla sötpotatis bättre senare om jag har tur! 🙂

Anterrabae
2014-02-22 22:10
0

Det får vi hoppas på! 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade