Lång fasta - behövs tillskott?
Hej,
Jag tänkte köra på en ordentlig fasteperiod nu. Alltså helfasta med enbart vatten, örtteer och när det krisar även kaffe. Jag hoppas stå ut i en vecka, och går det bra så kör jag gärna lite till!
Finns det någonting jag borde inta i form av vitaminer eller mineraler? Några vitamintillskott? Grönsaksavkok?
Tacksam för alla tips jag kan få!
Du bör inte dricka kaffe i så fall.
Nej, usch jag vet.
Speciellt inte eftersom jag är just så fruktansvärt beroende!
Men utveckla gärna!
Du behöver inga tillskott. Men jag rekommenderar att äta näringsrikt nån vecka/ett par veckor innan för att bygga upp näringslagren, förslagsvis linser eller bönor tillsammans med gröna bladgrönsaker och krossade linfrön.
Utöver det skulle jag rekommendera att inte inta annat än vatten.
#2 Jag har också ett väldigt kaffeberoende och skulle själv tycka att det är det värsta med att fasta. Men jag har gjort det ett par gånger, som längst två veckor. Då drack jag inte kaffe samtidigt. Anledningen att man fastar är ju för att rena kroppen och låta den vila. Jag har läst mer än en gång även om jag inte minns var att man inte ska belasta den med gifter samtidigt, som i till exempel kaffe.
Jag har erfarenhet av detox, jag brukar göra det ett par gånger om året i ungefär 10 dagar. Senast testade jag raw food-detox! :) Kaffeberoendet gör absolut detoxen jobbig, men man uthärdar ju eftersom man åtminstone får äta. Men nu… Hua! Inget mat, inget kaffe! Det var sorgligt att du bekräftade min skräck. Jag får helt enkelt hålla mig undan folk i ett par dagar, så de slipper möta ett monster :P
Varför ska du fasta?
Vilka örtteer kommer du använda?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag mår så bra av detox. Man blir kvick i huvudet på ett annat sätt, sover bättre, känner sig allmänt ren. Dock så äter jag inte så mycket kolhydrater längre, så den typen av detox som jag körde förr (med stor del frukt som bas) vill jag inte köra. Så det blir gammalmodig fasta istället. Jag dricker bara ekologiska teer. Av örteerna är det mest pepparmynta och kamomill. Sedan blir det även roobios och grönt te.
När jag vattenfastade brukade jag hutta olja till vattnet vid illamående/omställningsbesvär. Kallpressad linfröolja, kokosolja eller olivolja. Mycket effektivt och hjälper hjärnan med omställningen. Ingefära är också bra att göra te på. Stoppar illamående, gör att man känner sig ren etc. Jag funderar också på att fasta. Nu har jag haft huvudvärk och mått illa i flera dagar. Tror systemet skulle uppskatta vila.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#8 Jättebra tips!
Olja är väldigt bra att ge kroppen för att inte få negativa effekter av fastan.
Men tack tjejer!
Det är svårt att veta hur strikt man ska vara tycker jag. Under mina gamla detox-omgångar, brukade jag vara så extrem alltså. Jag undvek stadstrafikens luft och föroreningar, och matmässigt fuskade jag inte ens genom att äta en icke ekologisk grönsak/frukt. Då fick den hellre vara!
Men nu, nae jag har ingen aning om hur det går på tom mage och utan koffein. Spännande ska det bli!
Tror ni att det gör mer skada än nytta, ifall jag skulle fasta men ändå dricka lite kaffe?
Och hur mycket påverkas egentligen reningen av att inta oljor etc? Räknas det också som "fusk" eller gynnar det bara reningen?
Oljorna snabbar på och underlättar. Då lika löser lika. Oljor hjälper till med fettlösluga gifter och beläggningar. Jag tror inte kaffet förstör mer än fastan gör nytta. Oftast smakar det ju inte gott när Man är i detox. Jag tycker det är lättare stt inte äta alls, än att äta lite.. Men det är nog en smaksak.
//Ida
Det är rätt som Ida säger. Sen är det viktigt att fastan inte blir för extrem för då reagerar alla hormonsystem i kroppen med stress och det kan till och med göra dig sjuk. Att ge kroppen fett är bra för alla hormonsystem, det hjälper kroppen att hålla uppe förbränning och må bra på alla sätt.
