Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2474 ggr
Reise
0

Byta ut vetemjöl

Hej!

Jag vill minska/undervika konsumtion på vete.

Har ni några bra tips på vad man kan ersätta med?

Behöver inte vara kolhydratfattigt, men jag vill inte använda vete. Så annat som råg, havre etc. Mandelmjöl har jag läst om också.

Men kan jag bara byta rätt av? Tänker till pannkakor, bröd, redning.. etc.

Kom gärna med egna erfarenheter och tips!

Anterrabae
2

Redning funkar bäst med majsstärkelse, som maizena eller potatismjöl, alternativt arrowrot. Till Pannkakor funkar det mesta. Tänk att ju mindre stärkelse desto "kortare" eller mindre elastisk pannkaka får du. Mandelmjöl i ena änden av skalan, med kort konsistens och bara potatismjöl i andra, och då blir pannkakan gummiaktig. Just till pannkaka tycker jag majsmjöl är bäst. Därefter kikärtsmjöl, eller havremjöl. Att baka bröd är lite klurigare, eftersom det är vetets stora glutenmängd som ger de typiskt brödiga egenskaperna. Men det brukar gå ganska bra om man tar 1/3-1/2 av mjölmängden som stärkelse. Ju tyngre mjölsort, tex råg desto mer stärkelse om man vill att det ska jäsa upp. Annars är ju de finska och danska rågbröden bakade på endast råg. Med lätta mjölet som majs och ris tex så brukar 1/3 stärkelse räcka. Det behövs extra socker till jäsningen, och ev psylliumfröslal/fiberhusk för att binda vätska. En annan bra sak att veta är att vetefria bröddegar med fördel ska vara kite kletiga. Kolla gärna in den glutenfria kategorin på http://matbrod.ifokus.se samt min lilla men om jag får tycka själv, ganska bra vetefria bröddel på http://anterrabae.wordpress.com Har jag missat något?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

VildaVittra
2

Bovetemjöl använder man till blinier, dvs pannkakor. Den är trots namnet inte släkt med vete.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MrsGoldfire
2

Jag har ett kanonrecept på våfflor: 125 g potatismjöl, 50 g mandelmjöl och 50 g bovetemjöl, 2-3 ägg, 125 g smör, 1 tsk vaniljsocker, 1 tsk bakpulver och 4 dl havremjölk.

Istället för ströbröd: kokosflingor.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Zabbio
2

Kladdkaka blir supergott med bara potatismjöl. Fast det var kanske inte kladdkaka som efterfrågades :P

Gjorde en igår: 100gr smält smör, 1,25dl potatismjöl, 2 ägg, 2dl socker (kan minskas lite), 2msk vaniljsocker och 0.5dl kakao. Rörde ihop allt, hällde i en icke-ströad form och hällde lite mjölkchoklad bitar på. 175° i 15 min ca. Blev en krämig, fluffig kladdkaka med lagom kladd och såååååå himla god… hade kunnat äta hela själv fast det fick jag inte för de andra gästerna tyckte också om den ;) Tror nästan den slog after-eight kladdkakan min ridlärare brukar baka.. det är inte illa!

Jag upplever att bakpulverbröd (scones, muffins) blir mycket bättre än jästa bröd,.. mina jästa bröd jäser aldrig. Fast jag kan å andra sidan inte baka..

Sen brukar baktiden bli lite längre.

Jag maler ofta havregryn i en mixer och blandar i för att få lite matigare bröd i muffins osv. Annars är semper finmix det vetefria mjöl jag tycker funkar bäst.

En vacker dag ska jag göra en smörgåstårta med samma recept på brödet som kladdkakan, fast utan socker och choklad och med längre baktid.. gjorde ett försök till bröd med det idag. Blevv smuligt men gott.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Facie
0

Hur kan ni överge vete? Jag hade önskat mer än allt att jag kunde äta vete.. Dock förstår jag din syn på det men jag som precis har blivit glutenintolerant skulle göra allt för att få äta vete igen :(

Pretty wise //

Zabbio
0

För att man kan vara veteallergisk utan att vara glutenintolerant?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anterrabae
0

Precis. Vi är många som inte tål vete, men skulle aldrig få en celiakidiagnos. Dagens vetemjöl är så förädlat att det triggar immunförsvarsreaktionet hos många. Dessutom är set näringsfattigt och beroendeframkallande. Så jag ser ganska många skäl till att skippa vete :) men jag håller med! Det är så gott! :P Där emot, om man verkligen tål vete och känner att man mår bra med det kan man ju välja bättre mjöler än de billigaste,"skräpigaste". Värt att veta är också att vete höjer blodsockret och triggar insulinet vilket medför svårare att gå ner i vikt, Oman behöver det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade