Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2678 ggr
Jvive
2014-02-17 20:42
2

Sockerfri v.8

Den här tråden är till för oss som vill testa en sockerfri vecka utan läsk, godis, kakor och andra sötsaker. Vi startar idag måndag och vårt första mål är att klara utmaningen fram till nästa måndag den 24 februari.

Att "synda" är mänskligt men varje gång du gör det så bör du skriva det här. På så sätt kan vi andra peppa dig så att du minskar riskerna att falla dit igen senare under veckan.

På måndag tar vi en utvärdering och sedan är min förhoppning att vi kör en vända till… 

Skriv gärna "Jag är med" i ett inlägg här så vet vi vilka vi är :-)

Anterrabae
2014-02-17 21:14
3

Jag är med! Och har ätit godis och choklad idag. :P för kag hade inte koll på att jag skulle vara med här idag 😝 men fr.o.m. Nu är det andra bullar! 😍

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Jvive
2014-02-17 22:12
2

@Ida: Bullar? Nä… Skämt åsido. Kul att du är med!

Den här tråden har jag naturligtvis inte bara skapat för att man ska skriva om sina misslyckanden i den. Behöver du exempelvis moraliskt stöd inför en stundande fikaträff med kompisen eller har du precis kommit hem från en fikaträff där du lyckades motstå frestelsen att köpa något sött till kaffet eller teet så berätta! Skryt gärna för fullt om dina bedrifter! Ju mer desto bättre!

Själv har jag precis druckit te och ätit rostat bröd med ost, utan apelsinmarmelad :-).

Anterrabae
2014-02-17 23:22
1

Så bra! Triggas inte du av rostat bröd? Det drar igång mig lika illa som kaka och godis, även om kag skippar söta pålägg. Jag har rökt runt i huset, och belönar mig med ett litet glas torrt vitt vin. Funderar på en kvällsmacka. På tal om mackor, hur ser vi förresten på sötat bröd? Inte fikabröd då utan sötat matbröd. Det är ju så att nästan alla mackor särskillt grövre sorter är sötade. Jag triggas inte så farligt av det, vitt är värre även om den är utan socker. Jag förstår ju att alla sätter sin personliga ribba, som Med frukten. Men tänkte att det kunde vara bra att prata om.

//Ida

OlgaMaria
2014-02-18 08:50
2

Jaaaag är MEEEED! :)

Ja, alla måste bestämma sina egna regler. Själv undviker jag spannmål förutom havregrynsgröt ibland, så det blir inga mackor här, om det inte är LCHF-mackor.

Men det viktiga är att man gör en förändring mot innan och att man själv vet vad som gäller.

Har ni något som händer den här veckan där det kommer bli svårt att motstå?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anterrabae
2014-02-18 10:27
1

Japp jag ska på sjukhuset idag, och med långa väntetider på taxi brukar fika ingå.. Får nöjanmig med kaffe. Här ingår inte mackor i någon större utsträckning heller, eftersom det kan bli en trigger (även om jag inte triggas med godis i mitt liv, kan fet ju ändras nu när jag är utan) Och sen är det SJUKT svårt att motstå chokladen, lakritsen och de hemmagjorda marshmallowsarna som ropar från resp skåp och kyl… 😖 det i kombp med att vara hemma mycket. Tog dessutom fram jäst ur frysen för semmelbullebak.. Det får bli bröd till dotter och make i stället ;)

//Ida

Jvive
2014-02-18 10:30
1

Förr köpte jag alltid brödet Lingongrova och hade ingen aning om att det var rena sockerbomben, innehåller 9% socker. Numer tittar jag alltid på innehållsförteckningen på bröd och har en gräns på ca 4%. Brödet jag rostade igår var Pågen Kärnsund Surdegsbröd och det innehåller bara 3,5% socker. Jag skulle aldrig köpa vitt traditionellt rostbröd inte.

Nja, den första utmaningen blir på torsdag då jag övar med min kör. Det serveras alltid småkakor i pausen och jag brukar ta 2-3 stycken till teet. Sedan på fredag fyller min pappa år och då kommer jag ju gärna vilja äta någon tårta eller efterrätt. Ni då?

Har ni läst boken Sockerbomben av Bitten Jonsson? Det var den som fick mig att inse att jag faktiskt är sockerberoende och att min kärlek för sötsaker får konsekvenser.

Jvive
2014-02-18 10:37
1

Jag håller tummarna för att du nöjer dig med en kaffe på sjukhuset idag Ida!

Och ja, leta upp något gott och nyttigt matbrödsrecept så kan ni njuta av hembakat alla tre tillsammans!

OlgaMaria
2014-02-18 10:49
0

För min del tror jag det är ganska lugnt med aktiviteter. Ikväll ska jag bort och där kommer det vara fika men har inte så svårt att motstå när jag är borta för det mesta. Det är värre med kakorna som finns i frysen hemma. Men det ska nog gå bra. Jag var lite i sockerträsket förra veckan och satte upp ett mål redan i lördags, så jag har tjuvstartat redan och känner mig någorlunda avvand redan.

Mitt lilla mål var att vara sockerfri fram till onsdag, och om jag klarar det ska min man skriva en kärleksdikt till mig (jag hittade på det). Haha! Det blir spännande.

Men känns skönt att jag nu ändå måste fortsätta fram till måndag. :)

Förresten är det så bra att i förväg tänka på såna där utmaningar och i förväg planera att man INTE ska ta av den där födelsedagstårtan t ex. Det blir SÅ mycket lättare då än om man inte alls tänkt innan och så står man där plötsligt framför en tårta. ;-) Är man inställd på att man inte ska äta socker känns det inte lika jobbigt att avstå.

Anterrabae
2014-02-18 16:44
3

Ho det gick bra, var som sagt inställd på det så jag tog kaffe och lunchwrap i stället. Var hungrig så mat satt fint. Mycket fyllning i förhållande till bröd. Seger, nr 1 ❤️

//Ida

OlgaMaria
2014-02-18 17:41
2

Bra bra! :)

Anterrabae
2014-02-19 15:19
1

Wohoo! Jag kom på varför jag envisas med att springa i godisskåpet, för att vända och tycka "men jag skulle ju inte". Jag har PMS, och är smått korkad i hormonskallen för tillfället. Har hållit mig ifrån, men varit nära att gla bort mig ett par gånger. 😱

//Ida

OlgaMaria
2014-02-19 17:34
1

#11 Blä det är så jobbigt, och det blir sannerligen mycket svårare när man är i den veckan. Heja dig!!

Ett litet tips. Naturligt progesteron-kräm kan hjälpa jättebra mot PMS. Jag har använt det under några månaders tid och märkte en bieffekt - mitt sötsug blev JÄTTEMYCKET mer hanterligt. Var helt sinnesjukt sötsugen från april-oktober ungefär. Hjälpte inte ett dugg att jag höll mig ifrån socker. Verkligen led av sötsuget. Men som sagt, blev bättre i och med att jag började använda krämen.

Anterrabae
2014-02-19 22:23
1

Tyvärr så funkar inte det på mig, jag har för lite östrogen, så mensen är svårstartad och jag brukar få proppa i mig massa lakrits gör att få upp nivåerna. Ska bli mer noga med fettsyrorna så alla hormonerna jämnar tull sig lite. För att ha en chans mot sötsuget så har jag lagt om på flera sätt. Är supernoga med min "levande" frukost, med bra oljor och massa vitaminer och järn. Sen på kvällen fyller jag pommes alla mineralerna och sover gott på det. Jag har dock klantat mig idag. Maken var och handlade och kom hem med en liten påse naturgodis. Jag hann smaka 2-3 bitar innan jag kom på att det var godis. Men det triggade inte igång något i alla fall 😍 man får vara glad åt det lilla.

//Ida

OlgaMaria
2014-02-20 07:44
1

Så bra att du kunde hejda dig! :) 

Ja det är klurigt med alla hormoner. Hoppas du hittar din väg och får må bättre!

OlgaMaria
2014-02-20 17:13
0

Idag är jag glad att jag har er! :) Har varit så sötsugen idag men tanken på er har gjort att jag kunnat hålla mig i skinnet. Tror jag närmar mig PMS-vecka jag med.

Shelsy
2014-02-20 17:49
1

Jag är med, om jag får! :-) Börjar imorgon så får vi se hur det går. Haha!

