Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 2164 ggr
Pauliine
2014-03-12 19:51
0

Yerba mate?

Testat att dricka yerba mate i ngra dagar för att det ska vara hungerdämpande, tar krom samtidigt.. Men jag tycker att denna, om inte tet, kombin, har hjälpt. Har ni ngn erfarenhet av yerba mate och dess hungerdämpande förmågor?

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Anterrabae
2014-03-13 11:02
1

Anledningen till att den är hungersämpande är den höga halten sv koffein. Den innehåller betydligt mer koffein än kaffe (har hört tre ggr, men ej bekräftat) så det kan vara bra om man är lite försiktig i längden så det blir en stress i kroppen. Krom behövs i signalsubstanserna som refererar socker, insulin och hunger. Så jag kan mycket väl förstå att kombon är effektiv. Inte testat själv dock. Yerba Mate är också rik på antioxidanter 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Pauliine
2014-03-17 18:33
1

Är det? Jag har förstått att det är mindre koffein än både te och kaffe… Dock innehåller den teobrolin och teofyllin som också är xantin-derivat som koffein så det kanske är det du tänkte på.. Å det kan ju stämma..

Ja då kör jag på med yerba, allt är väl dåligt om man överkonsumerar det men att ta det på morgonen är toppen.. Hört att de är mkt mer antoixidant rikt än tex grönt kaffe så låter ju som en under-dryck!

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Anterrabae
2014-03-17 19:08
0

Så är det säkert, jag har som sagt inte järnkoll :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Fee]
2014-03-17 21:06
1

Hejsan! Jag har druckit olika sortes yerba i några år nu. Men inte märker jag någon speciell skillnad när det gäller hunger. Men det ska tydligen finnas en speciell yerba mate för det oxå!
Däremot kan jag säga att min magkattar gav mig hungerskänslor, så jag gick och smååt hela tiden. Så fort jag slutade med kaffe & alkohol så försvann mitt sug i magen och därmed hungerskänslorna!
Annars är yerba en toppen dryck! Dricker hellre det än kaffe! Mildare för magen och pigg på ett skönare sätt!
Köper mina yerba téer på: yerba.se Där e re bara att välja & vraka!
Finns lite mer info om yerba där med!

MrsGoldfire
2014-03-22 21:19
2

#4 Tackar för tips om att det finns en hemsida, har jämt gått till den lokala hälsokostaffären. 

Brukar koka Yerba och sen hälla i diverse egna örter, kanske finns någon ört TS kan välja och koka med som dämpar hunger?

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn