Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2030 ggr
yäry
0

fel färg på köttet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visste inte vars jag skulle höra av mig men kan man äta detta vakuumförpackade kött? det var bara ytan som såg ut såhär

Kvigan
2

Det där såg ju hemskt ut! 😮

👆 Djurnörd

ChristineL
2

Tillbaka till butiken omedelbums!

tlover
0

Skulle djuret kunna vara avblodat dåligt? 🤔

Men vad det än är så håller jag med #2

l'm back

yäry
0

Tack för hjälpen 😉

OlgaMaria
3

Har aldrig sett något liknande faktiskt. Tycker du ska gå tillbaka till affären med det och berätta gärna för oss vad de säger. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anterrabae
0

Oj! Ja jag håller så klart med ovanstående om att köttet ska tillbaka.. Det såg verkligen inte bra ut!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Karmatarerskanise
0

Köttet har ruttnat. Var glad om det inte börjat lukta ännu, för den lukten är inte härlig 😉

Anterrabae
0

#7 Tack för att du berättade det! Eftersom vi andra inte verkade komma på det

//Ida

Mantissa
0

Håller inte med ovanstående. Det behöver absolut inte vara något fel på köttet och i så fall bara på utsidan. Känn på det, lukta. Är det "klibbigt" och luktar surt så kassera de bitarna, annars är det ok. Är köttet hängmörat? Ytan kan bli sådär mörk om den utsätts för syre, den "torkar till". Sker det för länge kan den börja surna, men det är fortfarande bara på ytan och kan skäras bort.

Karmatarerskanise
1

9 Det är när kött ruttnat för länge det ser ut så. Vakum kött ska inte se ut så och oavsett om köttet under är ok ska man återlämna eftersom något i produktion eller leverans brustit. Det ska alltid uppmärksammas.

Mantissa
0

#10 om köttet är färskstyckat så ska det inte ändra färg efter vacumförpackning, gör de det så har syre kommit in. Men det märker man oftast lät då plasten inte smiter åt runt köttet längre.
Jag jobbade en tid på slakteri och där hängmörades köttet och det såg då ut sådär på ytterbitarna på biff tex. Helt normalt, luktade ok och smakade bra. Inte ruttet.

Karmatarerskanise
0

11 Oavsett har något brustit. 

Slakterier putsar köttet innan det säljs om det varit hängmörat.

Mantissa
0

#12 TS får såklart göra som hen vill (och har nog gjort det vid det här laget). Men jag står fast i att det mest troligt inte är något fel på köttet annat än kosmetiskt. Processen som mörkar köttet är inte en förruttnelseprocess utan det har mer att göra med att ytan torkar (som färgen på beef jerky *stavning?). Men färgen tyder endå på en längre (några dagar) tids utsättning för syre vilket gör att man kan ta en extra sniff på köttet innan man gör i ordning det. Man vet ju inte hur noga slakteriet är med temp i kylar tex.

Karmatarerskanise
1

Köttet på bilden har ingenting med torkat kött att göra. Varken utseendwmässigt eller på annat vis. 

Så fort djuret är slaktat börjar köttet ruttna. Snabbarei kontakt med syre. Så jo jag hävdar att det är ruttet.

Att du inte hade reklamerat det är inte bra eftersom företag vill veta när dom brustit i sin hantering. Vakumförpackat kött ska aldrig ha så långt gången föruttnelse (mörning).

Mantissa
0

man kan visst vakumpacka hängmörat kött. Och nej, hade det inte luktat illa eller haft en hinna så hade jag inte reklamerat. Reklamerat kött kastas och jag är emot att kasta ok kött.

Karmatarerskanise
0

15 sådant kött putsas som sagt.

Mantissa
0

Inte där jag jobbade

Karmatarerskanise
0

17 Jag har aldrig sett kött i den färgen ute i en butik. 

Varken i köttförsäljningen eller disk.

Anterrabae
1

Ska vi ta och enas över att vara oense? Tror det framgått att ni tycker olika.. Och båda aspekterna är bra att ha med sig. Tack för dem! :)

//Ida

Mantissa
0

#18 nej butikskött är sällan hängmörat, det styckas direkt och möras ofta med el, eller inte alls.
Vi sålde exklusiva köttlådor direkt till kund med hängmörat kött från utegångsdjur.