OlgaMaria
2014-02-20 17:58
0

Toppen Shelsy att du är med! :) Heja dig!

Shelsy
2014-02-20 18:01
0

Tackar tackar, Theresia! :-)

Anterrabae
2014-02-20 20:55
0

Och så brakade set åt fanders här ikväll. Eller ja. Det var inte så gott så det blev inte så mycket men i alla fall. Mensen från helvetet, både vad gäller mängd och smärta gjorde mig yr och matt redan vid 14. Hade ett läkarbesök som jag glömt av så det blev lite stressigt. Brukar planera att vara hemma de där dagarna man blöder rakt igenom en grön in på 20-40 min under.. Men inte idag då. Efter läkarbesöket var jag hungrig, men inte sugen på något så jag lät bli. Det genererade en insulinkänning i taxin på vägen hem. Den hävdes med dextrosol. Hemma barnöga trött matt och helt korkad i skallen efter känning och med hormonerna IOM mensen. Så jag trillade dit på 4rutor choklad och 3 turkisk peppar (= östrogen) Har inte tappat konceptet, bara tajmingen idag 😖

//Ida

OlgaMaria
2014-02-20 21:02
0

#19 Heja dig Ida! Nya tag imorgon! Okej? :)

OlgaMaria
2014-02-20 21:03
0

#19 Mår du bra av lakrits? Har du sett att man kan köpa lakritspulver. Det kan man göra goda drinkar av eller ha i kaffet.

Anterrabae
2014-02-20 23:30
1

Ja men så klart! Jo jag har både lakritspulver lakritsrotspulver och ren rå lakritsrot ;) ME LIKE!

//Ida

Anterrabae
2014-02-21 12:49
0

Ja men så klart! Jo jag har både lakritspulver lakritsrotspulver och ren rå lakritsrot ;) ME LIKE!

//Ida

Anterrabae
2014-02-21 13:00
1

På fik! Och dricker en slät kopp kaffe och planerar middagen 😊 vill inte ens ha något till ❤️

//Ida

OlgaMaria
2014-02-21 13:01
1

Vad skönt! :) Och bra! Idag är inte jag så sötsugen heller.

Jvive
2014-02-22 12:52
0

Hej! Vad duktiga ni är tycker jag. För mig blev allt pannkaka i torsdags kväll och sedan har det fortsatt… Var på kören och hade ju bestämt mig för att inte äta någon kaka i pausen. Brukar bara vara en burk med torra småkakor så jag tänkte att det blir nog inte så svårt. Men så för första gången någonsin har en kille lagt upp hela bordet fullt med hembakad äppelkaka. jag kunde inte stå emot utan tog en bit.

Sedan igår var jag hos mina föräldrar där jag åt både 1,5 stor chokladcockie och glass. Glassen var dock inte så jättegod så jag åt faktiskt bara hälften och gav bort resten. Hade jag inte haft er i åtanke hade jag nog ätit upp allt ändå av slentrian fastän det inte var jättegott.

Kul att vi blivit fyra! Välkommen Shelsy!

OlgaMaria
2014-02-22 13:42
0

#26 Så kan det gå. :-/ Orkar du börja om nu och kämpa till måndag? :)

Shelsy
2014-02-22 19:50
0

#26 Tack så mycket! Idag har jag vart väldigt nyttig, inget socker alls. Dock blev det ett glas cola, men det är nog rekord för mig! :-) Ha en trevlig kväll!

OlgaMaria
2014-02-23 11:07
1

#28 Fy vad bra!! :) Kämpa på!

OlgaMaria
2014-02-24 18:16
0

Hur har det gått för er? Nu är utmaningen slut.

Själv har jag hållt mig på banan! :) :)

Anterrabae
2014-02-24 20:08
0

Nä jag rasade i helgen. Orkade inte ta mig upp. Men rasade inte till tappad kontroll. Orkade bara inte vara helt ren. Tänkte ge mig på en vecka 9 också.. För att ha något att jobba mot, fokusera på och en anledning. Blir det fler än jag?

//Ida

OlgaMaria
2014-02-24 20:30
0

Jag kan haka på vecka 9 också. :)

Kämpa kämpa :)