Spännande om oregano
Visste ni att oregano är bra för att komma till rätta med infektioner? Både virus, bakterier, svamp och parasiter. Frågan inne på amternativbehandlingar gäller kräksjuka, mm. Intressanta kommentarer, länkar och tankar. http://alternativbehandlingar.ifokus.se/discussions/52fdd3d1ce12c475ca00378a-oregano-mot-kraksjuka?discussions-1
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag använder gärna läkande örter för att må bättre. Finns mycket att läsa om detta. :)
Här finns lite inspiration
http://monage.weebly.com/1/post/2012/09/lkande-rter-och-kryddor.html
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
jag älskar kryddor just för att så många av dem har medicinska egenskaper också. det är ju oftast örter man pratar om i de sammanhangen men även andra kryddor som t ex ingefära, chili, kryddnejlika och kanel är användbara både för att förebygga och behandla mycket. dessutom är det ju roligare att fixa med huskurer än att bara slänga i sig en tablett, om det inte är något allvarligt.
Jag försöker tänka mycket på kryddorna, och vad man kan ha dem till. Mina favoriter är ingefära mot illamående, kanel mor inflammation, lagerblad och nejlika för parasiter och lymfrwbing, kamomill föe lugn och ömma urinvägar.. Osv. Startade föeresten upp min påbörjade och sen avstannade förlossning med rosmarin. Sen är kombon saffran kardemumma och citron to die for! 😍
//Ida
Naturligtvis finns det mycket kunskap som är helt riktig runt olika växters medicinska egenskaper, MEN, jag tycker det är viktigt med riktiga dubbelblinda, placebokontrollerade studier innan man med säkerhet kan säga att en viss växt har en viss medicinsk effekt.
Menar du då att man ska göra dessa studier på Specifika ämnen i växten, eller på hela växtens effekt? Oftast har ju växtens olika ämnen sin del i en specifik effekt?
//Ida
Man får analysera växten och välja ut ämnen som man vill studera. Jag vet att man gjort omfattande studier på Johannesört t.ex. och kunnat konstatera att den har bra antidepressiv effekt. Där vet man också vilket ämne i växten som står för effekten. Det är väldigt dyrt med såna studier så jag förstår att det inte görs så ofta. Jag tar mej friheten att vara kritisk till en viss växts påstådda effekt innan såna studier gjorts men utesluter samtidigt inte att den kan ha goda egenskaper.
Givetvis ska man vara kritisk, om inte annat för att alla örter/växter/mediciner passar alla :)
//Ida