När jag har fastat har jag tagit en sked kokosolja eller olivolja när jag känt mig hungrig och det har gjort att jag mått så mycket bättre i fastan. Men jag är försiktig med att pressa kroppen. Är tyvärr för sjuk för att stressa den för mycket. Försöker leva rent jämt istället.
Jag blir faktiskt lite sugen på att fasta när vi skriver om det. Jag har aldrig vattenfastat utan det har varit på örtte och råsafter. Men det var längesen. När jag har rensat kroppen på olika sätt tidigare har jag inte varit bra på att hitta en lagom balans. Jag har tagit väldigt många ricinoljekurer och olivoljekurer (tarmsköljning) vilket är oerhört utrensande och använt mycket utrensande örtteer och sånt. Samtidigt har jag inte alls tagit hand om min kropp på andra sätt. Så att hitta en balans är inte så lätt, beroende på personlighet. Nästan alla är bättre på det än mig, eller som jag har varit tidigare. Jag kan tänka mig att det är bättre att fasta och dricka lite nödkaffe samtidigt än att inte fasta alls.
Vad roligt! Häng på! 😃
Jag har i min tur aldrig ens prövat ricinolja. Huttar du den bara, och likadant med olivolja? Hur mycket och hur ofta?
Bäst är det ju när man lyckats uthärda skitdagarna och börjar bli pigg på "ren" energi. Det vill säga INTE pigg på kaffe, utan sin egen kropps energi!
Att vi tog ricinoljekurer och sånt var på uppmaning av en naturläkare. Det var jag och min man. Vi hade en dålig hälsa båda två på den tiden. Man tar det alltså som en kur med tarmsköljningar med en Clysmatic tarmsköljningsapparat. Man tar två matskedar ricinolja och sen en tarmsköljning i timmen i fem, sex timmar. Det är väldigt renande för kroppen men det känns som man ska vara mer försiktig med sådant än den naturläkaren tyckte. Detta känns absurt att tänka på nu men vi som självklart var vegetarianer upplevde en sådan proteinbrist och lätthet i kroppen efter den här perioden (ett par år) så vi började äta kött och gjorde det i flera år. Även om det var nyttigt att rena sig så också så visar ju detta att det verkligen gick till överdrift. Sen blev vi ju vegetarianer igen och jag är numera vegan och det är ju inga problem om man inte håller på så.
Att ta det lugnt är jätteviktigt. Jag som kroniskt sjuk kannintenfastanför länge. Bättre kortare och oftare då. Jag fokuserar inte på rening och detox när jag fastar, det är för mig något annat. Även om det givetvis blir en renande effekt också. Fokus ligger på vila både för kropp och sinne.gärna med meditation och kontemplation samtidigt. Har märkt att om jag inte kan varva ner huvudet så klarar jag inte heller att hålla fastan. Skulle jag få igång en väldans detox hanterar jag det med lavemang, antingen kaffe eller vatten och bikarbonat.
//Ida
Jag har inte ens tänkt tanken på att skölja tarmarna! Varför vet jag inte, man har ju hört talas om det. Ju mer jag läser om det, desto mer vill jag göra det. Jag har typiska IBS-problem och är alltid förstoppad (förutom när jag får i mig några sockerarter). Varken kokosolja, linfröer m.m. hjälper mot förstoppningen tyvärr. Men jag tycker bara att tarmsköljning verkar så obehagligt, haha! När jag varit ordentligt förstoppad har jag inte ens vågat ta stolpiller, och nu ska man upp med en hel slang med vatten?! Är det svårt? Gör det ont?
