Ekologiskt
I och med att världen, Europa och även Sverige går emot mer och mer GMO-vänliga produktionsmeroder på livsmedel funderar jag och även vänner till mig om man borde satsa mer på ekologiskt i alla led. Köpet ni ekologiskt? Någon som kanske rent av gör det helt och fullt ut? Blir det dyrare? Hur mycket i så fall? Får man tag på allt. Jag funderar på att testa en månad, se om vi går runt. Har fått för mig att skillnaden inte behöver bli gigantisk om man handlar lite smart. Vad anser ni om saken?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Äter man efter säsong och närproducerat är skillnaden i pris på vegetabilier marginell, animalier kostar dock av förståeliga skäl en slant mer.
Jag äter till stor del ekologiskt, men vissa saker finns inte ekologisk motsvarighet, som t.ex mina favoritchips som jag är smått beroende av.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja det är så jag tänker också. Och vad gäller animalier betalar jag gärna mer om jag vet att djuren haft det bra. I så fall får man äta mindre, om det blir dyrt. Det gäller att hitta butiker med vettigt ekoutbud, då det knappast känns vare sig miljö-ok eller ekonomiskt försvarbart att köra 10-12 mil bara för att handla.
//Ida
#2 Har du en lokal handlare, så brukar dom kunna ta in om man ber om det. Jag brukar erbjuda mig att köpa hela "partiet" om de vill.
Har du sett Bondens marknad? Nu vet jag ju inte var du bor, men den sker sommartid på ett antal platser i Sverige. Sedan kan man även köpa direkt från producent om du har en sådan i närheten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jo delvis funkar det. Sommar och höst. Bor granne med en bonde som odlar massor, och mjölen handlar jag på gård.. :) Det tråkiga här är att de som säljer eko, tex bondens marknad (1 en gång i månaden) är svindyr! Och den Coop vi har ligger ca 5-10kr dyrare än övriga på vanlig mat, eko ännu värre. Ska kolla upp om de kan ta in till mig.. Det skulle kunna funka. :) bra förslag, tack! ❤️
//Ida
Ekologiska ägg har vi köpt i många år, men nu senaste året har det blivit mer och mer ekologiskt av allt. Det har nog blivit vara för vara som jag känt att det här måste jag ha ekologiskt, och det här, och det här osv. Jag har googlat olika matvaror för att ta reda på skillnaden, vilka varor som tar upp mest gifter osv. Nu vill jag köpa allt ekologiskt för det känns som skillnaden är så stor, men få förändringar kommer över en natt, nu köper vi i alla fall väldigt mycket ekologiskt.
När det gäller mejerier så blir skillnaden störst desto fetare produkt du köper eftersom gifter lagras i fettet. Så vi köper ekologiskt smör och bregott och grädde, men även andra mejerivaror som t ex fil blir oftast ekologiskt för där är prisskillnaden inte så stor och vi är inga storkonsumenter. Jag antar att samma sak gäller andra oljor m.m. samt kött, desto mer fett - desto bättre om det är ekologiskt!
Ekologiskt Nötkött köper vi från en bonde, men i övrigt blir det inte mycket ekolgiskt kött.
Frukt och grönsaker köper vi nästan alltid ekologiskt numera. De har väldigt bra utbud på Ica Maxi. Ska man börja med något ekologiskt där så välj ekologisk potatis för potatis drar åt sig otroligt mycket gifter! Vissa saker är inte så mycket dyrare (bananer, morötter) medan andra är ganska mycket dyrare, men man kanske kan prioritera om lite. Som vitkål har jag länge undvikit att köpa ekologisk då den är typ 4 gånger dyrare än vanlig, men nu köpte jag ekologisk för ett tag sen och nu blir det svårt att köpa vanlig igen. Den var ju så mycket godare! Jag betalade väl 45 kr för ett inte allt för stort huvud, men å andra sidan räckte den nästan hela veckan, och det finns mycket annat onödigt man lägger 45 kr på ibland, som godis, chips, ett par kaffe på stan eller så. Då är det egentligen inte så dyrt att köpa något gott och nyttigt som räcker till massor av måltider för 45 kr. Även vindruvor och jordgubbar besprutas väldigt mycket. Hoppas det kommer lite ekologiska jordgubbar i sommar, men har inte sett det förut.
Ekologiskt kaffe är viktigt att köpa! Man besprutar kaffe med väldigt skadliga bekämpningsmedel som drabbar naturen men också arbetarna och oss som dricker kaffet.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jo visst är det så, vissa saker kommer inte hem över tröskeln i oekologisk variant, bananer, vindruvor och jordgubbar. En kompis till mig beställde 10 lådor jordgubbar på ekostore i somras, för 29 kr/l! 😍 planerar att göra samma till sommaren :) Sen ska man tänka på att de enda animalier dom är garanterat fria från GMO, som alltså inte fått GMO-foder är EKO. Köper man äras produkter är det garanterat gmo-kraftfoder till djuren pga deras sammarbete med arla i Danmark där det är standard. Har kollat upp vad kossorna äter hos bonden vi handlar av, ingen GMO över hans tröskel :) Vitkål är samma där, jag är hellre utan än köper oeko. Jag gjorde surkål en gång på besprutad kål, den ruttnade för bekämpningsmedlen tog för på vitkålens alla goda bakterier, då startade jag den dessutom med starter från tidigare omgång. Det blev missväxt i alla fall.
//Ida