Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 3293 ggr
fia-mia
0

undvika all gluten?

Jag har bestämt mig för att under några veckor testa en glutenfri kost för att få ordning på min mage och hy. 

Hemma kommer detta inte bli något problem men i skolan är det svårare då mycket av kosten tyvärr innehåller detta, det finns ofta i såser samt i halvfabrikat som köttbullar etc. Oftast äter jag vegetariskt för att slippa detta men en del biffar, falafels osv. innehåller ju det. Eftersom jag än så länge bara vill testa under några veckor känns det "meningslöst" att krångla med lappar för att få glutenfri kost. Alternativet är ju annars att köpa lunch de få gånger problemet uppstår… 

Tror ni "resultatet" påverkas mycket av den lilla mängd gluten jag riskerar att få i mig?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

chilisalsa
2

Det beror på hur känslig du är. Är du bara milt känslig bör du iaf kunna konstatera om du blir bättre. Det finns ju gluten i många saker som folk inte tänker på, t.ex sojasås.

Den som är mer känslig bör undvika så långt det går. En åttondelstumnagel är mer än tillräckligt. Även sådant som inte innehåller gluten kan då ge korsreaktioner, dvs kroppen uppfattar det som gluten. Bara ett avsteg en gång i månaden ökar sjukligheten långsiktigt om man är känslig.

Podcast med Tom O´Bryan http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=UJevPgyk390

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
2

Jag fick ingen reaktion på Ming ganska svåra intolerans förrän jag slutade helt. Då visade det sig hur sjuk jag blev egentligen. När kag åt inte "inte" reagerade, hade kag massa värk och inflammationer i kroppen, jag var dödligt allergisk mot flera frukter och grönsaker, samt pollen och parfymer mm. Efter ett tag med spannmålsftitt så läkte jag ut allergierna. Så fikade jag, de flesta är inte så illa. Men visst kan det behövas total avhållsamhet för tydliga resultat.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

fia-mia
2

Tack för svar! Drar ner på det så mycket som bara är möjligt då och ser vad som händer

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Anterrabae
1

Det låter som en bra plan! 😊 så kan du kanske berätta och bolla här under tiden?

//Ida

fia-mia
2

absolut :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0

Tre dagar utan gluten och jag har sluppit svullen/ond mage. Jag är så glad även om det är lite jobbigt att undvika det eftersom jag inte får specialkost i skolan, lasagnen fick bytas mot ett besök på ICA för nödlunch. Helt klart värt det dock! 

Det enda jag ätit som kan innehåller gluten är havregryn, spelar det nån större roll om jag köper glutenfria eller vanliga?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

dementia
0

Jag gör samma sak, försöker hålla mig undan gluten. Men hörde att de flesta spannmål också kan påverka mage och acne osv?

Ursäkta om jag snor din tråd lite fia-mia.. men tänkte bara höra om vad folk tror om glutenfritt bröd (i små mängder) och granola, det är ju inte gluten i det men däremot spannmål. (såå svårt att vara utan det..)

Anterrabae
1

6) havre ligger lite på undantag då dess gluten är av en annan sort? De flesta med ren gliutenintolerans tål havre. Däremot är havre stärkelserikt, och om man reagerar på stärkelse så kan även havre vara lurigt. I och med det ovan så är jag även inne på 7). När man reagerar på gluten är det protein ifrån främst vete man inte tål. Det finns fler saker att inte tåla i säd, bl.a. stärkelsen. Så det beror på hur känslig man är. majs kan vara elakare än havre för vissa. Vadd gäller glutenfria brös så hänger det helt på stärkelsetolerans om det ska vara en bra ide. Till att börja med satsa på dem som är helt vetefritt, dvs utan vetestärkelse och naturligt glutenfritt. Sen gäller samma som alltid, ta det lugnt och testa försiktigt, ni varit utan ett tag. Som ex kan jag berätta att trots veteallergi, klarar jag fusk vid enstaka tillfällen. Kan tom äta en vanlig pizza någon gång. Mår sämre på vetestärkelse (glutenfritt) som ren gluten (som tex seitan (veggoproteinkälla)) så det är väldigt individuellt vad exakt som gör en bättre resp. sämre.

//Ida

[rolnor]
1

Min bror konstaterade att han var glutenintolerant, han hade haft svåra besvär i flera år med magen. Han undviker helt, inte ens att han vill använda en kniv som någon brett smör på en vanlig brödskiva med till sitt glutenfria bröd.

fia-mia
1

Tack för svaren! Havregryn har som sagt funkat bra så kommer ha kvar dessa. Allt annat är dock borttaget och jag har inte haft ont i magen på en vecka även om den fortfarande inte känns helt i balans. Men kommer ge det någon vecka till för tror jag är något på spåren.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Anterrabae
1

Åh vad skönt att slippa ont! Hoppas det lugnar Sig med resten också! ❤️

//Ida