Nej inte svårt. Påse med backventil (läcker inte ut om du lägger ber påsen) och pip mes klämma. Man värmer vatten tex. Till 37-38 grader. Häller på påsen och smörjer pipen NOGA. Ligger på vänster sida (då jobbar man med tarmen, och för in vätskan i nedförsbacke. Hållet upp påsen, inte mer än 30-40 cm ovanför höften, och låter vattnet rinna in. Gör det ont eller så, sänk påsen så trycker minskar. Man skal drog tvinga tarmen! Låt pipen sitta kvar, öppen så har tarmen påsen att jobba mot om det skulle behövas. Försök hålla 15 min. Gå sen på toan. 😊 Är man uttorkad kommer man ta upp vätska, som man senare kissar ut.för att då en snällare lösning kan man ha lite salt i vattnet. Havssalt utan tillsatser och klumpförebyggande medel. Har man orolig mage, så är kamomillte jätteskönt och lugnande att göra lavemang på. Avsvalnat till 37grader så klart! Magnesiumtillskott är också lugnande. Kaffe, är direkt avgiftande och levererande. Renar blodet omgående och lindrar värk, smärta, migrän, illamående och andra förgiftningsbesvär. Det i särklass bästa för att hantera jobbiga detoxsymtom. Bakvägen är kaffe starkt renande och har raka motsatt effekt om om det dricks 😊
//Ida
Påsen köps för ca 50kr på Apoteket. 😊
//Ida
En Clysmatic tarmsköljningsapparat består av en plastbehållare som rymmer tio liter vatten, en slang och en metallställning. Man får sätta upp ett fäste på väggen i förväg där man hänger den när man ska använda den. På undersidan av behållaren sitter en slang som går till en metallställning som man sätter i toastolen. På den sitter ett plaströr som man sticker in en liten bit där bak när man sitter där. Den här metoden är bekväm och inte obehaglig. Vi har en sådan nu också. Är man på väg att bli sjuk släpper det ofta om man tar en sköljning. Det är absolut bra om man har problem med tarmarna också. Nackdelarna är att en sådan är rätt dyr, två tusen tror jag om man beställer den i hälsokostaffären. Det känns lite snuskigt att göra rent den också. Inte för att man brukar se någon smuts på men den har ju varit i toan. Sammantaget en mycket bra produkt som borde hjälpa dig.

Jag skulle troligen köra på hemkokt buljong plus vitaminer om jag skulle långfasta. Men inte FÖR länge. Finns personer som dött när dom avbrutit långfasta så det är inte ofarligt. Världsrekordet under läkarinséende är drygt ett år med bara vatten och vitaminpiller… personen blev normalviktig. Problemet är väl vad som händer med muskelmassan vid långfasta…
Medarbeterare på Kost
Allt är ju som synes relativt. Hittills har vi pratat om 1-2 veckor ;) Jag har också läst om han som vattenfastade ett år, undrar vad som hände sen? Sen har vi gänget bakom Fat, Sick and narly dead. De juicefastade i ett par månadern ochb återvann normalvikt och hälsa. Även dessa med läkares överinseende. Och dietister som räknat ut hur mycket av allt som Behövdes så det blev tillräckligt med näring ffa.
//Ida
Undrar om någon läkare i Sverige skulle gå med på att övervaka en fasta på ett år.
Tveksamt 😊 kanske på någon som är gravt överviktig… Men numera väljer man att "lösa" sånt med kirurgi 😖
//Ida

Det ironiska är att kirurgi innebär påtvingad halvfasta 😕
Medarbeterare på Kost
Visst är det så! Det är på intet sett ett ofarligt ingrepp! Men åter till trådens ämne 😊 Här har jag fattat det som hälso-fasta inte viktminskningsafasta, aven om de två så klart hör ihop 😘
//Ida
Tack fina ni!
Jag har inte fått tummen ur r*ven, men snart blir det slangen in i den istället! Imorgon ska jag köpa en enkel lavemangsgreja på Apoteket och köra kaffesorten! Fy farao säger jag bara 😃
I övrigt går själva fastandet hur bra som helst. Jag är inte ens hungrig. Detta var främst hälsosyfte, ja! Jag äger inte ens någon våg längre 🙂 Viktnedgång hade varit en bonus, men på kroppen och kläderna märker jag absolut ingen skillnad faktiskt.
Jag testade ketosticks idag som inte gav minsta utslag. Är det inte lite konstigt? Det är ju ändå fyra dagar utan mat?
#27 Är det såna man kissar på? De är väldigt osäkra. Du har garanterat ketoner i blodet men det är inte säkert att det kommer ut en massa överflöd i kisset.